فعال شدن ۳۲۲ واحد تولیدی راکد / راه‌اندازی سایت صنایع سنگین فارس

استاندار فارس با بیان اینکه پارسال تعداد ۳۲۲ واحد تولیدی راکد دراستان مجددا فعال شد، گفت: فعالیت دوباره این واحدها سبب ایجاد ۲۸۶۴ فرصت شغلی در استان فارس شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت الله رحیمی گفت: از مجموع ۳۲۲ واحد راکد فعال شده ۹۳ واحد با ۱۱۲۰ فرصت شغلی مربوط به حوزه صنعت، ۴۶ واحد با ۳۰۱ فرصت شغلی مربوط به حوزه معدن، ۷ واحد با ۲۴۶ فرصت شغلی مربوط به حوزه گردشگری و ۱۷۶ واحد با ۱۱۹۷ فرصت شغلی مربوط به حوزه کشاورزی بوده است.

او افزود: با توجه به شناسائی ۳۷ ماده معدنی در فارس و استخراج ۲۳ نوع از این مواد، یکی از برنامه های مهم استان در زمینه ایجاد ارزش افزوده بخش معدن و ممانعت از خام فروشی، توسعه ظرفیت های بخش معدن با انجام طرح های مطالعاتی در زمینه پی جویی پهنه های اکتشافی جدید و احیاء فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است.

رحیمی ادامه داد: در همین رابطه اولین طرح ملی که امسال طی یک برنامه ویدئوکنفرانسی توسط رئیس جمهور عملیات اجرایی آن آغاز شد، کارخانه کاشی و سرامیک در شهرستان آباده و پس از آن هم شروع ساخت کارخانه فرو کروم نی ریز بود.

او اظهار داشت: اجرای خطوط راه آهن در استان فارس و به ویژه راه آهن اقلید- یزد که حدود سه ساعت فاصله شیراز تا مشهد را کاهش می دهد و وجود معدن خاک نسوز استقلال آباده در شمال استان فارس به عنوان بزرگترین معدن رو باز خاک نسوز کشور و خاور میانه با ذخیره بیش از ۴۴ میلیون تن که خوراک مورد نیازبیش از ۱۵۰ کارخانه کاشی و سرامیک کشور را تامین می کند، که به عنوان یکی از قابلیت های مهمی است که در استان فارس وجود دارد و رتبه اول کشور در زمینه استخراج خاک نسوز به استان فارس تعلق دارد. خاصیت ویژه این خاک درجه نسوزی بالاتر از ۱۷۴۰ درجه سانتی گراد است.

رحیمی با اشاره به وجود سیلیس و پلاستیسیته، پایین بودن ناخالصی اکسید منیزیم و اکسید آهن و بالا بودن میزان کانی پروفیلیت به عنوان دیگر ویژگی های این خاک نسوز که آنرا چه در ایران و چه در غرب آسیا منحصر به فرد کرده است، گفت: مصارف فعلی این ماده معدنی در کارخانجات کاشی و سرامیک، صنایع نسوز، چینی بهداشتی و مقره سازیست و مراحل تحقیقات روی سایر مصارف خاک نیز با همکاری دانشگاه شیراز آغاز شده تا از آن دربخش ها و مصارف دیگر از قبیل علوم پزشکی ، نانو فناوری ، صنایع خودرو سازی و تصفیه آب و فاضلاب نیز به خوبی استفاده شود .

راه اندازی سایت صنایع سنگین در شمال فارس

رحیمی گفت: در اجرای فرامین مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال و ایجاد اشتغال پایدار و توسعه متوازن شمال و جنوب استان موضوع استقرار سایت صنایع سنگین و کارخانجات کاشی و سرامیک در شمال فارس پیگیری و به همین منظور ۴۵۸ هکتار از اراضی ملی جهت ایجاد این سایت در نظر گرفته شد و با همکاری دستگاههای اجرایی و خدمات رسان موضوع تامین زیر ساخت های مورد نیاز و صدور مجوزات قانونی لازم جهت اجرای طرح های سرمایه گذاری مورد توافق قرار گرفت .

استاندار فارس افزود: در حال حاضر ۲۰ متقاضی جهت انجام سرمایه گذاری در این سایت وجود دارد که ۱۱ متقاضی جواز تاسیس جهت احداث کارخانه را نیز اخذ کرده اند و حجم سرمایه گذاری پیش بینی شده جهت اجرای طرح های سرمایه گذاری در این سایت بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان است و با فعالیت این سایت افزون بر ۳۰۰۰ نفر اشتغالزایی می شود که کمک شایان توجهی به توسعه استان فارس است.

رحیمی تصریح کرد : در حال حاضر تعداد ۳۲۲ واحد تولید کاشی و سرامیک در کشور به بهره برداری رسیده که ۵ واحد آن متعلق به استان فارس است که ۳ واحد از این طرح ها نیز در دولت تدبیر وامید به بهره برداری رسیده است و در مجموع ۷ درصد از تولید کاشی و سرامیک کشور در حال حاضر در فارس انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار