نهال‌هایی که توان تولید بادام را قوت بخشید/ محصول دهی شش برابری

محقق البرزی موفق به تولید نهال های بادامی شد که شش برابر بیشتر محصول می دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، محقق البرزی پس از ۳۰ سال تلاش و تحقیق بر روی نهال های مختلف بادام موفق به اصلاح نهال هایی شده که ۶ برابر رقم های دیگر محصول می دهد.

ایمانی، محقق و پژوهشگر مرکز تحقیقات باغبانی کشور گفت: بادام دارای ارزش افزوده بالا برای کشاورزان در سطح دنیاست و از محصولات کم آب به شمار می رود اما در کشور ما میزان تولید این محصول ناچیز است.

او افزود: سرما زدگی یکی از مهمترین علل کاهش باردهی بادام و عدم استقبال کشاورزان برای کشت این محصول است.

ایمانی با بیان این که ۳۰ سال است که برای اصلاح درختان بادام در کلکسیون بادام کشور که در البرز واقع شده کار می کند، گفت: نهال های که با اصلاح، امروز به بار نشسته اند نهال هایی به مقاوم به سرما هستند و دارای افزایش ۶ برابری بار نسبت به ارقام دیگر در کشور است.

او افزود: از مزایایی دیگر این نهال ها کیفیت بالا یکسان بودن سایز بادام است.

تاج الدینی، معاون باغبانی جهاد کشاورزی البرز گفت: میزان سرمازدگی محصول بادام در کشود ۶۰ % که این میزان امسال به ۸۰% رسید و در استان البرز حدود ۹۰% درختان بادام امسال دچار سرما زدگی شد.

او علت سرمازدگی درختان بادام را زودگل دهی انان بیان کرد و گفت: نهال های جدید اصلاح شده دیر گل و در برابر سرما مقاوم هستند.

تاج الدینی در ادامه افزود: برای این که این نهال ها هر چه زودتر به دست نهال کاران برای افزایش تولید و در اختیار کشاورزان برای کاشت قرار بگیرد نیازمند همکاری موسسه تحقیقات علوم باغبانی هستیم.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.