اندیشکده بروکینگز:

رویارویی اخیر حماس با اسرائیل بی‌نظیر بود

کارشناس اندیشکده بروکینگز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تاکید کرد که درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی با درگیری‌های گذشته متفاوت بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ناتان ساچس» کارشناس اندیشکده بروکینگز، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت: درگیری بین حماس و اسرائیل با درگیری‌های گذشته متفاوت بود.

مجری این شبکه در ابتدا این سوال را مطرح کرد که: «شما در جایی نوشته اید که درگیری اخیر با درگیری‌های گذشته بین اسرائیل و حماس متفاوت بوده است. آیا می‌توانید توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه کنید؟»

«ناتان ساچس» کارشناس اندیشکده بروکینگز در پاسخ به این سوال گفت: «ما امیدواریم که آتش بس بین اسرائیل و حماس دوام داشته باشد. این دور از درگیری‌ها با درگیری‌های پیشین کاملا متفاوت بود. ما نه تنها شاهد درخواست حماس برای برداشتن محاصره غزه از طرف اسرائیل و مصر بودیم بلکه شاهد آن بودیم که اسرائیل هم از طرف دیگر با توانایی‌هایی که حماس از آن‌ها برخوردار بود، بیشتر آشنا شد و آن‌ها را لمس کرد».

وی در ادامه افزود: «علاوه بر آن شاهد درگیری‌ها در شهر قدس (اشغالی) و تظاهرات در کرانه باختری و سپس تلاش حماس برای هدایت این ناآرامی‌ها بودیم. سپس حتی شاهد درگیری‌ها بین عرب‌ها و یهودیان در داخل اسرائیل بودیم. این موضوع تنها به اسرائیل و حماس و آتش بس بین آن‌ها مربوط نمی‌شود. این به یک درگیری گسترده‌تر مربوط می‌شود که در آن در قلمرو‌های دیگر به ویژه در شرق شهر قدس (اشغالی) و بخش‌هایی از کرانه باختری و خود اسرائیل شاهد درگیری بین یهودیان و اعراب بودیم. حالا این درگیری‌ها در داخل اسرائیل فروکش کرده که این موضوع خوبی است. اگر به طور ویژه نگاهی به شهر قدس (اشغالی) داشته باشیم ما شاهد درگیری‌هایی در منطقه صحن و اطراف مسجد الاقصی بودیم. این موضوع با اخراج فلسطینی‌ها از شرق شهر قدس (اشغالی) آغاز شد. دادگاه اسرائیل هنوز رای خود را در این رابطه صادر نکرده و آن را به تعویق انداخته است. اما این رای صادر خواهد شد. اگر چه دیگر شاهد درگیری بین اسرائیل و حماس نیستیم، اما هنوز علت درگیری برطرف نشده است».

کارشناس اندیشکده بروکینگز در ادامه و درباره تحولات جاری در فلسطین اشغالی گفت: «دو طرف در گذشته به طور غیرمستقیم با هم بر سر یک آتش بس بلندمدت مذاکره کرده‌اند. اما من تردید دارم که آن‌ها بتوانند به یک توافق رسمی برسند. باید در جهت بازگشایی نوار غزه تلاش شود. این موضوع می‌تواند از دور بعدی خشونت‌ها جلوگیری کند».

«ناتان ساچس»  در ادامه تصریح کرد: «دو میلیون نفر در نوار غزه تحت حاکمیت حماس و در محاصره ایجاد شده توسط اسرائیل و مصر زندگی می‌کنند. این موضوعی است که می‌توان آن را در کوتاه مدت انجام داد. در شرق شهر قدس (اشغالی) و در داخل اسرائیل و در کرانه باختری چندین بازیگر حضور دارند. آن‌ها اسرائیلی‌ها، تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند، که انتخابات را لغو کردند. ما شاهد یک بن بست سیاسی بودیم؛ بنابراین می‌توان کار‌های زیادی در بخش سیاسی با تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام داد. اسرائیل هم می‌تواند در شرق شهر قدس (اشغالی) اقداماتی در جهت کاهش تنش انجام دهد که دوباره شاهد وقایع چند هفته گذشته نباشیم».

مقاومت فلسطین که شامل گروه‌های مختلفی از جمله جهاد اسلامی و حماس می‌شود، در یک نبرد جانانه ۱۲ روزه و در عملیات بی‌نظیری به نام «شمشیر قدس»، دشمن صهیونیستی را وادار به سازش و رفع محاصره مسجد الاقصی کردند. موضوع برجسته این دور از درگیری‌ها انبوه موشک‌های مقاومت بود که با دقت بالا بر سر شهرهای صهیونیست‌نشین آوار شد. این پیروزی مقاومت و عقب‌نشینی واضح رژیم صهیونیستی که امری کم‌سابقه محسوب می‌شود، موجی از خوشحالی و از همه مهمتر اعتماد به نفس را در میان فلسطینیان ایجاد کرده است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار