غربالگری بینایی کودکان در دشتستان آغاز شد

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان از آغاز غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در دشتستان خبرداد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، حسین بی‌باک کارشناس بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: غربالگری سنجش بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال با توجه به شیوع بیماری کرونا، از نیمه اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با استان و سراسر کشور انجام می‌گیرد.

او افزود: این غربالگری از سوی اداره بهزیستی و با همکاری شبکه بهداشت و درمان و اداره آموزش و پرورش اجرا شده است و در دشتستان بیش از ۱۵هزار کودک ۳ تا ۶ باید غربالگری بینایی انجام دهند.

کارشناس واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان عنوان کرد: با شیوع بیماری کرونا، در سال گذشته، فقط تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ (۲۵ درصد) کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری بینایی شده‌اند که از این تعداد، ۳۲۰ (۱۰ درصد) کودک ۳ تا ۶ سال به اپتومتریست و چشم‌پزشک ارجاع داده شده‌اند.

بی‌باک ادامه داد: با همکاری اداره بهزیستی، در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت پایگاه‌های سیار برای این مهم مستقر می‌شود و غربالگری کودکان را مربی بینایی‌سنجی انجام خواهد داد و مراقبین سلامت و بهورزان ضمن پیگیری، خدمات بهداشتی را به این گروه از کودکان ارائه و ثبت سامانه الکترونیک سیب می‌‌کنند.

کارشناس پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان دشتستان نیز شایع‌ترین علت نابینایی و کم بینایی تک چشمی افراد زیر ۲۰ سال را تنبلی چشم عنوان کرد و افزود: سه علت عمده شایع برای کم بینایی کودکان وجود دارد که شامل آب‌مروارید، آب سیاه و تنبلی چشم هستند.

محبوبه رضایی گفت : اگرچه آب‌مروارید و آب سیاه مادرزادی هستند، اما تنبلی چشم در صورتی که به‌موقع تشخیص داده و درمان شود، به طور کامل قابل‌پیشگیری است.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه کودکان زیر ۶ سال باید حداقل سه بار برای سنجش بینایی و تشخیص تنبلی چشم معاینه شوند، عنوان کرد: در این سنین چشم کودک در حال تکامل است، به همین دلیل اگر چشم کودک در گذشته مشکلی نداشته است، خانواده‌ها باید برای معاینه مجدد به این مراکز مراجعه کنند.

کارشناس واحد پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان دشتستان بیان کرد: بهزیستی به خانواده‌های کم‌بضاعتی که کودک آنان نیازمند عمل جراحی و یا تهیه عینک است، کمک خواهد کرد.

رضایی تاکید کرد: با توجه به اینکه این طرح از نیمه اردیبهشت‌ و در طی سال اجرا می‌شود، خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌های سنجش سیار مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، کودکان خود را غربالگری نمایند.

وی خاطرنشان کرد: در این مراکز برای معاینه کودکان زیر ۳ سال که جهت‌ها را بلد نیستند از دستگاه و برای کودکان بزرگ‌تر، از دستگاه چارت نوری به منظور بررسی دقیق‌تر میدان دید استفاده می‌شود.

مکان اجرای طرح در پایگاه ثابت اداره بهزیستی واقع در کلینیک تخصصی نبوت (سپاه) واقع در خیابان بیمارستان شهر برازجان و روز‌های کاری مرکز، سه‌شنبه هر هفته در نوبت عصر از ساعت ۱۷ الی ۲۰ خواهد بود

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.