آغاز سرشماری سمندر کُردستانی در زیستگاه‌های مهاباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: گونه‌های نادر سمندر کُردستانی در ۵ زیستگاه مهاباد سرشماری می‌شود.

فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،  اظهار کرد: سرشماری سمندر کُردستانی یکی از گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی مهاباد از جمله مناطق «قلات شای، اشکه وتان، کارگ و هرمی، بینجوین و میدان آستر» آغاز شد.

سخنور با بیان اینکه این سرشماری با حضور یک تیم ۵ نفره از کارشناسان و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره انجام می‌شود، افزود: در این طرح سمندر‌ها را علامت‌گذاری می‌کنند تا در سرشماری بعدی ماندگاری و حضور این گونه در آن زیستگاه رصد شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از گذشت ۱۴ روز، این سرشماری دوباره در زیستگاه سمندر کردستانی در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

او با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت اذعان کرد: در این پایش، جویبار‌های منطقه مورد بررسی می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندر‌ها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می‌گیرد.

آغاز سرشماری سمندر کُردستانی در زیستگاه‌های مهاباد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد خاطرنشان کرد: این‌گونه جانوری علاوه بر آذربایجان‌غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبار‌ها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Hamdi
۲۱:۱۱ ۰۶ دی ۱۴۰۰
با عرض سلام و خسته نباشی
من دوتا از سمندر هارو مشاهده کردم