مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند مطرح کرد؛

رفع نیاز کشور به کُک سوزنی در صنایع فولادی تا سال ۱۴۰۳/ وزارت نفت و شورای اقتصاد زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کنند

رمضانپور گفت:دریافت مجوز‌ها برای تاسیس واحد‌های پالایشگاهی بسیار زمانبر است و بین شش ماه تا یک سال به طول می‌انجامد.

غلامحسین رمضانپور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: این پالایشگاه در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی پالایش ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز به بهره برداری رسید و محصولات آن، محصولات راهبردی مورد نیاز کشور مانند نفت کوره، گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و سوخت جت است که تحویل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می‌شود.

او افزود: از سال ۱۳۸۵ به بعد نیز برای اجرای طرح افزایش ظرفیت و کیفیت محصولات تولیدی آن اقدام شد که در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، این طرح نیز مورد بهره برداری قرار گرفت که به همین دلیل، ظرفیت پالایشگاه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و همچنین، افزایش چشمگیری نیز در تولید محصولات آن صورت گرفت.

رمضانپور ادامه داد: به طور مثال، میزان تولید بنزین این پالایشگاه از چهار میلیون لیتر در روز به ۱۶ میلیون لیتر در روز افزایش یافت. ضمن این که تمام محصولات پالایشگاه از جمله بنزین، نفت گاز و سوخت جت به عنوان محصولات سبز شناخته می‌شوند و دارای استاندارد یورو هستند.

تولید انحصاری پروپیلن در کشور

او گفت: طی چند سال اخیر، محصولات ویژه‌ای مانند پروپیلن نیز به شش محصول اصلی تولیدی این پالایشگاه اضافه شده است. تنها تولید کننده پروپیلن در سطح کشور، پالایشگاه امام خمینی است که تا سال گذشته، ۱۲۰ هزار تن در سال بوده که به ۱۸۵ هزار تن در سال افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: همچنین در سال گذشته از دو محصول دیگر این پالایشگاه یعنی نرمال پنتان و نرمال هگزان مورد نیاز صنایع پتروشیمی و غذایی رونمایی شد که تولید آن‌ها نیازی به سرمایه گذاری جدید نداشت و منحصرا در این پالایشگاه تولید می‌شوند. در مجموع، میزان تولید ما از ظرفیت اسمی، بالاتر است و این پایشگاه، حدود ۲۰ درصد از سبد سوخت کشور را در بخش محصولات راهبردی تشکیل می‌دهد.

او در مورد سایر دستاورد‌های این پالایشگاه در سال گذشته توضیح داد: این پالایشگاه حدود سه هزار نفر نیروی مستقیم دارد که در قالب رسمی، قرارداد مدت موقت، مدت معین و پیمانکاری ارکان ثالث فعالیت می‌کنند و طرح طبقه بندی مشاغل نیرو‌های پیمانکاری این پالایشگاه، در بهمن و اسفند سال گذشته به طور کامل اجرایی شد و تمام مطالبات کارگران نیز پرداخت شده است.

رمضانپور افزود: همچنین تعمیرات اساسی بسیار سنگینی را نیز انجام دادیم یعنی تعمیرات اساسی ۱۲ واحد عملیاتی را طی دو ماه با حضور سه هزار و ۶۰۰ نفر نیروی انسانی به جز سه هزار نیروی خود پالایشگاه، انجام دادیم. با وجود این که در بازه زمانی مرداد و شهریور، استان مرکزی وضعیت قرمز کرونایی داشت، اما خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته، بدون حادثه عملیاتی و بدون ابتلای هیچ فردی به کرونا، این تعمیرات با موفقیت پایان یافت.

رفع نیاز کشور به کُک سوزنی مورد استفاده در صنایع فولادی تا ۱۴۰۳/ وزارت نفت و شورای اقتصاد، زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کنند


بیشتر بخوانید


خودکفایی در تولید سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی

او در ادامه گفت: یک محصول راهبردی دیگر که توسط پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید می‌شود، سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی است که این محصول نیز، منحصرا در این پالایشگاه تولید می‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، تمام کشور‌ها ملزم به استفاده از نوعی نفت کوره در کشتیرانی شدند که میزان گوگرد آن کمتر از نیم درصد باشد که از نظر فنی فقط در این پالایشگاه قابل تولید بود که تولید شد و اکنون تمام ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چه کشتی‌های حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی و چه کشتی‌های حمل کالای غیر نفتی و اساسی، از سوخت تولیدی این پالایشگاه استفاده می‌کنند.

