معضل دفن پسماند در شهرستان اشنویه؛

شهرداری اشنویه امکان جمع آوری زباله‌ها را ندارد

شورای اسلامی و شهرداری اشنویه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: شهرستان اشنویه فاقد محل دفن پسماند است و شهرداری اشنویه از لحاظ عملیاتی امکان جمع آوری زباله‌ها را با توجه به شرایط کنونی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، روابط عمومی شورای اسلامی و شهرداری اشنویه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: معضل محل دفن پسماند در شهرستان اشنویه از سال‌های گذشته وجود داشته است و معضل دفن پسماند از ۳ سال پیش به یکی از مهمترین مباحث مهم مدیریت شهری اشنویه تبدیل شده است.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به مشکلات مکانی و تکمیل شدن ظرفیت بهره برداری محل دفن پسماند قدیم (گردکاشان)، کارگروه مدیریت پسماند شهرستانی و استانی تصمیم بر مکانیابی سایت جدید دفن پسماند به صورت مشترک برای کل شهرستان گرفتند. در این راستا مطالعات مکان یابی توسط شرکت مهندسین مشاور ذی صلاح شروع و نتیجه مطالعات و گزینه‌های پیشنهادی مشخص و جهت سیر سایر مراحل قانونی به مراجع مربوطه ارسال گردید.

این اطلاعیه می افزاید: از مهمترین شاخص‌های گزینه پیشنهادی انتخابی، رعایت کلیه قوانین و مقررات بالادستی، ضوابط فنی و معیار‌های موردنیاز یک محل دفن بهداشتی می‌باشد. در راستای دریافت مجوز زیست محیطی گزینه پیشنهادی محل دفن پسماند جدید، از کلیه ارگان‌ها و ادارات مرتبط شهرستانی و استانی استعلامات لازمه اخذ، که منجر به موافقت کلیه استعلام‌ها گردید. همچنین با توجه به اینکه محل‌های دفن پسماند مشمول تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی بوده، جهت بهره برداری و تکمیل پرونده سایت جدید، اقدامات و هماهنگی‌های لازم نیز با شرکت مهندسین مشاور، جهت انجام مطالعات و تهیه گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی گزینه پیشنهادی صورت پذیرفت.

در ادامه اطلاعیه شهرداری اشنویه آمده است: سایت جدید دفن پسماند در کارگروه‌های شهرستانی و استانی مدیریت پسماند و نیز کارگروه تخصصی ارزیابی اثرات زیست محیطی محل‌های دفن پسماند که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان مستقر بوده، تصویب شده است. بعد از تصویب و دریافت مجوز بهره برداری سایت جدید دفن پسماند، از اوایل بهمن ماه ۱۳۹۹ جابجایی و انتقال سایت دفن پسماند از محل قدیم (سایت مستقر در ۱.۵ کیلومتری روستای گردکاشان) به محل جدید (منطقه کانی شیلان بخش نالوس) در دستور کار کارگروه مدیریت پسماند شهرستان قرار گرفت و شهرداری اشنویه به عنوان متولی مدیریت و ساماندهی محل‌های دفن پسماند، اقدام به شروع عملیات زیرساختی و آماده سازی آن نمود که با توجه به وجود اعتراضات عمومی، عملاً عملیات موردنظر متوقف گردید.

این اطلاعیه به موضوع مهم اتمام مدت زمان تعیین شده در قرارداد فی مابین کارگروه مدیریت پسماند شهرستان با اهالی محترم روستای گردکاشان، مبنی بر بهره برداری یکساله از محل دفن قدیم، نیز اشاره کرده و اضافه کرده است: هم اکنون بهرەبرداری از سایت مذکور امکان پذیر نمی باشد.

این اطلاعیه  با اشاره به عدم امکان بهره برداری از محل دفن پسماند قدیم (گردکاشان) و عدم امکان آماده سازی و بهره برداری از سایت جدید دفن پسماند با توجه به اعتراضات عمومی، اعلام کرد: عملاً در حال حاضر شهرستان اشنویه فاقد محل دفن پسماند بوده و شهرداری اشنویه به عنوان متولی جمع آوری و انتقال پسماند و مدیریت محل دفن، از لحاظ عملیاتی امکان جمع آوری زباله‌ها را با توجه به شرایط کنونی ندارد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.