توسعه باغات غیرمجاز در اهر

فرماندار اهر از توسعه باغات غیرمجاز در این شهرستان انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، خدابخش فرماندار اهر در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی اهر گفت: در شرایطی که کم‌آبی بخش کشاورزی شهرستان اهر را تهدید می‌کند و از طرفی باغات به صورت غیرمجاز توسعه می‌یابند از این‌رو برای مسئولان واسطه می‌فرستند تا با تخصیص آب به باغات غیرمجاز موافقت کنند.

فرماندار شهرستان اهر بابیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی امسال در شهرستان اهر ۲۰۷.۷ میلی‌متر است؛ افزود: متاسفانه بارندگی‌ها امسال ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است و باید برای مدیریت بحران کم‌آبی برنامه‌ریزی داشته باشیم و با توجه به این موضوع باید جهاد کشاورزی برای توسعه کشاورزی هوشمند و حفظ اشتغال و تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر برنامه داشته باشد.

او گفت: شهرستان اهر در تعیین آب‌بهای بخش کشاورزی هیچ‌گونه اختیاراتی ندارد و این میزان با معیار برداشت محصول در هر هکتار تعیین می‌شود.

خدابخش با اشاره به این‌که کشاورزی توام با تخصص و توجه به زنجیره تولید می‌تواند از ریسک این بخش بکاهد، گفت: شهرستان اهر با داشتن جایگاه سوم قطب تولید سیب در آذربایجان شرقی، هنوز صنایع تبدیلی ندارد و غفلت از ایجاد صنایع تبدیلی جزو حلقه‌های مفقوده است.

او گفت: متاسفانه در شهرستان اهر تنها به توسعه باغات توجه شده و با وجود ۷۵۰۰ هکتار باغات و تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی سردرختی از بازاریابی، فروش و صادرات غفلت شده است.

محرم‌زاده  نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌زارعی ۱۴۰۰؛  سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی که در ۶ مرحله اتفاق افتاد ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به باغات و اراضی کشاورزی شهرستان اهر وارد کرد که فقط در بارش اخیر تگرگ باغداران اهری متحمل خسارت ۱۰۷ میلیارد تومانی شدند.

محرم‌زاده با گلایه از کم‌کاری بیمه محصولات کشاورزی در پرداخت غرامت کشاورزان خسارت‌دیده افزود: بیمه محصولات کشاورزی به دلیل کم‌کاری در عمل به تعهدات خود، موجب کاهش رغبت کشاورزان به بیمه محصولات کشاورزی شده است.

او خواستار رسیدگی فوری به مشکلات و موانع تولید در بخش کشاورزی شهرستان اهر شد و  گفت: بلایای طبیعی بر بخش کشاورزی سایه افکنده و تولیدات بخش کشاورزی در معرض خطر جدی قرار دارد و لازم است تا وزارت جهاد کشاورزی برای گره‌گشایی از مشکلات کشاورزان به منظور جلوگیری از اّفت تولیدات اقدام جدی کند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.