ژنرال بازنشسته آمریکایی: طالبان تمایل به توافق سیاسی ندارند

فرمانده پیشین نیرو‌های آمریکایی در افغانستان می‌گوید طالبان هر آنچه را که می‌خواست از مذاکرات بدست آورد و اکنون تمایل به توافق سیاسی ندارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «ژنرال دیوید پترائوس»، فرمانده پیشین نیرو‌های آمریکایی در افغانستان می‌گوید، طالبان هر آنچه را که می‌خواستند از مذاکرات بدست آوردند؛ از جمله آزادی رهبران و جنگجویان‌شان و خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان. به گفته او، طالبان اکنون تمایل به توافق سیاسی که منجر به تقسیم قدرت شوند ندارند.

او در گفتگو با صدای امریکا گفته است: طالبان تمایل به توافق معنی‌دار، قابل تایید و پایداری که منجر به نوعی تقسیم قدرت و حل دیپلماتیک شود، ندارند.

این جنرال بازنشسته امریکایی، در مورد بروز جنگ داخلی در افغانستان پس از خروج نیرو‌های خارجی نیز هشدار داده است.

او افزوده است: با وجود تلاش‌ها برای جلوگیری تبدیل‌شدن افغانستان به لانه‌های تروریزم و افراط گرایی، احتمال برگشت جنگ‌ زیاد است.

روند خروج نیرو‌های خارجی از اول ماه می‌آغاز شده و قرار است این روند در ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.

به تازگی فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) اعلام کرده‌است که از زمان تصمیم جو بایدن برای خروج نظامیان آمریکایی، تاکنون بین ۱۳ تا ۲۰ درصد این نیرو‌ها از افغانستان خارج شده‌اند. سنتکام گفته که تاکنون معادل ۱۱۵ محموله هواپیمای سی‌۱۷ از افغانستان خارج شده‌است.

پس اعلام تصمیم خروج نیرو‌های خارجی، حملات طالبان به شدت افزایش یافته است.طی هفته‌های اخیر سه ولسوالی به دست این گروه افتاده است.از جانب دیگر مذاکرات صلح تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.