نگهداری ۲۵ هزار شی تاریخی و نفیس در موزه های گیلان

۱۰۳ طرح و برنامه با بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در هفته میراث فرهنگی در گیلان اجرا می‌شود.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان امروز به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در بازدید از موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت گفت: ۱۰۳ طرح و برنامه با بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار درهفته میراث فرهنگی در ۱۷ شهرستان گیلان اجرا می‌شود.

او ، با اشاره به اینکه افتتاح چند موزه، رونمایی از طرح‌های مرمتی، بهره برداری از بنا‌های تاریخی و رونمایی از مرمت مساجد تاریخی صفی و مسجد اردبیلیان در رشت از مهمترین طرح‌های هفته میراث فرهنگی است، افزود: فرهنگ و آداب و رسوم نیکان، اصالت ما و بزرگترین درس برای تاریخ است، بنابراین در تلاشیم با مرمت بنا‌های تاریخی استان که تاکنون مغفول مانده است هویت تاریخی خود را حفظ و به آیندگان منتقل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان،  با بیان اینکه در تلاشیم امسال ۸ موزه از جمله موزه ابریشم، موزه حصیر، موزه جنگ جهانی دوم و موزه ملی خاویار را در استان راه اندازی کنیم، گفت: در ۲۰ سال گذشته حدود ۲۰ هزار شی تاریخی در استان کاوش و به ثبت رسیده است و این در حالی است که فقط در ماه‌های گذشته ۶ هزار شی تاریخی ثبت شده که در نوع خود کم نظیر است.

حلاج پور  تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار شی تاریخی و نفیس در موزه های گیلان نگهداری می‌شود و به جد در تلاشیم تا با حفظ و مرمت بنا‌های تاریخی و معرفی آنان به مردم و گردشگران علاوه بر معرفی آداب و فرهنگ غنی گیلان، همچنین زمینه جذب گردشگر به این بنا‌ها و جاذبه‌های تاریخی را در استان فراهم کنیم.

همچنین در آیین بزرگداشت روز موزه که با شعار " آینده موزه‌ها، بازیابی و تصور دوباره" در موزه باستان شناسی و مردم شناسی رشت برگزار شده بود، کیمیا تنهایی ، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان گفت: استان گیلان پتانسیل‌های زیادی دارد که تقریبا اغلب آن رو به فراموشی است و باید اقدام‌های گسترده برای ثبت ملی آثار ملموس انجام شود و با ثبت هویت تاریخی و بومی و با انتقال آن به آیندگان است که می‌توانیم هویت تاریخی خودمان را حفظ کنیم.

او ، با تاکید بر اینکه باید موزه‌ها بیش از پیش به مردم شناسایی شود، افزود: باید از ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی فرهنگ غنی استان و آثار تاریخی بیش از پیش بهره گرفته شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار گیلان تصریح کرد: پس از مهار کرونا، باید تور‌های گردشگری با هدف معرفی آثار و بنا‌های تاریخی فعال شود تا مردم به ویژه نسل جوان بتوانند با این فرهنگ غنی بیش از پیش آشنا شوند.

۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی است.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.