پاسخ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به یک سوال مشترک؛

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم را چگونه ارزیابی می کنند؟

هر یک از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری با در نظر گرفتن خط مشی و سیاست خود به مسائل نگاه می کنند.

به گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و اتفاقات این رویداد آینده ساز جزو یکی از مهم ترین مسائل کشور محسوب می‌شود.

بر آن شدیم تا جواب برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده را در کنار هم گذاشته تا شاید تفاوت نگاه‌ها برای مردم بیشتر ملموس شود. در ادامه پاسخ هر یک از کارشناسان را به تفکیک می‌خوانید.

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری: با توجه به اینکه انتخابات شورا‌ها هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان هم وجود دارد خیلی معتقد نیستم که میزان مشارکت بیشتر از اسفند ۹۸ باشد، البته تا ۲۸ خرداد زمان بسیاری باقی مانده و ممکن است که اتفاقاتی بیفتد که مردم انگیزه بیشتری برای حضور پیدا کنند، اما من بار‌ها گفته ام که سه عامل اساسی بر روی مشارکت مردم تاثیر بسزایی دارد.

 اولین عامل این است که ما بتوانیم سلایق مختلف را در انتخابات دخیل کرده و اعتماد عمومی را تقویت کنیم که این بخش مساله به عوامل بسیاری بستگی دارد و حتی به خود ما جریان‌های سیاسی هم بستگی دارد، یعنی  باید دید که ما به عنوان جریان‌های سیاسی چه کار می‌توانیم انجام دهیم که فضا به سمت رقابتی‌تر شدن برود. برای مثال می توان به جای اینکه هر جریان سیاسی چند نفر را معرفی کند  بر روی یک نفر اجماع کند که این باعث رقابتی‌تر شدن فضا خواهد شد. البته وظیفه‌ای هم بر دوش وزارت کشور است تا بتواند زمینه مشارکت مردم را به صورت هر چه بیشتر فراهم کند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم را چگونه ارزیابی می کنند؟

در هر حال باید‌ این سخت‌گیری‌ها کمی کم تر شود؛ بنابراین این مجموعه اعتماد عمومی باید بازسازی شود؛ مثلا در سال ۹۸ هم مجموعه دلایلی باعث کاهش مشارکت شد، برای مثال یکی از این عوامل، موضوع بنزین بود که باعث حوادث آبان‌ماه شد. یا سقوط هواپیمای اوکراینی یک مساله دیگری بود که مردم بعد از ۲ روز خبردار شدند و درگیری‌هایی که در دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد، اما من می خواهم به یک عامل دیگری هم اشاره کنم که آن مشکل مهم؛ معیشت مردم است. من نمی گویم که در این ۲ ماه می توان همه مسائل را حل کرد، اما دست کم همه می توانند دست به دست هم دهند و مشوق‌هایی را برای مردم فراهم کنند. البته نه اینکه خدای نکرده بخواهند مردم را گول بزنند، اما می شود به مردم بگویند با همه این مشکلات و تحریم‌ها این گشایش هم ایجاد شده است. خیلی‌ها به ما می گویند برو دنبال کار خودت، ما به نان شب محتاجیم چه نیازی به انتخابات داریم؟ 

سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء: داوطلب انتخاب ریاست جمهوری گفت: مردم خیلی از وضع موجود رضایت ندارد و کناره گیری کرده اند ولی امیدوار هستیم که مردم در انتخابات مشارکت کنند.  میزان مشارکت مردم به این برمی‌گردد که شرایط عادلانه ای در انتخابات رقم بخورد و افرادی وارد انتخابات شوند که مورد نظر مردم است در این صورت مردم مشارکت خوبی خواهند داشت. پیش بینی ما این است که مشارکت مردم بالای ۵۰ درصد است اما برخی آمار ۲۰ تا ۳۰ درصد می دهند، که به نظر من اینطور نیست. افراد نخبه در انتخابات حضور داشته باشند و افراد با افکار متنوع در انتخابات حاضر شوند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم را چگونه ارزیابی می کنند؟

علیرضا افشار کاندیدای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که انصراف داد: این موضوع بسیار مهمی است و هر انتخابات ما یک رفراندوم است و نشان می دهد که کردم ما چقدر دلبسته به نظام و انقلاب هستند و چقدر رای خود را موثر می دانند در اینکه شکل حکومت چطور باشد واقعیت هم این است که رای ما به شدت در حاکمیت مهم است و از همین رو نیز دشمن هم به آن دلبسته و در تلاش است تا از این فرصت استفاده کند تا جریان همسو با خود را بر سز کار بیاورد و این اتفاق پیش روی ماست و نشان دهنده واقعیت و تاثیرگزاری رای مردم است و مشارکت حداکثری با امید و نشاط مردم افزایش پیدا می کند . برنامه من همش امیدافرینی بود . ادرس های غلطی هم که در جهت دو قطبی کردن جامعه میدهند برای مکشارکت مردم خساراتش بیشتر از فواید آن است؛ بنابراین امید باید در جامعه ایجاد شود با صحبت هایی که نامزدها اعلام می کنند.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم را چگونه ارزیابی می کنند؟

علی مطهری فعال سیاسی اصلاح طلب: دنیا منتظر است تا ببیند مردم با انتخاب خود چه پیامی را مخابره می کنند و این موضوع در آینده تأثیرگذار است. مسئله مهم در شرایط امروز میزان مشارکت مردم در انتخابات است؛‌ همانطور که رهبر انقلاب فرمودند مشارکت مردم برای حضور در انتخابات در اولویت اول است و سپس انتخاب اصلح.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت مردم را چگونه ارزیابی می کنند؟

دلیل کاهش مشارکت در سال ۹۸ این بود که حوادث آبان ماه را داشتیم و مدتی قبل از انتخابات سقوط هواپیمایی اوکراین بود و مردم دلسرد شده بودند و فکر می کردند مجلس در رفع مشکلات تاثیر گذار نیست. باید این فضا را تغییر دهیم و مردم در انتخابات شرکت کنند. مشکلاتی وجود داشت که باید حل شود؛ باید تلاش کنیم تا میزان مشارکت مردم بیشتر شود. با توجه به حوادث اخیر پیش بینی می‌کنم مشارکت در انتخابات بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد. مردم احساس می کنند شرکت در انتخابات در آینده آن ها تاثیر دارد. در حال حاضر مردم می دانند که حضورشان در انتخابات تاثیر گذار است و اگر شورای نگهبان هم چهره هایی که از نگاه مردم منتخب هستند را تایید کند، انشالله مشارکت خوبی در انتخابات ۱۴۰۰ شاهد هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
اخرش روزی میرسه که به خاطر خودمون و کشور و آبادانی و اینده وطن انتخاب کنیم یا همیشه دنیا باید بیننده باشه ببینه اینا چشونه واقعا دیگه چی کم دارن که باز میان از میان منتخبین انتخاب کنن انتخاب اخر با مردم هست