مدیر کل بیمه سلامت استان قزوین:

۹۵ درصد مراکز درمانی نسخه الکترونیک را اجرا کرده اند

مدیر کل بیمه سلامت استان قزوین گفت : حدود ۹۵ درصد مراکز درمانی استان قزوین نسخه نویسی را به صورت الکترونیکی انجام می دهند و تلاش می‌کنیم تا پایان خرداد ماه سال جاری میزان تحت پوشش به ۱۰۰ درصد برسد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، دکتر قاسم بهرامی مدیرکل بیمه سلامت استان قزوین گفت:در حال حاضر آمار مشارکت مؤسسات طرف قرارداد، مطب پزشکان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویر برداری، بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی به ۹۵ درصد رسیده است و تلاش می‌کنیم تا پایان خرداد ماه سال جاری میزان تحت پوشش به ۱۰۰ درصد برسد.

دکتر بهرامی افزود: با اجرای نسخه الکترونیک تداخل دارویی و اشتباهات دارویی به صفر رسیده و همچنین پرداخت حق الزحمه پزشکان  به روز شده است.

او اضافه کرد: طرح نسخه الکترونیک به تمام بیمارستان های دولتی ابلاغ شده و هم اکنون در ۴۰ درصد از بیمارستان های استان این طرح به مرحله اجرا رسیده است.

دکتر زهرا یوسفی معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی استان قزوین گفت: بسیاری از بیمه شدگان به دلایل مختلفی مثل تعویض دفترچه درمانی و یا تمدید تاریخ انقضای آن مجبور به مراجعه حضوری به شعب بیمه بودند که اجرای این طرح آن ها را از اتلاف وقت معاف کرده است.

نسخه الکترونیک، فرانشیز پزشکان را ۱۰ هزار تومان بیشتر کرده است.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی قزوین افزود: سازمان تامین اجتماعی، فرانشیز درمانی پزشکانی که از طرح نسخه الکترونیک استفاده می کنند را ۱۰ هزار تومان بیشتر از نسخه دستی در نظر گرفته است.

یوسفی با اشاره به اینکه حدودا ۸۰ درصد از نسخه های تولید شده به صورت الکترونیکی و ۲۰ درصد نسخه ها به صورت کاغذی ارائه می شود، اضافه کرد: مشوق هایی برای اجرای ۱۰۰ درصدی طرح نسخه الکترونیک برای پزشکان در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه درمانگاه های خصوصی نیز ۵۰ درصد نسخ شان به صورت الکترونیکی به داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینک صادر می شود، اظهار داشت: در داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک به صورت ۱۰۰ درصد نسخه پیچی الکترونیکی صورت می گیرد.

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی قزوین با اشاره به اینکه شرایطی نیز برای پزشکانی که طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی نیستند فراهم شده است، افزود: تمام پزشکان می توانند نسخه الکترونیکی صادر کنند و هیچ منعی در این خصوص وجود ندارد.

تخصیص وام ۵ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی قزوین

معاون خرید راهبردی و اسناد پزشکی سازمان تامین اجتماعی قزوین ادامه داد: در کل ایران تمام دانشگاه های علوم پزشکی برای تکمیل زیرساخت های لازم این طرح، از سازمان تامین اجتماعی تسهیلات دریافت کرده اند و بیشترین میزان تسهیلاتی که در دانشگاه های علوم پزشکی تعلق گرفته است، برای دانشگاه علوم پزشکی قزوین بوده است.

یوسفی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان دریافت کرده است که بخش بزرگی از آن برای ایجاد زیرساخت خدمات الکترونیک و بخش کوچکی از آن برای تجهیز بیمارستان رحیمیان بوده است.

او با بیان اینکه ۷۰۰ پزشک در حال حاضر در استان قزوین از اجرای طرح نسخه الکترونیک استقبال کرده اند، افزود: بانک اطلاعاتی جامع از سوابق درمانی افراد جامعه یکی از مهمترین موضوعاتی است که در این طرح دیده شده است، به همین خاطر بیمه شدگان کد ملی خود را در اختیار درمان فرد دیگری قرار ندهند چراکه ممکن است سوابق درمانی افراد موجب اختلال در روند درمان های بعدی شود.

یوسفی ادامه داد: پس از دریافت خدمات درمانی برای بیمه شدگان، پیامک ارسال می شود تا بیمه شده متوجه سوء استفاده های احتمالی از کد ملی و حق بیمه خود شود و در صورتی که دریافت خدمات از سوی او نباشد می تواند با مراجعه به شعب بیمه درخواست رسیدگی دهد تا فرد متخطی شناسایی شود.

نسخه الکترونیک بازوی حرکتی تکمیل روند درمان است

دکتر محمد صادق بابایی مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین نیز گفت: طرح نسخه الکترونیکی در کشور در واقع آغاز طرح و پرونده هوشمند سلامت است که از طریق آن سوابق درمانی افراد و همچنین مصرف داروهای مصرفی بیمار ثبت می شود تا در زمان بحران و تشخیص بتوان از این سوابق استفاده کرد.

بابایی درخصوص خدمات و بستری افراد در بیمارستان ها به صورت الکترونیک، اضافه کرد: توافقاتی از طرف وزارت بهداشت با بیمه سلامت و تامین اجتماعی شده است و بر این اساس پرونده افراد بستری به صورت الکترونیکی به سازمان های مربوطه ارجاع داده می شود.

بابایی در ادامه گفت: زیر ساخت های لازم برای استفاده ۱۰۰ درصدی از این طرح در استان قزوین مهیا است و تا اوایل مردادماه امسال تمام خدمات درمانی در استان قزوین الکترونیکی خواهد شد.

سازمان بیمه سلامت طرح نسخه نویسی الکترونیک را از آبان ماه سال ۱۳۹۸ با اجرا در ۲۳۵ شهر آغاز کرد و در استان قزوین نیز این طرح برای نخستین بار در شهر محمدیه به صورت پایلوت آغاز شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.