مسائل مالی و فنی، دلیل تولید انحصاری برخی محصولات

رمضانپور درباره دلیل اینکه برخی محصولات به صورت انحصاری در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تولید می‌شوند و سایر پالایشگاه‌های کشور این محصولات را تولید نمی‌کنند، بیان کرد: دلیل آن هم مسائل مالی است و هم مسائل فنی، در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند یکسری واحد‌های بسیار پیچیده و گسترده وجود دارد که مشابه آن در منطقه خاورمیانه، فقط در یک پالایشگاه در کشور عمان با حجم یک پنجم واحد‌های ما وجود دارد. یعنی این واحد‌های RCD و RFCC در کشور، تنها در پالایشگاه شازند وجود دارد و برای سایر پالایشگاه ها، تولید محصولات این واحد‌ها میسر نیست.

او گفت: یکی از محصولات نامرغوب که مورد تمایل پالایشگاه‌ها نیست، نفت کوره است که پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، کمترین میزان تولید نفت کوره را دارد و به همین دلیل محصولات سبک با ارزش ما، نسبت بیشتری دارند.

پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در انتظار خصوصی سازی

او در مورد مالکیت این پالایشگاه افزود: سهام این پالایشگاه به صورت ۱۰۰ درصدی متعلق به دولت است، اما در فهرست واگذاری سازمان خصوصی سازی قرار دارد. سال گذشته، اقدامات اساسی در بحث تجدید ارزیابی و بدهی ارزی از طریق این سازمان به ما اعلام شد که صورت گرفت. بدهی ارزی بسیار سنگینی داشتیم که موفق شدیم آن را تسویه کنیم و اکنون در اختیار سازمان خصوصی سازی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که در آینده واگذاری را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در مورد تامین خوراک این پالایشگاه نیز اظهار کرد: نفت خام مارون از منطقه اهواز از طریق یک خط لوله به سمت شمال کشور آمده که بخشی از آن به پالایشگاه تهران می‌رود و بخش دیگر آن به پالایشگاه امام خمینی (ره) می‌رسد و هیچگونه مشکلی برای تامین خوراک وجود ندارد.

رفع نیاز کشور به کُک سوزنی مورد استفاده در صنایع فولادی تا ۱۴۰۳/ وزارت نفت و شورای اقتصاد، زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کنند


بیشتر بخوانید


میزان تولید بنزین و گازوئیل یورو پنج، به نیاز کشور بستگی دارد!

او در مورد کیفیت بنزین و گازوئیل تولیدی در این پالایشگاه بیان کرد: این محصولات هم به صورت یورو چهار و هم به صورت یورو پنج تولید می‌شوند که میزان تولید هر کدام از آن‌ها در این پالایشگاه، به نیاز کشور وابسته است یعنی ما می‌توانیم با تمام ظرفیت یورو چهار یا با تمام ظرفیت یورو پنج تولید کنیم و امکان تولید بنزین و گازوئیل یورو پنج را داریم.

رمضانپور در مورد آخرین وضعیت تولید کک سوزنی مورد نیاز به عنوان ماده اولیه الکترود‌های گرافیتی صنایع فولادی کشور در این پالایشگاه اظهار کرد: مطالعات اولیه و آزمایشگاهی این کار انجام شده و به نمونه اولیه آن دست یافته ایم. قراردادی داریم که تا پایان امسال، مطالعات پایه و طراحی واحد عملیاتی را انجام دهیم و طی سال‌های آتی، احداث آن را آغاز کنیم.

او گفت: معمولا ساخت یک واحد عملیاتی، حداقل سه سال زمان می‌برد و پس از به تولید رسیدن آن، نیاز صنایع فولادی را تامین خواهیم کرد. اکنون کک سوزنی یک محصول وارداتی است که با اجرایی شدن این طرح، سالیانه ۹۰ هزار تن از این محصول را تولید خواهیم کرد که کشور را به طور کامل از واردات بی نیاز خواهد کرد.

این مدیر صنعت پالایش نفت کشور افزود: نیاز امروز کشور به کک سوزنی، حدود ۵۴ هزار تن در سال است که با پروژه‌های آتی صنایع فولاد، به حدود ۹۰ هزار تن در سال خواهد رسید؛ بنابراین نیاز کشور با این طرح، برطرف خواهد شد. این واحد عملیاتی طبق برنامه، تا سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

او گفت: به دلیل مسائل تحریمی، برای کسب دانش فنی و مطالعات طراحی، از پژوهشگاه صنعت نفت کمک گرفتیم و به صورت ۱۰۰ درصدی، مطالعات و طراحی‌های مربوط به تولید کک سوزنی در داخل کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند همچنین اظهار کرد: نمونه‌های ساخته شده کک سوزنی را به صنایع فولاد و شرکت ایمیدرو ارسال کرده ایم و آن‌ها نیز در حال انجام فرآیند‌های مربوط به جوینت خارجی هستند. جوینت خارجی نیز در اختیار ما نیست و مربوط به صنایع فولادی است، زیرا لایسنس و دانش فنی مربوط به کارشان در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دارد.

رفع نیاز کشور به کُک سوزنی مورد استفاده در صنایع فولادی تا ۱۴۰۳/ وزارت نفت و شورای اقتصاد، زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کنند


بیشتر بخوانید


در تامین ماده اولیه تولید قیر کمبود نداریم

رمضانپور همچنین در مورد ادعای قیرسازان مبنی بر کمبود وکیوم باتوم به عنوان ماده اولیه این صنعت، بیان کرد: کمبودی در این زمینه نداریم و اگر شرکت‌های قیرساز، توانمند باشند و بتوانند تولید کنند، هیچ پالایشگاهی کمبود وکیوم باتوم ندارد. این محصول از نفت کوره به دست می‌آید که اگر شرکت‌های قیرساز بتوانند، بیشتر تولید کنند، نفت کوره بیشتری به وکیوم باتوم تبدیل می‌شود و میزان نفت کوره تولیدی پالایشگاه کاهش پیدا می‌کند.

او ادامه داد: تمام پالایشگاه‌های کشور، مازاد وکیوم باتوم دارند و تمام پروژه‌های جدیدی که تعریف می‌کنند نیز، برای این است که بتوانند میزان آن را کاهش دهند. در حال حاضر اگر شرکت‌های قیرساز خریدار باشند، وکیوم باتوم به میزان کافی در کشور وجود دارد.


بیشتر بخوانید


موانعی که باید برطرف شوند

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در مورد پشتیبانی از این شرکت و مانع زدایی از فعالیت‌های آن نیز اظهار کرد: یک بخش از موانع به مسائل تحریمی بر می‌گردد به ویژه در تامین انواع کاتالیست‌های مورد نیاز پالایشگاه که البته بخش اعظم کاتالیست ها، تولید داخل است، اما برخی از آن‌ها هنوز وارداتی است که اگر مشکلات تحریمی برطرف شود، این کاتالیست‌های وارداتی با قیمت مناسب‌تر قابل تامین خواهد بود.

او ادامه داد: مورد تاثیرگذار بعدی، بروکراسی در ادارات دولتی است. متاسفانه در برخی موارد پیچیده و طولانی بودن فرآیند‌های اداری در شرکت‌های دولتی، به امر تولید ضربه می‌زند. انتظار می‌رود که بتوانیم در سالی که به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نامگذاری شده، از بروکراسی‌های اداری بکاهیم و دست مدیران صنایع را در انعقاد قرارداد‌ها و تامین منابع مالی، بازتر کنیم.


بیشتر بخوانید


وزارت نفت و شورای اقتصاد، زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کنند

رمضانپور در ادامه گفت: یکسری از قوانین و مقررات برای معاملات پیمان‌های مستمر، پروژه ای، سرمایه‌ای و عمرانی پالایشگاه‌ها وجود دارد که لازم است پالایشگاه ها، مجوز‌های خاصی را برای آن‌ها از شرکت‌های بالادستی یعنی شرکت ملی پالایش و پخش، وزارت نفت و شورای اقتصاد دریافت کنند.

او تاکید کرد: متاسفانه دریافت مجوزها، بسیار زمانبر است و بین شش ماه تا یک سال به طول می‌انجامد. تا زمانی که این مجوز‌ها وجود نداشته باشند، شروع عملیات امکان پذیر نیست، زیرا بعد از دریافت این مجوز، باید اقدامات خاصی مانند برگزاری مناقصه انجام شود که این پروسه نیز از برگزاری مناقصه تا مشخص شدن پیمانکار، فرآیند زمانبری است.

رفع نیاز کشور به کُک سوزنی مورد استفاده در صنایع فولادی تا ۱۴۰۳/ وزارت نفت و شورای اقتصاد، زمان صدور مجوز‌ها را کوتاه کنند

این مدیر صنعت پالایش نفت گفت: کوتاه شدن این فرآیند‌ها علاوه بر این که به وزارت نفت مربوط می‌شود، به شورای اقتصاد نیز بر می‌گردد، زیرا علی رغم این که هیچگونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کنیم و منابع مالی توسط خود پالایشگاه تامین می‌شود، باید از شورای اقتصاد برای فعالیت‌های خود مجوز دریافت کنیم که سبب زمانبر شدن فرآیند‌های اداری می‌شود.

او افزود: معاملات کمتر از ۲۰ میلیارد تومانی به صورت انگشت شمار در این صنعت وجود دارد و پیمان‌های مستمر ما به ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان رسیده که این زمانبر بودن صدور مجوزها، تمام این مبالغ را معطل می‌کند.

رمضانپور در مورد مسائل بانکی و مالیاتی نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر این پالایشگاه تمام مسائل بانکی و امور مالیاتی خود را برطرف کرده است. در مورد سود سهام‌ها نیز مانند مسائل بانکی و مالیاتی در سال گذشته مشکلات زیادی داشتیم که خوشبختانه آن‌ها نیز به طور کامل برطرف شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار