تروئیکای اروپایی: دسترسی آژانس انرژی اتمی شرط احیای برجام است

دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران را شرط احیای توافق هسته‌ای دانستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دیپلمات‌های ارشد سه کشور آلمان انگلیس و فرانسه اعلام کردند بدون دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات ایران، احیای برجام امکان‌پذیر نخواهد بود.  

این دیپلمات‌ها پس از نشست امروز (چهارشنبه) کمیسیون مشترک برجام در گراند هتل وین اعلام کردند «پیشرفت محسوسی در مذاکرات برجامی حاصل شده است اما این ضمانتی برای موفقیت نیست زیرا مسائل و مناقشات بسیار وجود دارد که باید حل شود.»

آن‌ها همچنین اعلام کردند: «ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید راهی پیدا کنند تا بازرسی بازرسان آژانس ضمانت شود.»

 ساعاتی پیش نشست کمیسیون مشترک برجام با شرکت هیأت‌های ایران، گروه۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در گراند هتل وین آغاز شد.

نشست امروز در حالی برگزار شد که آخرین مذاکرات دو هفته پیش انجام شده بود. همچنین قرار است یک جمع‌بندی اعلام شود پس از آن دوباره هیأت‌ها برای مشورت به پایتخت‌ها مراجعه کنند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پس از پایان نشست امروز (چهارشنبه) کمیسیون مشترک برجام، در پیامی نوشت: «دور چهارم مذاکرات به پایان رسید. شرکت‌کنندگان در برجام امروز به این نتیجه رسیدند که پیشرفت خوب و قابل توجهی حاصل شده و احیای توافق در دسترس است.»

انریکه مورا نیز اعلام کرد: «تقریبا مطمئن هستم به توافق نهایی برای احیای برجام خواهیم رسید. ایران در حال مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد تمدید توافقنامه فنی است. توافق هسته‌ای کلید ثبات منطقه است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار