در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان:

وزیر خارجه روسیه: وضعیت قره باغ به حالت عادی بازگشته است

سرگئی لاوروف در سخنانی گفت: وضعیت در قره باغ به حالت عادی درآمده و نیرو‌های حافظ صلح روسیه به دنبال حل و فصل سریع حوادث جزئی هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان، وضعیت قره باغ کوهستانی را به طور قابل توجهی عادی شده توصیف کرد و گفت: نیرو‌های حافظ صلح روسیه در حال حل‌و‌فصل سریع و موثر حوادث جزئی هستند.

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با آرا آیوازیان، همتای ارمنی خود اعلام کرد: در حال حاضر شاهد روند‌ مثبت حل ‌و‌ فصل مسائل مختلف در قره ‌باغ هستیم. اوضاع به طور قابل توجهی عادی شده و نیرو‌های صلح روسیه که در امتداد کریدور لاچین مستقر شده اند به عنوان ضامن امنیت عمل می‌کنند.

او افزود: نیرو‌های صلح ما بلافاصله و به طور موثر حوادث جزئی و مبادله اسرای جنگی را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: یک گروه کاری سه جانبه در سطح معاونان نخست وزیر فعالانه در این زمینه کار می‌کنند. ما علاقه‌مندیم  با ایجاد گفت‌وگو بین باکو و ایروان برای اطمینان از توسعه پایدار قفقاز جنوبی کمک کنیم. 

وزیر خارجه ارمنستان نیز اظهار کرد: طرفین قبلا در مورد حل و فصل اوضاع قره باغ صحبت کرده اند. ما بر اهمیت پرورش شرایط برای از سرگیری روند صلح تحت حمایت  سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید داریم.

آیوازیان گفت: مهمترین مسئله این است که آذربایجان باید همه اسیران جنگی و افراد در بازداشت را آزاد کند و ایجاد شرایط برای بازگشت پناهندگان به خانه هایشان، ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان، احیای اقتصاد قره باغ و رفع انسداد ارتباطات حمل و نقل نیز باید از موارد فوری تلقی شود.

درگیری‌های مجدد بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با نبرد‌های شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد. در ۹ نوامبر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی درباره آتش بس کامل در قره باغ از ۱۰ نوامبر امضا کردند.

پس از استقرار نیرو‌های حافظ صلح روسی در منطقه، اوضاع قره باغ کوهستانی تثبیت شد. ده‌ها هزار نفر از ساکنان قره باغ که در طی درگیری‌ها از خانه‌های خود گریخته بودند با کمک نیرو‌های صلحبان روسیه به منطقه بازگشتند.

مذاکرات در مورد حل و فصل قره باغ کوهستانی از سال ۱۹۹۲ تحت گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به رهبری  روسیه، فرانسه و آمریکا ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار