رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مطرح کرد؛

گرایش دانشجویان به مصرف دخانیات در همه گیری کرونا

صدیقی گفت: در دوران همه گیری کرونا بحث گرایش دانشجویان به مصرف دخانیات نه تنها کاهش نیافته، بلکه ممکن است افزایش هم یافته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست تخصصی دانشگاه بدون دخانیات امروز(شنبه،۸ خرداد)  به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات با حضور مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه تهران به صورت مجازی برگزار شد. 

صدیقی در این نشست اظهار کرد: توجه به مصرف دخانیات در جامعه بحث جدیدی نیست و در سطح دانشگاه‌ها نیز همین‌طور است هر روز مضرات مصرف دخانیات سیگار تنباکو مطرح می‌شود و آمار‌ها در کشور ما و دنیا نشان می‌دهد که این روند روند ادامه‌داری است جدا از عوامل، اجتماعی، فرهنگی و شخصیتی، درآمد بالایی که از تولید دخانیات به دست می‌آید، باعث توسعه روزافزون آن شده است.

آمار‌های داده شده در دنیا در خصوص مصرف دخانیات دانشجویان جدا از عوامل شخصیتی اجتماعی و فرهنگی، باعث تجارت ناشی از درآمد‌های مصرف و تبلیغات این صنعت شده است و توانسته به گونه‌ای باعث عامل توسعه روز افزون برای این مجموعه شود.

صدیقی تصریح کرد: طی چند سال‌ اخیر با بررسی سیمای دانشجویی ( از سال ۹۴ تا ۹۸) دریافتیم که حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد آمار‌های ذکر شده در خصوص مصرف دخانیات میان دانشجویان تفننی بوده و باید در این زمینه به صورت جدی پرداخته شود.

او ادامه داد: بحث کرونا آمار مصرف دخانیات در میان دانشجویان را کاهش نداده است، البته سیمای زندگی در سال ۱۴۰۰ وضعیت و آمار مصرف دخانیات در میان دانشجویان را به ما نشان خواهد داد. با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم پر شدن اوقات فراغت دانشجویان در این دوران، گرایش دانشجویان به مصرف دخانیات نه تنها کاهش نیافته، بلکه ممکن است افزایش هم یافته باشد.

صدیقی بیان کرد: اگر اهداف تبلیغاتی و سیاسی در بیان آمار وجود داشته باشد، خطر ساز خواهد بود. مشکلات موجود در میان هر کدام از دانشجویان برای ما زنگ خطر به حساب می‌آید.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: مراکز مشاوره دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته سعی کرده‌اند تا مسیر استعمال دخانیات در بین دانشجویان را متوقف کرده و بعضا به سمت کاهش سوق دهند.

او به طرح «سیمای زندگی دانشجویی» که در حوزه زیست دانشجویی کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از سال ۹۴ تا ۹۸ اجرا شده است اشاره کرد و گفت: براساس نتایج این طرح درصدی از دانشجویان مصرف سیگار و قلیان دارند که باید تلاش کنم این مسیر را متوقف کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: به طور مثال آمار‌هایی برای بحث سیگار و قلیان در بین دانشجویان مطرح می‌شد. ۱۵ تا ۱۶ درصد و گاهی هم تا ۱۸ درصد بود که البته بخشی از آن مصارف تفننی است. مدام و اعتیاد آور نبوده است در هر حال باید به این درصد توجه جدی داشت.

صدیقی یاد آور شد: فکر می‌کنم که بحث کرونا هم این آمار را کاهش نداده باشد البته سیمای زندگی دانشجویی در ۱۴۰۰ به ما نشان خواهد داد که وضعیت ما به چه صورت خواهد بود، با توجه به بحث افسردگی‌ها، تنهایی‌ها در خانه و عدم پر شدن اوقات فراغت دانشجو ممکن است این رقم کاهش نیافته باشد و باید آمار کمی آن را در سیمای زندگی دانشجویی ۱۴۰۰ مشاهده کنیم.

او ادامه داد: البته ما همیشه در بحث بیان آمار این نوع عارضه‌ها در دانشگاه‌ها با مشکل مواجه بوده‌ایم. اگر ارائه آمار با اهداف تبلیغاتی و سیاسی در بیان آمار همراه نباشد و بیشتر برای چاره جویی مطرح شود، این نوع آمار‌ها مشکلی ندارد. در هر حال هر درصدی از دانشجویان دچار این مشکلات هستند هر چقدر هم که کم باشد برای ما زنگ خطر است و به شکل جدی باید دنبال شود.

صدیقی افزود: مرکز مشاوره دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته سعی کردند این مسیر را متوقف کنند و جامعه هدف را به سمت کاهش مصرف هدایت کنند بنابراین طرح دانشگاه بدون دخانیات از سال ۹۵ برنامه ریزی شد و حداقل ۲۵ دانشگاه را پوشش داد اگر فضای حضوری دانشگاه ادامه می‌یافت تعداد دانشگاه‌ها افزایش نیز پیدا می‌کرد.

او ادامه داد: همچنین در این راستا کانون دانشجویان همیار سلامت از سال ۹۴ کار خود را در دانشگاه‌ها آغاز کرد و همچنین سال گذشته طرح «سند ملی سلامت روان دانشجویان» با همکاری مرکز مشاوره وزارت علوم و برخی از دانشگاه‌های بزرگ به عنوان نقشه راه آماده شد که مسیر تصویب آن طی شده و به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود که از اهداف آن می‌توان به افزایش سواد سلامت روان اجتماعی جامعه دانشگاهی اشاره کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار