از خواص نان بربری چه می دانید؟

متخصص تغذیه گفت: نان بربری دارای ارزش غذایی مناسب است و باعث حفظ سلامتی بدن می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مظفری متخصص تغذیه گفت: نان ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی، ۴۵ درصد پروتئین و ۳۰ درصد کلسیم و فسفر و گاهی ۶۰ درصد کلسیم بدن را تأمین می کند.

او با اشاره به اینکه  انواع نان های سنتی و صنعتی وجود دارد که یکی از این نان ها، نان بربری است، افزود: نام نان بربری از ایل بربر که قوم هزاره در افغانستان بودند وارد کشور ایران شد و برای اولین بار در دوره قاجار در تهران قوم افغانی هزاره این نان را تولید کردند.

مظفری گفت: یکی از ویژگی هایی که نان بربری را از سایر نان ها متمایز می کند مایعی است که نانوا زمان قرارگیری نان در کوره روی آن می مالد که باعث ماندگاری، کاهش سرعت بیات شدن، افزایش درخشندگی، ظاهر مطلوب این نان می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: ویژگی دیگر نان بربری نحوه طبخ آن است که در حرارت مستقیم پخت نمی شود و نان مطلوبی است.

او تصریح کرد: از نظر ارزش غذایی حدود ۱۰۰ گرم نان بربری ۲۶۰ کیلوکالری انرژی تولید می کند و این نان حاوی هشت تا ده گرم پروتئین، یک گرم فیبر و مقداری املاح است.

او اظهار داشت: توصیه می شود افراد با مصرف نان های سنتی مطلوب و بهره مندی از ارزش های غذایی این نان ها در حفظ سلامتی خود سهیم باشند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا در مورد کیفیت نان در نانوایی های یزد هم پیگیری کنید .
چه نان آزاد پز و چه نان با نرخ دولتی
متاسفانه اکثرا نانها کیفیت ندارد. مشتری برای هر قرص نان 2000تومان پرداخت می کند متاسفانه نان سوخته و خمیر تحویل مشتری می شود حتی اگر سوخته را بر نداری هم بعضی از نانوائیها بزور به مشتری تحمیل می کنند.
بهترین نان سنگک بوده و معروف به بهترین است الان وضع نان سنگک رو بررسی کنید ببینید از نظر کمیت و کیفیت نسبت به قبل چقدر تغییر کرده.از نظر بهداشت که واقعا جای تاسف است طرف با موبایل صحبت می کنه و مجدد به خمیر دست میزنه وقتی تذکر میدید میگن با حرارت میکروب کشی می شود!!! الان سنکگ با پاشیدن چند دونه کنجد یا ... 700 تومان از مشتری اضافه می گیرند وقتی نسبت به سوخته بودن نان اعتراض می کنی می گویند کیفیت آرد مشکل داره در صورتیکه با همان آرد مشتری سفارش نان 5000 تومانی (بقول خودشون با سبزی ) رو میدن واقعا نان با کیفیت و خوبی رو تحویل میدن!! اصلا وقتی شیفت کاری دو تا شاطر عوض میشه در همان نانوایی و با همان امکانات و همان آرد کیفیت نان هم عوض میشه!! پس ربطی به کیفیت آرد نداره.
متاسفانه 124 هم تماس گرفتیم خیلی بی رمق و بی انگیزه برخورد کردند.
وضع کیفیت نان
بهداشت رو گزارش و پیگیری داشته باشید کیسه آرد رو روی زمین (گاهی خاک کفششون هست) می کشند کلی گرد و خاک بعد میشه خمیر و نان!! واقعا بهداشت و حقوق مشتری رعایت شده؟