شریفی مطرح کرد؛

عدم اشتیاق به فرزندآوری بحران قرن جدید

یک جامعه‌شناس گفت: آگاه‌سازی زوجین نسبت به پیامدھای منفی نداشتن فرزند راه‌حلی برای مقابله با عدم تمایل به فرزندآوری خواھد بود.

علیرضا شریفی یزدی جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران گفت: مهم‌ترین دلیلی که در بحث کاهش فرزند آوری در کشور مطرح شده تغییر سبک زندگی و باورهای فرهنگی است. به این معنا که خانواده‌ها نگاه متفاوتی به ازدواج  و فرزندآوری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه در گذشته دغدغه زوجین بارداری طبیعی و بدون پیشگیری بود، عنوان کرد: امروزه هدف زوجین از ازدواج لذت‌جویی، ارتقاء توان فردی و پرداختن به علائق شخصی و زوجی است. برای مثال آن‌ها بعد از ازدواج به‌دنبال ادامه تحصیل، یادگیری زبان دوم، هنر و مسافرت می‌روند و همین امور باعث کاھش سطح فرزندآوری چه از نظر تعداد فرزندان هر خانواده و چه از نظر تاخیر زیاد در زمان بارداری می‌شود.

تاثیر عوامل اقتصادی بر کاهش نرخ فرزندآوری

شریفی یزدی با اشاره به متفاوت بودن دلایل کاهش فرزندآوری بین طبقه‌های مختلف جامعه تاکید کرد: این عوامل در بین قشر فرادست و برخوردار تغییر نوع نگاه به زندگی، دربین قشر فرودست و کم‌برخوردار مشکلات اقتصادی و در طبقه متوسط هردو این عوامل است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: عوامل اقتصادی تاثیر زیادی بر روی کیفیت زندگی مردم داشته و باعث عدم توانایی خانواده‌ها در تامین مخارج فرزندان شده و به‌همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند که دیرتر بچه‌دار شوند و در نهایت هم به یک بچه اکتفا کنند و سراغ دو یا سه بچه نروند.

او به تاخیر افتادن زمان شروع زندگی مشترک و کاهش توان جوانان برای ازدواج در سن مناسب را عامل موثر دیگری در کاهش فرزندآوری خواند و عنوان کرد: بهترین زمان برای ازدواج ٢۵ سال به بالاست که امروزه متوسط سن ازدواج در کشور بین دخترها و پسرها به‌شدت افزایش پیدا کرده و همین امر شانس باروری را کاهش می‌دهد.

پیری جمعیت و خطر انهدام تمدنی

این جامعه‌شناس گفت:کشور ایران در حدود ١٠ سال پیش جزء جامعه جوان جهان محسوب می‌شد، ولی جمعیت فعلی ما از حالت جوان رو به سمت میانسالی رفته و تا ١٠ سال آینده کاملا میانسال می‌شود و در ٢٠ سال آینده یک جامعه سالمند خواهیم داشت و باید از همین حالا به فکر رفع این مشکل بود.

شریفی یزدی تصریح کرد: مسئله سالخوردگی و پیری جمعیت به‌ عنوان یک واقعیت مهم جامعه در سال‌های آینده، ایران را در معرض خطر قرار می‌دهد چرا که وقتی جمعیت رو به پیری رود و به اندازه کافی نیروی جوان، جایگزین آن‌ نشود باید نگران انهدام تمدنی تا یک قرن آینده در کشور باشیم.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی جامعه به برطرف شدن مسئله عدم فرزندآوری کمک زیادی می‌کند اعلام کرد: درقدم اول دولت‌مردان باید معضلات اقتصادی، تورم و بیکاری را به شکل جدی و بلندمدت حل کنند و در قدم دوم کار فرهنگی انجام دهند و آسیب‌های ناشی از نداشتن فرزند برای والدین و تک فرزندی برای جامعه و خود فرزند را تشریح کنند و در قدم سوم بسته‌های تشویقی واقعی و تاثیرگذار ارائه دهند.

