خسرونیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صفر تا صد هر آنچه باید درباره کولیک روده بدانید

یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره کولیک روده و علل پیدایش آن در بدن توضیح داد.

ایرج خسرو نیا متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کولیک روده اظهار کرد: کولیک روده بیماری نیست بلکه یک علامت است که با درد وخیم شکم شروع شده و همه سنین را شامل می شود. کولیک یک درد است که به صورت انقباضی، شکم را می‌گیرد وگاه بیمار احساس درد شدید می‌کند که در سنگ‌های کلیه، کیسه صفرا و درمثانه بیشتر دیده می‌شود.

اوافزود: کولیک روده در افراد مسن و سالمند خطرناک‌تر بوده، زیرا ممکن است این علامت به علت اختلال عروقی، تنگی عروق و یا ترومبوزعروق باشد و دستگاه گوارش آن‌ها را مختل کند که در آخرمنجر به مرگ این افراد می‌شود.

خسرو نیا بیان کرد: کولیک روده عللت های مختلفی دارد که مسمومیت‌ و التهاب یکی از علامت‌های کولیک است و با درد‌های متناوبی خود را در بدن نشان می‌دهد. زمانی که فرد بیمار را آندوسکوپی و کلروسکوپی می‌کنیم ممکن است ضایع مشخصی نداشته باشد، ولی اسپانس‌های متفاوت و هر ازگاه بیمار را دچار درد‌های ناگهانی و وخیم می‌کند.

علت پیدایش کولیک در بدن

او با اشاره به علت بروز کولیک گفت: پرخوری، اسهال، عفونت و مسمومیت غذایی علت بروز کولیک در بدن می‌شود و درمان آن به نوع علامت کولیک بستگی دارد و بیمار برای درمان باید به پزشک مراجعه کند، زیرا برخی دارو‌ها باعث ایجاد کولیک می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: مهم‌ترین چیزی که باید دربرابر این بیماری در نظر بگیریم درد‌های شکمی است که باید زیر نظر پزشک باشد، زیرا ممکن است درد درابتدا به صورت درد شکم باشد، اما بعد‌ها باعث زمین گیر شدن فرد بیمار خواهد شد.

او ادامه داد: برخی‌ها که با استرس و اضطراب بیش ازحد دچار این بیماری می‌شوند باید به روان پزشک مراجعه کنند و گاهی اوقات کولیک‌ها با استفراغ همراه هستند که با تعامل مغز و روده‌ به وجود می‌آیند و فرد بیمار را زمین گیر می‌کنند.


بیشتربخوانید

اگر ناشتا هستید لب به این خوراکی‌ها نزنید!


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.