در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

راهکارهای مهار تورم در دولت آینده/ سیاستگذاری پولی بلند مدت در کشور نداریم

دلایل رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم و راهکارهای مقابله با این مشکلات در گفت و گوی ویژه خبری امشب مطرح و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، راهکار های مهار و کنترل تورم در دولت آینده امشب سوم خرداد ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور موسی شهبازی کارشناس اقتصادی و وحید شقاقی شهری عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

موسی شهبازی با اشاره به اینکه ما با تورم دو رقمی پنجاه ساله روبرو هستیم گفت: باید پیشران اصلی تورم در اقتصاد مورد توجه قرار بگیرد. آنچه که اصل تورم را ایجاد می‌کند مسئله عرضه کالا و خدمات در کوتاه مدت است، لذا در کوتاه مدت نمی توان تولید کالا و خدمات را افزایش دهیم .

وی با اشاره به اینکه وقتی نقدینگی افزایش پیدا می کند خرید کالا و خدمات بیشتر می‌شود افزود: انتظارات تورمی پیشران تورم شده است. همواره تورم را باید کنترل کنیم لذا سیاست های اقتصادی کشور را به نرخ ارز لنگر انداخته ایم، در حالیکه نقدینگی و تورم را باید کنترل کنیم تا اثرش بر روی سیاست ارزی باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در کوتاه مدت تقاضا برای کالا و خدمات افزایش پیدا می کند گفت: ما با التهاب بازار مواجه هستیم ،نگاه بلندمدت این است که باید به سراغ علاج نقدینگی غیر متناسب با اقتصاد کشور برویم. در کوتاه‌مدت مسئله ما نرخ ارز است به‌طوری که کسری بودجه آن را تشدید می‌کند. درآمدهای دولت به شدت پایین آمده و به سراغ منابع بانک مرکزی می رود.

شهبازی با اشاره به نبود سیاستگذاری پولی بلند مدت اظهار کرد: اساساً نگاه ما به سیاستگذاری پولی بلندمدت نبوده است و بانک ها ترازنامه هایشان در یک دهه اخیر رها بوده است.

وی با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ سهم تحمیل تورم ناشی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به شدت رو به افزایش بوده است گفت: در یکی دو سال اخیر سهم کسری بودجه فشار به منابع بانک مرکزی آورده است و عملاً ارزهای غیرقابل دسترس دولت را بانک مرکزی به ریال تبدیل کرده است.

رشد نقدینگی پیشران تورم

شهبازی با اشاره به عدم نظارت درست بانک مرکزی بر ارائه تسهیلات بانک‌ها تصریح کرد: در دو دهه اخیر بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ناشی از عدم نظارت و سیاستگذاری پولی در سطح بانک مرکزی بوده است. آنچه که پیشران تورم در نگاه میان‌مدت و بلندمدت گذشته بوده مربوط به بحث نقدینگی نظام بانکی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با ابزارهایی که در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد، باید مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای منابع را تأمین کرد.  استقلال سیاسی به این معنا که عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی و اعضای هیئت مدیره و یا تصمیم‌گیری در خصوص بانک مرکزی را چه کسی تعیین می کند.

وی افزود: در شورای پول و اعتبار ۸ نفر از ۱۱ نفر دولتی هستند چگونه می توان این شورا را تقویت کرد. دو هفته یکبار وزیر در جلسه شورای پول و اعتبار می‌نشیند و تنها در خصوص نرخ سود و اعتبار صحبت می کند.

  یکی از ریشه‌های تورم دهه ۵۰ افزایش قیمت نفت و پمپاژ درآمدهای نفتی بود

در ادامه برنامه وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی افزود: از دهه ۵۰ درگیر تورم شده ایم. در دهه ۵۰ تورم ۱۳.۵ درصد بود ،دهه ۶۰ ،۱۸ درصد، دهه ۷۰، ۲۴ درصد ، دهه ۸۰، ۱۵ درصد و دهه ۹۰ ، ۲۴ درصد تورم داشتیم، رشد اقتصادی ایران در دهه نود صفر شد.

وی با اشاره به اینکه ضریب جینی از ۳۷ به ۴۱ رسیده و رشد تشکیل سرمایه ناخالص به صورت میانگین ۵.۲ درصد است خاطرنشان کرد: از دهه پنجاه درگیر تورم هستیم، در دهه ۴۰ تورم ۱.۶ دهم درصد بود یعنی در دهه ۴۰ تورم نداشتیم.

شقاقی شهری گفت:  یکی از ریشه‌های تورم دهه ۵۰ افزایش قیمت نفت و پمپاژ درآمدهای نفتی بود . رشد نقدینگی در دهه ۵۰، ۳۲ درصد بود در حالی که در دهه ۴۰ ، ۱۷ درصد بود، یعنی شکاف عمیق در حوزه رشد نقدینگی داریم.

وی با اشاره به اینکه تورم در اقتصاد ایران چهار مولفه  دارد که  یکی نظریه پولی است گفت: افزایش لجام گسیخته نقدینگی با وجود رکود اقتصادی داشته ایم، نظریه پولی یعنی تفاوت رشد نقدینگی از رشد اقتصادی که حدوداً برآوردی از تورم است یعنی در دهه ۹۰ رشد نقدینگی ما ۲۸ درصد بود.

بانک مرکزی نتوانست در خلق سیستم پولی بانک ها مدیریت کند

شقاقی با اشاره به اینکه بانک‌های ما ترازنامه هایشان مشخص است اظهار کرد: بانک های ما خلق پول می کنند ولی بدون ضابطه و انضباط و بدون نظارت بانک مرکزی این کار را انجام می دهند. بانک مرکزی نتوانسته در خلق سیستم پولی بانک ها مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در مقابل بحث ناترازی بودجه ایستاد گفت: دولت از صندوق توسعه ملی مجوز گرفت تا برداشت ریالی داشته باشد زیرا منابع ارزی صندوق توسعه ملی بلوکه شده بود. هزار هزار میلیارد تومان ناترازی در سیستم بانکی داریم که حاصل ۴۰ ،۵۰ سال ضعف نظام بانکی ماست و هر مدیرعاملی که آمده نمی‌تواند ناترازی را عیان و آشکار کند.

وی با اشاره به اینکه ناترازی بانک ها حاصل مشکلاتی است که در اقتصاد کلان وجود دارد افزود: ناترازی بودجه‌ای را باید حل کنیم ، به طوری که راه حل آن بودجه ریزی عملیاتی است. باید ناترازی تجاری را حل کنیم تورم وارداتی از کانال ارز به اقتصاد وارد شده است.

بانک مرکزی باید بر روی نظام تسهیلات‌دهی بانک‌ها و خلق پول نظارت کند

در ادامه فرید موسوی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نقدینگی بی رویه افزایش یافته است گفت: بانک مرکزی باید بر روی نظام تسهیلات‌دهی بانک‌ها و خلق پول نظارت کند. همیشه انگشت اتهام به سمت شبکه بانکی و بانک مرکزی داشتیم، شاید نسخه‌هایی که برای این قضیه داریم نتواند درمان کننده این بیماری باشد.

وی افزود: مشکل ساختاری و کسری بودجه داریم، هیچ اجماعی بین ارکان دولت و بین اجزای تصمیم گیر کشور وجود ندارد. تسهیلات تکلیفی شبکه بانکی ۲۹۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شبکه بانکی قدرت محدودی برای تامین منابع دارد. عدم اجماع بین ارکان دولت وجود دارد هر آنچه که تاکنون بوده در حد شعار بوده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار