واکاوی عملیات سیف القدس (۳)؛

کابوس ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی چگونه سپری شد؟

رژیم صهیونیستی پس از گذشت ۱۱ روز از نبرد شمشیر قدس و متحمل‌شدن خسارت‌های کم‌سابقه در پی حملات مقاومت، به آتش‌بس یک‌جانبه تن داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عملیات سیف القدس از دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه علیه رژیم صهیونیستی شروع شد. دلیل شروع این عملیات نیز حمله صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و تلاش برای اخراج ۵۰۰ فلسطینی از محله شیخ جراح در قدس بود. شلیک موشک به سمت قدس برای نخستین بار در این جنگ اتفاق افتاد. در مقابل نیز اسرائیل به نوار غزه حمله و بیش از ۲۴۰ نفر را به شهادت رساند. مقاومت فلسطین با شلیک ۴۰۰۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی باعث فرار ۷۵ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به پناهگاه شدند. در نهایت نیز اسرائیل با آتش بس پیشنهادی مصر موافقت کرد و از ساعت ۲ بامداد جمعه این آتش بس اجرایی شد. به دنبال این آتش بس موجی از شادی در بین مردم فلسطین به راه افتاد و در مقابل انتقادات به نتانیاهو به شدت افزایش پیدا کرد. در این مطلب به بررسی عملیات سیف القدس و اعتراف مقامات صهیونیستی به شکست در این عملیات خواهیم پرداخت.

اعتراف صهیونیست‌ها به شکست

به دنبال پذیرش آتش‌بس، مقامات و رسانه‌های صهیونیستی به صراحت اعلام کردند که اسرائیل بازنده این جنگ بوده است. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گفته که تجاوز فعلی اسرائیل علیه غزه تحت محاصره به لحاظ برنامه‌ریزی و آمادگی بدترین عملیات نظامی رژیم صهیونیستی تاکنون بوده، این تصور که حماس می‌تواند ادعای پیروزی کند برای صهیونیست‌ها غیر قابل باور است. طبق این گزارش، ارتش اسرائیل در حال بدتر شدن و تبدیل به یک گروه خشمگین است.

رسانه‌های اسرائیل بیان کردند: «حماس حاکمیت عربی را بر مسجد الاقصی برقرار کرد نه اردن، عربستان و مغرب.» این رسانه‌ها اذعان کردند: «فلسطین شعله ور است و یهود طبق معمول دستاورد تاریخی مقاومت عربی را انکار می‌کند. در دور بعدی حماس و حزب الله با هم خواهند بود. حماس تل‌آویو را همانند عسقلان هدف قرار داد.» این رسانه‌ها بیان کردند: «تنها کاری که نتانیاهو انجام داد متلاشی کردن اسرائیل از داخل بود. همه اسرائیلی‌ها می‌دانستند که ما همان شب اول و هنگامی که موشک‌ها به تل آویو رسید، جنگ را باختیم. رهبری جبهه داخلی همه محدودیت‌ها اعمال شده در شهرک‌های اطراف غزه را برداشت.»

"بن کسبیت" روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی نیز گفته: «نتانیاهو چقدر بیچاره و بدبخت است که برای بار دوم شکست خود را مخفی نگه داشته و مسئولیت فرار از رویارویی با حماس را به گردن ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی می‌اندازد». «الون دیویدی» شهردار شهر اشغالی سدیروت نیز گفت، من هرگز با مقامات اسرائیلی که ماندن نظامیان در خانه به جای اعزام آنان برای جنگ تن به تن را ترجیح می‌دهند، موافق نیستم. الیور لیوی خبرنگار اسرائیلی هم تاکید کرد، ساکنان قدس وارد مسجد الاقصی شده و در حمایت از القسام شعار می‌دهند و نیرو‌های پلیس در مقابل آنان ایستاده و هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند، این بیانگر پیروزی حماس است. روزنامه هاآرتص نیز نوشت که برخی وزیران کابینه سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی را شدیدا مورد انتقاد قرار داده و گفته‌اند هیچ فایده‌ای برای آنان ندارد.

"شمیرت مائیر" روزنامه‌نگار اسرائیلی نیز اعتراف کرده، خلاصه آنچه اتفاق افتاد سرشکستی و احساس شکست جامعه "اسرائیل" و شادی و خوشحالی فلسطینیان است، آن هم نه فقط در غزه، بلکه در کل فلسطین از رود اردن تا دریای مدیترانه. روسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه گفته اند، نتانیاهو ما را در مقابل حماس به حال خود رها کرده است.

«وسی یهوشع» خبرنگار نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز گفت: «چه بخواهیم چه نخواهیم حماس قدرتمندتر ظاهر شد و نه تنها غزه را دوباره در راس اخبار جهان قرار داد، بلکه اکنون به یک بازیگر منطقه‌ای و مدافع قدس تبدیل شده و تمامی بازیگران دیگر به آن وابسته هستند و در نتیجه این، این جنبش شیوه واکنش‌های "اسرائیل" در دیگر مناطق را هم تعیین می‌کند».

همچنین به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهاد‌های اطلاعاتی اسرائیل در جنگ ۱۱ روزه غزه «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع اسرائیل تغییر دهد، عاجز بودند. در جلسه وزرای امنیتی اسرائیل گفته شده جنگ غزه، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت». به نوشته هاآرتص، در این جلسه وزرای حاضر گفتند که نیروی هوایی اسرائیل در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود، بر خلاف اینکه نتانیاهو مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده است. حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آن‌ها همچنین از فرماندهان ارتش سؤال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟ عدم موفقیت ارتش صهیونیستی در ترور فرماندهان اصلی مقاومت از جمله «یحیی السنوار» و «محمد الضیف» نیز از دیگر انتقاداتی بود که متوجه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم شد.

سران احزاب و نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نتانیاهو و ارتش این رژیم را به علت پذیرش آتش‌بس زیر بار انتقادات شدید قرار داده و گفتند که آتش‌بس «ننگی برای اسرائیل» و «ضربه‌ای به توان بازدارندگی» این رژیم است. «گیدئون ساعر» رهبر حزب «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پر هزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که اسرائیل نتوانست شروط خود را به حماس تحمیل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروه‌ها زد. یائیر لاپید مامور تشکیل کابینه صهیونیست‌ها نیز در اظهار نظری گفت: «شهرک نشینان به ویژه در اطراف غزه در معرض حملات موشکی شدید قرار گرفتند و در مقابل هیچ دستاوردی به دست نیامد و تغییری در اوضاع پیش نیامد.» وی افزود: «شکست‌های نتانیاهو از میرون به غزه و از مسجد الاقصی به اللد رسید. زمان آن فرا رسیده است که وی برود».

تثبیت قدرت حماس

در عملیات سیف القدس جنبش حماس توانست قدرت خود را بار دیگر تثبیت کند. این گروه نه تنها در عرصه نظامی که در عرصه سیاسی نیز به پیروزی بزرگی دست پیدا کرد. اکنون در کرانه باختری حماس به عنوان نگهبان و حامی اصلی قدس شناخته می‌شود و این جنبش توانسته تا دیگر رقبای خود در کرانه باختری را کنار بزند. در عرصه نظامی نیز جنبش حماس توانست اسرائیل را غافلگیر کند. رونمایی از موشک عیاش با ۲۵۰ کیلومتر برد بزرگترین ویژگی عملیات سیف القدس به شمار می‌رود.

تقویت اتحاد گروه‌های فلسطینی

یکی از مهم‌ترین نتایج عملیات سیف القدس این بود که گروه‌های مستقر در نوار غزه و کرانه باختری و همچنین مردم این مناطق بیش از گذشته اتحاد خود را تقویت کردند. پایگاه خبری «میدل ایست آی» در تحلیلی به حوادث اخیر میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت این درگیری‌ها و خشونت‌ها، باعث نمایش وحدت و یکپارچگی نادری بین فلسطینی‌ها نه تنها در سرزمین‌های فلسطینی بلکه در سراسر جهان از کرانه باختری اشغالی و غزه تا فلسطینی‌های ۱۹۴۸ (فلسطینی‌های ساکن شهر‌های اشغالی) و فلسطینی‌های دور از وطن شد. به نوشته این وبگاه مستقر در لندن، در مقابل، جامعه صهیونیست‌ها از هر زمان دیگری چند پارچه‌تر شده و آن‌ها به صورت ناهماهنگ عمل می‌کنند و استراتژی «تفرقه و تسخیر» رژیم صهیونیستی در حال شکست است.

