کاکولی‌پزان سنتی قدیمی در چهارمحال و بختیاری + فیلم

«کاکولی پزان» یکی از سنت‌های قدیمی استان چهارمحال و بختیاری در شب‌های قدر و بویژه در شب بیست و هفتم ماه رمضان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، «کاکولی پزان» یا «کاکولی پزون» یکی از سنت‌های قدیمی چهارمحال و بختیاری است که در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، بویژه در شب بیست و هفتم در بیشتر نقاط استان انجام می‌شود.

در آستانه این شب، برخی خانواده‎ها با توجه به بضاعت مالی و با نیت برآورده شدن حاجت و استجابت دعا، به پخت و نذر کاکولی می‌پردازند و این نذر را هنگام افطار در بین همسایگان، مردم روزه دار و همچنین احیا کنندگان شب قدر توزیع می‌کنند.


بیشتر بخوانید


کاکولی نوعی نان است که خمیر آن از آرد شیر، آب و انواع خشکبار مانند گردو، کشمش و بادام تهیه و بر روی آن، کنجد، زیره، زرده تخم مرغ، گل رنگ، زعفران و گیاهان معطر افزوده می‌شود.

نان کاکولی بسیار مغذی و متناسب با اقلیم کوهستانی است که موجب تقویت و تجدید قوای جسمانی روزه داران می‌گردد.

در شهرکرد (مرکز استان) افرادی که کاکولی پخته‎اند، آن‌ها را در صحن مطهر امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (س) در بین زائران، رهگذران و نمازگزاران روزه دار پخش می‌کنند.

فرخ شهر از شهر‌های چهارمحال و بختیاری است که کاکولی پزان در آن رایج است.

پخت و توزیع کاکولی در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، اولاً‍، چون از شب‌های قدر و شب نزول قرآن است و اطعام و توزیع نذورات بین روزه داران و نیازمندان دارای فضیلت می‌باشد و همچنین به شکرانه اینکه خانواده‌ها به خوبی و سلامتی ماه روزه را با عبادت به روز‌های پایانی رسانده‌اند، انجام می‌شود.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار