نمایندگان در انتقاد به فایل صوتی ظریف چه گفتند؟

جمعی از نمایندگان در جلسه علنی امروز نسبت به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در جلسه علنی امروز مجلس جمعی از نمایندگان طی سخنانی نسبت به اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک فایل صوتی  واکنش نشان دادند.

جبار کوچکی نژاد در بخشی از تذکرش با قدردانی از صحبت های رئیس مجلس  و انتقاد شدید از  صحبت های وزیر امور خارجه در فایل صوتی منتشر شده از قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم خواست که به این موضوع ورود کند.

وی با بیان اینکه «سردار سلیمانی سردار دلها بود» تاکید کرد: اگر محبوبیت سردار سلیمانی بیش از ۹۰ درصد است دلیل این بوده که ایشان زندگی خود را در بیابان و جبهه و سنگرها گذرانده است.

نماینده رشت خطاب به وزیر امور خارجه گفت: حداقل در حوزه دیپلماسی و سیاسی اصلاح رفتار داشته باشید.

احد آزادی خواه نماینده ملایر نیز در تذکری اظهار کرد: انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه باعث شد که رهبر انقلاب فرمود که این کار باعث تعجب و تاسف است؛ مجلس هم از این اقدام تاسف می خورد لذا باید اقدامی انجام شود. سخنان رهبری برای ما حکم و فتواست و باید جدی باشیم، البته اقداماتی در مجلس در حال انجام شدن است.

همچنین محمدرضا احمدی نماینده رشت در تذکر دیگری اظهار کرد: صحبت های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشر شده دل های همه مردان مرد روزهای جنگ و روزهای سخت را به درد آورد. ان شاءالله به موقع مجلس انقلابی پاسخ مناسبی خواهد داد.

وزیر امور خارجه باید برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده می‌شد

در ادامه سید غنی نظری خانقاه در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ و ۱۱۰ قانون اساسی با اشاره به انتشار فایل صوتی اظهارات وزیر امور خارجه عنوان کرد: این اظهارات، دشمن شاد کن و به تعبیر رهبر معظم انقلاب مایه تاسف و تعجب است.

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار این بود در اولین نشست علنی مجلس، وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده می‌شد که این اتفاق صورت نگرفت.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به بخش اول این اخطار گفت: امروز در جلسه غیرعلنی به موضوع فایل صوتی اظهارات وزیر خارجه پرداخته شد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز قرار است با حساسیت این مسئله را پیگیری کند.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: این سوال بزرگ مطرح است؛ کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد، چگونه می‌تواند رئیس گروه مذاکره کننده باشد و از منافع ملی ما دفاع کند و آن را به نتیجه برساند؟ امروز تازه متوجه می‌شویم که چرا در طول این مذاکرات طولانی برجام، خطوط قرمز نظام را رعایت نکرده است.

همچنین علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی در واکنش به افشای این فایل صوتی گفت: متاسفانه در چند هفته اخیر شاهد انتشار مشکوک فایل صوتی از وزیر امور خارجه در باب سیاست خارجی بودیم که نشت این فایل محرمانه گواه این است که حضور گاندوها در داخل دولت قابل انکار نیست. آنچه دشمنان از ایران اسلامی در حوزه سیاست خارجی می خواهند همانا «دیپلماسی انفعالی» و «سازشکارانه» است، که در این میان طرح مسئله ناهماهنگی «دیپلماسی» با «میدان» از جانب بالاترین مقام دستگاه سیاست خارجی برای مقبولیت آن دیپلماسی درمانده، خطایی تاریخی به شمار می آید. تا جایی که وزیر خارجه سابق آمریکا آن را سندی برای وجاهت‌بخشی ترور سردار شهید سلیمانی معرفی کرد.

وی ادامه داد: جناب آقای ظریف سوال مهم از شما این است که آیا اساساً می شود با گروه‌های تکفیری از جمله داعش که تنها  راهکار آنها ذبح مردم مظلوم و بی گناه منطقه است، مذاکره کرد؟ خوب است بدانید، استراتژی و راهبردهای نظام هم در میدان دیپلماسی و هم در میدان نبرد کاملاً هوشمندانه و مشخص بود، اما چه کنیم؟ چه کنیم که میدان دیپلماسی حاج قاسم نداشت که گوش به فرمان رهبرش باشد تا با تدبیرها و تلاش های مثال زدنی اش نه حق محور مقاومت بلکه حداقل حق مردم ایران را از حلقوم جریان غربی، عبری و عربی بستاند. 

عباسی تصریح کرد: آقای ظریف! مردم ایران برای جبران خطای بزرگ شما که تکرار حرف های دولتمردان آمریکایی بود و  از یک طرف دشمنان را شاد کرد و از طرف دیگر تعجب و تاسف دوستان و رهبری نظام را در بر داشت، حداقل یک عذرخواهی رسمی از شما طلبکارند.

مجلس انقلابی با جدیت بیشتری جریان مذاکرات وین را رصد کند

زهره سادات لاجوردی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در نوبت تذکر شفاهی خود بیان کرد: علی رغم بیان حرف قطعی سیاست خارجی از سوی رهبر معظم انقلاب در قبال مسئله مذاکره که باید همه تحریم‌ها لغو شود و راستی آزمایی صورت بگیرد، این روزها شاهدیم که در مذاکرات وین آمریکایی‌ها در کنار شروط برجامی به دنبال خلع سلاح انصارالله یمن و پابان جنگ یمن هستند. در چنین شرایط یکباره صوت آقای ظریف با تکیه مسائل منطقه‌ای منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: دشمنی که در عرصه میدان نتواست منافع غرب را تأمین کند و شکست خورده، سعی دارد با شیوه های جدید دیپلماسی ایران را وادار به تسلیم کند. جای بسی تأسف است که شخصی در مسند وزارت خارجه نشسته که میدان و دیپلماسی را به جای اینکه دو بال برای تحقق منافع کشور بداند، سعی در دو قطبی سازی جامعه برای تأمین منافع انتخاباتی خود است. برداشته شدن واقعی تحریم ها قطعا مطلوب است، اما با توجه به سابقه بدعهدی طرف مقابل در عمل نکردن به تعهدات برجامی به نظر می‌رسد بیش از آنکه وعده مجدد برداشته شدن تحریم‌ها واقعی باشد، کارکردی انتخاباتی دارد.

لاجوردی اضافه کرد: البته قرائن دیگری مؤید این موضوع است که دولت در روزهای پایانی خود در پی کسب اعتبار از دست رفته خود است. حاج قاسم عزیز ما تمام تلاشش را به کار گرفت و لحظه‌ای آرام و قرار نداشت تا اقتدار کشور حفظ شود. امروز برای پاسداری از خون شهید سلیمانی و برای اجرای دستور صریح رهبری، مجلس انقلابی باید با جدیت بیشتری جریان مذاکرات وین را رصد کند تا آنچه رقم می‌خورد، به نفع مردم و کشور باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جان کری یه نظامی بود که تونست سر ظریف تو برجام شیره بماله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط و فقط شلوغ کاری اصولگرا ها برای حذف ظریف و جلوگیری از اقدام ایشان برای پیشبرد مذاکرات وین . غیر از این چیزی نیست .
آخرین اخبار