سخن پایانی

درحالی که آتش‌بس میان غزه و رژیم صهیونیستی بعد از ۱۱ روز جنگ وارد مرحله اجرایی شد، منابع صهیونیستی اعلام کردند که حدود ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی شلیک شد. طبق گزارش شبکه عبری‌زبان کان، اوج شلیک موشک‌ها از نوار غزه به اراضی اشغالی روز دوم جنگ بود که حدود ۴۸۰ موشک شلیک شد. از آن روز میانگین شلیک موشک‌ها در روز بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ موشک بود. طی این جنگ بیشتر موشک‌ها به اشدود و عسقلان شلیک شد. این شبکه اعلام کرد، موشک‌های مقاومت با گذشت سال‌ها خطرناک‌تر شده است. در عملیات سیف القدس، ۱۲ اسرائیلی کشته و ۳۳۰ تن زخمی شدند. همچنین وزارت بهداشت فلسطین از شهادت ۲۴۳ شهید از جمله ۶۶ کودک و ۳۹ زن و ۱۷ شهروند فلسطینی مسن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن خبر داد. همچنین براساس ارزیابی‌های اولیه غیر رسمی، خسارت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در نتیجه حملات اخیر این رژیم به نوار غزه به حدود ۲ میلیارد دلار رسید. در واقع هرچند رژیم صهیونیستی توانست خسارت‌های زیادی به غیر نظامیان در نوار غزه وارد کند، اما در بررسی نهایی بازنده این نبرد اسرائیل بود. چرا که با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها نتوانست در برابر موشک‌های حماس و جهاد اسلامی مقاومت کند و رفتن ۶ میلیون یهودی به پناهگاه‌ها خود نشان دهنده هراس از موشک‌های مقاومت است.

در واقع، اثبات قدرت بازدارندگی گروه‌های مقاومت فلسطین مهم‌ترین نتیجه عملیات سیف القدس بود. این جنگ نشان داد گروه‌های مقاومت از «سنگ» عبور کرده و با قدرت موشکی خود، توان ضربه زدن به ارتش و زیرساخت‌های اسرائیل را دارند. در این جنگ، گروه‌های مقاومت فلسطین بیش از چهار هزار موشک و راکت در سه سطح با برد بلند، میان برد و با برد کوتاه به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند. نکته مهم این است که در یک ساعت ابتدایی شروع جنگ ۳۰۰ موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شده که ۱۰۰ موشک تنها در یک دقیقه نخست شلیک شده است. در واقع این جنگ، قدرت گروه‌های مقاومت در حوزه‌های اطلاعاتی، تکنیکی، تاکتیکی و آفندی و همچنین اراده این گروه‌ها برای دفاع از هویت جغرافیایی، تاریخی و مذهبی‌شان و همچنین دفاع از فلسطینی‌های ساکن قدس را ثابت کرد. ضعف‌های نظام دفاعی اسرائیل نیز در این عملیات بسیار مشهود بود، این موضوع یکی از دلایل پذیرش آتش‌بس از سوی رژیم اسرائیل است. در واقع، توان رزمی و میدانی اسرائیل خصوصاً در حوزه پدافندی شامل گنبد آهنین، فلاخن داوود، پاتریوت و تاو به شدت کاهش پیدا کرد و امکان ادامه جنگ بیش از این در حوزه نظامی برای این رژیم میسر نبود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۰۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
مصرمرزش رابازکردوپشت اسراییل راخالی کردبه لطف مقاومت غزه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون . ما در زبور بعداز ذکر نوشتیم قطعا بندگان صالح ما وارثان زمین خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۱:۳۷ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
جالبه صهیونیستها به شکست ترکیبی شون هیچ اشاره ی نکردن،ترکیبی از چند شکست رو صهیونیستها متحمل شدن،
حقارت صهیونیستها به حدی رسید که در بیان هم شکست خوردند،
سید بزرگوار چه خوش گفت اسرائیل از لانه عنکبوت هم سست تر است،
-
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
به دنبال پذیرش آتش‌بس، مقامات و رسانه‌های صهیونیستی به صراحت اعلام کردند که اسرائیل بازنده این جنگ بوده است دوستان و طرفداران داخلی ظلم اسرائیل در ایران توجه کنند و شرم نمایند
Iran (Islamic Republic of)
Ragnar
۱۰:۳۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
رای ما به رئیس جمهوری که بتونه قیمت دلار رو کم کنه
آخرین اخبار