شریفی یزدی ادامه داد: بسته‌های تشویقی دولت باید به‌گونه‌ای باشد که زوجین احساس کنند که با اضافه کردن فرزند جدید می‌توانند مشکلی از جامعه‌شان را حل کنند بدون اینکه مشکل تازه‌ای برای خودشان به‌وجود بیاید.

پیامدهای جبران ناپذیر تک‌فرزندی

او با اشاره با اینکه خانواده‌ها باید از اثرات منفی شدیدی که تک‌فرزندی برای فرزند و جامعه دارد مطلع شوند، گفت: شاید بهتر است که اصلا فرزندی نداشته باشیم تا اینکه با تک فرزندی مشکلاتی مانند افسردگی و تنهایی را برای او به‌ وجود آوریم و آینده‌اش را تباه کنیم.

این جامعه‌شناس ادامه داد: داشتن یک فرزند شاید برای پدرو مادر کافی باشد، اما جنایت در حق آن فرزند است چرا که آینده‌ای سراسر تنهایی در انتظار او خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۰
وقتی مسولین خودشون میدونند همه چیزگرون شده ره ازمشکلات مردم بازنمیکنند ون میتونند تورمو کنترل کنند ونه میتونند ارزش پول کشکر روحفظ کنند ونه میتونند کار شغل مسکن ارزان برا جوانها درست کنند دیگه نباید انتظار فرزند اوری زیاد رو داشته باشند چون مخارج اینقدربالا هست ک خانواوه نمیتونه ازپس نیازحتی یه بچشم تو این دوره زمونه بربیادمتاسفانع اتفاقا هرچی کمتربشن با این شرایط مشکلات روحی روانی خانوادهها هم کم میشه زیاد ازنظررمالی هم تحت فشار نیستند برا اینده بچه هاشون اگه مسولین کشورهم خوب بودن این وضع افتضاح روب وجود نمی اوردند ک حالا دست ب دامن مردم بشن برا جمهیت وازاین جورچیزها!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
سالها که اینقدر گرانی نبود گفتند ( فرزند کمتر زندگی بهار ) حالا با این گرانی و اجباری که مردم را فرزند کمتر راهنمائی کرده و در این فرزند کم هم کمرشان خم شده است...
Germany
پسرک تنها
۱۹:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
من یه پسر سی ساله هستم و دوست دارم ازدواج کنم حتی دختر مورد نظرمو پیدا کردم. ولی متاسفانه شرایط اقتصادی و درآمد پایین و مشکلات مسکن و اجاره و هزینه های جاری که سر به فلک کشیده اجازه نمیده برم جلو و ازدواج کنم. مسعولین و کارشناسان محترم این درد من جوان و میلیون ها جوان این کشور است....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
مقصر مسئله‌ی کاهش جمعیت، مردم نیستند، بلکه فرهنگ اشتباه و وضعیت افتضاح اقتصادی است. فرهنگی که دامادها را ملزم به برگزاری مراسم‌های مجلل و هزینه‌ی بسیار برای ازدواج می‌کند و عروس‌ها را ملزم به خرید جهیزیه‌های دهن‌پرکن و از روی چشم و هم چشمی می‌کند؛ وضعیت اقتصادی هم که باعث ناتوانی زوج‌ها در خرید خانه، خودرو و وسایل زندگی می‌شود. تنها کمک دولت هم ارائه‌ی وام‌هایی است که شاید بتوان با آن فقط دو قلم کالا خرید. بقیه‌ی موارد برعهده‌ی خود زوج است که متاسفانه توقع خانواده‌ها هم با این فرهنگ اشتباه چشم و هم چشمی بالا رفته و به یک خانه‌ی کوچک یا خودروی معمولی راضی نمی‌شوند.
شغل هم که سر جای خود، بسیاری از جوانان بیکارند و کاری برای آنان پیدا نمی‌شود، اگر هم کاری مثل کارگری و... پیدا کنند، درآمد آن کفاف زندگی مشترکشان را نمی‌دهد. با این شرایط طبیعی است که نرخ ازدواج و فرزندآوری شدیداَ کاهش پیدا کرده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
به مخارج زندگی خودمون نمیرسیم و همین موضوع اقتصادی مانع از فرزندآوری شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
کار نداریم
پول نداریم
جیره خور پدر و مادریم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
شرایط اقتصادی . کار . مسکن .پوشاک و ... جوانان درست شه مطمئنا اکثر جوان ها اشتیاق به تشکیل خانواده و فرزند اوری دارند . مشکلات حل شود ایران را دوباره جوان ترین کشور جهان خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
قاسمی
۱۱:۱۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
مشکلات معیشتی مردم حل کنید تا شاهد اینجور اتفاقات نباشید. هی تیتر خبر نزارید از این جور خبرا. وقتی میدونید مشکل جامعه جوان چیه. مسکن . خودرو . خوراک . پوشاک.بنزین.طلا. کالاهای اساسی . همه و همه و در آخر ریزش جمعیت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
من جوون از خدامه ازدواج کنم وحتی 4 بچه داشته باشم کیه که دوست نداشته باشه ولی وقتی ثبات اقتصادی نداریم .
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
هزینه ناباروری دولت و بیمه پوشش بدن
خیلی از افراد توان مالی درمان ناباروری ندارن
Ivf با هزینه جانبی و آزمایش و غیره به ۳۰ میلیون میرسه
بیمه حتی یک ریال هم پرداخت نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
32 سالمه مجردم و برادرام 36 و 30 سالشونه مجردن نمیتونیم بخاطر مسائل مالی ازدواج کنیم هرچی کار می‌کنیم پس انداز نمیشه و همش برای خورد و خوراک میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
نت خیلی ضعیف شده لطفا پیگیری کنید
Canada
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
خونه بدون صدای بچه
عمگین و افسرده گی است
بچه ها نور خونه هستند
باید ریشه یابی بشه
علت اش چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
خوب وضعیت اقتصادی درست بشه حتما این مشکل حل خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
تنها راه فرزند اوری اصلاح اقتصاد کشور است .ارزانی مسکن ومواد غذای داروی پوشاک .کسب وکار درست امنیت شغلی. و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
مصیبت عظیمی در اینده در پیش خواهد بود نداشتن برادر و خواهر و عمو و ......... موجب افسردگی شدید لطمات روحی و روانی بوجود خواهد امد اگر امسال اقدامی نشود ۱۰ الی ۲۰ سال اینده دچار خواهیم شد با ساختن مسکن ارزون ایجاد شغل جوانان و تشویق جوانان به ازدواج همت کنید نگذارید جوانان سرگرمشان با حیوانات خصوصا سگ و .... باش
الان خیلی دیر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
بیکاری بی مسکنی گرانی حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
خدا روزی دهنده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
با سلام واحترام واقعا این یک مسأله خطیری است. بعضیها عدم زادوولد را مسئله استراژیک نیدانند .متاسفانه خطر آنرا حس نمیکنند . یک مثال ساده خانواده ایی که در آن زادوولد صورت نمیگیرد یا با دوفرزند قناعت دارند . سپس با به جوانی رسیدن فرزندان عدم رقبت به ازدواج به علت تکالیف مادی واین مسئله را بعداز بدست آوردن درآمد کافی وادشتن خانه و خودرو وسرمایه که عمر جوانی ازبین رفته و به سن ۴۰ و ۴۵ سالگی دراین حین سن پدر و مادر هم روبهپیری ونیاز به مراقبت دارند . یکی از تأثیرات غربی انداختن پدر ومادر در آسایشگاه سالمندان . وهمین مسأله درکل جامعه اتفاق میأفتد سن مردم روبه پیری واکثریت دارای سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی وتأثیرات منفی آن قبلا جوان بعداز سربازی برای او زن میگرفتن یعنی درسن ۲۰ سالگی ازدواج ودرسن ۴۰ سالگی پدربزرگ هم میشد الان درسن ۴۰ سالگی وهنوز هم پدر نشده تا نسل آینده بخواهد کمی کاروسرمایه جمع کند چی میشود سن جامعه روبه ۶۰ سالگی میرود.
آخرین اخبار