سند چشم‌انداز قصه‌گویی خراسان رضوی تدوین شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: سند چشم انداز پنج ساله قصه‌گویی خراسان رضوی تهیه و تدوین شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،ابراهیم زره‌ساز  مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی گفت: در این سند احیای قصه‌ها و عروسک‌های بومی و فولکلور براساس معیار‌ها و نیز بازیابی هویت تاریخی، دینی و انقلابی به عنوان معیار قصه‌گویی مد نظر قرار گرفته است.

او افزود: تلاش داریم طی پنج سال در حوزه آموزش و تولید به اهداف مدنظر در این سند در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی برسیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: داستان‌ها و قصه‌ها بخش‌های غنی، مهم و فرهنگی در تاریخ ملت‌ها هستند و به عنوان نماد‌های فرهنگی هر قوم و ملت محسوب می‌شوند.

زره‌ساز بیان کرد: قصه‌های فولکلور و عامیانه در هر منطقه، روستا و شهر‌های قدیمی فراوان داریم که تنها بخشی از آن‌ها شناخته شده و در فرهنگ شفاهی هستند و بسیاری از آن‌ها نیازمند تحقیق، شناسایی و استخراج است.


بیشتر بخوانید




 او با اشاره به اهیمت قصه در فرهنگ تربیتی تصریح کرد: قصه گویی هنری است که با ابزار پایه و بنیادین قصه می‌تواند در تربیت و فرهنگ‌سازی نقش‌آفرینی کند و هنری کهن محسوب می‌شود که عمر شکل‌گیری آن به زمان شکل‌گیری داستان‌ها و افسانه‌ها برمی‌گردد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی تأکید کرد: اهمیت حفاظت و صیانت از داستان‌ها و افسانه‌ها به دلیل نقش تاریخی و فرهنگی آن‌ها در تاریخ تمدن یک ملت است که باید بیش از پیش به این امر توجه شود و در همین راستا در تلاش برای شناسایی و استخراج قصه‌های کهن در خراسان رضوی برای ثبت ملی آن‌ها به عنوان میراث معنوی هستیم.

زره‌ساز  اظهار کرد: سابقه تاریخی این استان در فرهنگ و تمدن ایران زمین بیش از چندین هزار سال است و این قدمت تاریخی نشان از وجود فرهنگ و تاریخ کهنی دارد که خود را در دل داستان‌ها، قصه‌ها و افسانه‌ها جای داده و باید هرچه زودتر شناسایی شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خدمات فرهنگی، هنری و اجتماعی خود را در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی در قالب فعالیت ۳۴ مرکز ثابت، ۹ مرکز سیار و سه مرکز پستی به عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان ارائه می‌کند.

 

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار