وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

هیچ حکم تخلیه‌ای سال گذشته صادر نشد/ کلیات وام ودیعه مسکن بررسی شد

اسلامی گفت: صاحبخانه‌ها مراعات مستاجران را کرده‌اند و هیچ حکم تخلیه‌ای سال گذشته صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه  وشهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه باید بتوانیم ترانزیت مسافری در صنعت هوانوردی را افزایش دهیم گفت: با استفاده از تمامی توان متخصصان داخلی و سرمایه گذاران داخلی این دست اقدامات را انجام می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه احداث پایانه مسافری شماره ۲ با ظرفیت ۶۰ میلیون مسافر در سال به اجرا می‌رسد؛ گفت: فاز اول این ترمینال با ظرفیت ۲۵ میلیون مسافر در ۴۸ ماه و با ارزش ۲ میلیارد دلار ساخته خواهد شد.

این مقام مسئول درباره وام ودیعه مسکن برای سال ۱۴۰۰ هم گفت: امروز کلیات وام ودیعه در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد و سقف وام جدید به زودی اعلام می‌شود.

اسلامی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سقف تعیین اجاره گفت: همواره مراعات بین موجر و مستاجران در شرایط کرونا از سال گذشته وجود داشته است، سال گدشته هم بسیاری از صاحبخانه‌ها مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کردند و اجاره نامه‌ها تمدید شد و همچنین بسیاری از موجران افزایش قیمتی را در نرخ اجاره اعمال نکردند.

او افزود: شورای حل اختلاف در سال گذشته خارج از مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ حکم تخلیه‌ای صادر نکرده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پروژه قطار سریع سیر تهران-قم-اصفهان غیر فعال نیست و قرار نیست متوقف شود؛ گفت: این پروژه ملی است و از کمیسیون عمران مجلس می‌خواهیم با مفروضات دقیقی این پروژه را مرور کند؛ چرا که اجرای آن نیاز مبرم دارد و نباید از کاروان توسعه عقب بمانیم.

او همچنین درباره وضع مالیات از خانه‌های خالی گفت: اطلاعات یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را ارائه دادیم تا براین اساس قانون را بر خانه‌های خالی اجرا کنند.

قیمت گذاری بلیت اتوبوس تابع عرضه و تقاضا

اسلامی همچنین درباره قیمت گذاری بلیت اتوبوس هم گفت: این قیمت گذاری تابع عرضه و تقاضا است؛ به هیچ وجه قیمت گذاری بلیت حمل و نقل جاده‌ای را رها نکرده‌ایم و افزایش قیمت‌ها براساس ضوابط و قوانین صورت گرفته است.

او اظهار کرد: نرخ کرایه برای سفر‌های بین شهری مسئله‌ای است که مستقیم با مردم در ارتباط است و بر زندگی افراد تاثیر می‌گذارد و طبق قوانین تابع عرضه و تقاضا است.

در طراحی  ترمینال جدید فرودگاه امام ، استانداردهای بین المللی لحاظ شده است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه احداث ترمینال شماره ۲ فرودگاه امام باید ۲۰ سال پیش آغاز می‌شد، گفت:  احداث ترمینال جدید باعث می‌شود ایران سهم خود را از پروازهای تجاری منطقه و بین‌المللی به دست بیاورد و بتواند به قطبی برای ترانزیت بار و مسافر هوایی تبدیل شود.

اسلامی با بیان اینکه با روندی که طی شد و ظرفیتی که ما پیش‌بینی کرده‌ایم، احداث این ترمینال در دو فاز با ظرفیت جابجایی ۶۰ میلیون مسافر در سال انجام می‌شود افزود:  امروز برای احداث فاز اول این ترمینال که ظرفیت آن ۲۵ میلیون مسافر در سال است با تامین کننده مالی که بانک داخلی است، سند امضا و مبادله شد.

او با بیان اینکه در طراحی  ترمینال جدید، استانداردهای بین المللی وتکنولوژی روز دنیا لحاظ شده است، گفت:  امیدواریم با همت سرمایه گذار و سازندگان و همه همکاران ما، این ترمینال ظرف مدت ۴۸ ماه با سرعت احداث شود و ما اولین فرودگاه بین المللی که در شان ملت ایران است را ایجاد کنیم.

اسلامی توضیح داد: زمان بندی ۴۸ ماهه برای احداث فاز اول است و احداث فاز دوم اقدامی تکمیلی است که ظرفیت را به ۶۰ میلیون می‌رساند. در نهایت این ظرفیت به ۱۰۰ میلیون در سال هم افزایش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در فاز اول این ترمینال حدود ۲ میلیارد دلار خواهد بود، ادامه داد: در این پروژه هم شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان بهره‌برداری و هم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شراکت دارند و در نهایت سهام‌‌دار خواهند بود.

او افزود: یکی از شرکت های سرمایه‌گذاری بانک داخلی نیز به عنوان شریک در این پروژه حضور دارد.

اسلامی در ادامه به توسعه ظرفیت فرودگاهی در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: در این مدت، به خصوص در ۳ سال اخیر ۱۰ میلیون نفر به ظرفیت فرودگاهی کشور اضافه شده و امروز ظرفیت فعال و عملیاتی فرودگاه‌های کشور ۵۷ میلیون مسافر در سال است. تا پایان ۱۴۰۰ این ظرفیت حدودا ۱۰ میلیون نفر دیگر افزایش پیدا خواهد کرد. 

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: تحول اساسی در صنعت فرودگاهی و هوانوردی کشور از جمله دستاوردهای این دولت است به طور مثال فرودگاهی مانند فرودگاه کرمان در این دوره از نو ساخته شد، یعنی هم باند، هم تاکسی‌وی، هم سیستم‌های کمک ناوبری و هم ترمینال فرودگاه مجددا احداث شد. 

اوادامه داد: احداث این ترمینال جدید هم با ظرفیت ۲۵ میلیون در فاز اول یک گام اصلی و استراتژیک است که بتوانیم سهم کشور را از ترانزیت هوایی افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پایان و در پاسخ به سوالی درباره علت بسته بودن ترمینال سلام گفت: ترمینال سلام بسته نیست، بلکه با توجه به اینکه تعداد پروازها اکنون محدود است، همین ترمینال موجود  برای عملیات فرودگاهی کفایت می‌کند. هرگاه پروازها اضافه شود، به طور طبیعی ترمینال سلام هم مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اینکه حکم تخلیه اصلا صادر نکردید // فکنکنم // این کار شما به عدالت نزدیک باشه
آخرین اخبار