راه اندازی ۶۴ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: مجوز راه اندازی ۶۴ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان شهری، روستایی و عشایری برای امسال گرفته شد.

 

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی ممبینی رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به پایه اول گفت: طرح سنجش سلامت برای سلامت همه دانش‌آموزان و آینده‌سازان مهم است.

او با ابراز امیدواری به منظور برنامه‌ریزی لازم برای بیش از ۱۰۰ هزار نوآموز ورود به پایه اول، افزود: طرح سنجش سلامت چند هدف مهم را پیگیری می‌کند؛ این طرح به دنبال بهبود کیفی آموزش و پرورش و کنترل برخی از عوامل موثر بر افت تحصیلی است، انواع مشکلات و اختلالات بینایی و شنوایی، جسمی حرکتی، آمادگی تحصیلی و بیش از ۱۳ اختلال را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی می‌کنیم، تشخیص به موقع کودکان با نیازهای ویژه صورت می‌گیرد و در نهایت نیز یک شناسنامه سلامت الکترونیکی برای همه کودکان تشکیل می‌شود.

ممبینی بیان کرد: در سال ۹۹ سنجش را در شرایط سختی آغاز کردیم؛ اما با این حال سنجش انجام شد. ۷۱ هزار و ۶۳۸ نوآموز را در سطح استان ارزیابی کردیم که از این تعداد ۶۵ هزار و ۷۹۴ نفر بدو ورود به پایه اول و ۵ هزار و ۸۴۴ نفر پیش دبستانی بودند. همچنین در سال ۹۸، ۳۵ هزار نوآموز پیش دبستانی را ارزیابی کرده بودیم، یعنی دیگر نیازی به سنجش برای سال بعد نداشتند و جمعا بیش از ۱۰۶ هزار نوآموز، مجوز سنجش برای ورود به پایه اول داشتند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان بیان کرد: نزدیک به ۶۰ هزار و ۲۵۹ نفر بدون مشکل تشخیص داده شدند و در مدارس عادی ثبت نام کردند. ۱۱ هزار و ۳۷۹ نوآموز در پایگاه‌ها مشکوک به مشکل تشخیص داده شدند و به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند. از این تعداد ۴ هزار و ۵۲۷ نفر ارجاع بینایی و ۹۲۹ نفر ارجاع شنوایی شدند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ۵ هزار و ۶۹۱ نوآموز به مرحله تخصصی هوش ارجاع داده شدند و ۱۳۷ نوآموز ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۰ نوآموز ارجاع اوتیسمی بودند. با ارزیابی‌های صورت گرفته از ۵ هزار و ۶۹۱ نفری که ارجاع هوشی بودند، ۳ هزار و ۴۹۸ نفر دیرآموز تشخیص داده شدند و ثبت نام آنها در مدارس عادی بلامانع است اما نیاز است برای این افراد چاره‌اندیشی کنیم.

ممبینی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های جدید سنجش سلامت، تصریح کرد: امسال مجوز راه‌اندازی ۶۱ پایگاه شهری و روستایی و ۳ پایگاه عشایری را گرفته‌ایم؛ ۴۲ پایگاه الف و ۱۹ پایگاه ب هستند که پذیرش پایگاه الف، ۳۳ نفر در روز و پایگاه ب ۲۲ نوآموز است. همچنین پایگاه عشایری آبان و مهرماه به دلیل کوچ رو بودن آغاز خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در پایان با بیان اینکه سنجش سلامت نوآموزان از ابتدای تیر ماه آغاز می شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۹۰ هزار نوآموز پایه اول ابتدایی و ۳۰ هزار پیش دبستانی را در برنامه ارزیابی داشته باشیم.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.