ترکیه خواستار حل‌ و فصل پایدار تنش تاجیکستان و قرقیزستان شد

رئیس پارلمان ترکیه گفت قرقیزستان و تاجیکستان دو کشور برادر ما هستند و ما خواستار حل و فصل پایدار تنش بین آن‌ها هستیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مصطفی سنتاپ، رئیس پارلمان ترکیه گفت: قرقیزستان و تاجیکستان دو کشور برادر ما هستند. انتظار ما این است که برای حل  مسائل بین این دو کشور اقدامات دائمی انجام شود. 

او خاطرنشان کرد: ترکیه آماده است تا سهم خود را برای حل مسائل بین دو کشور انجام دهد.

سنتاپ افزود: ما آماده هستیم تا تمام تلاش خود را برای ارائه راه حلی دائمی و همچنین میانجیگری بین برادران خود انجام دهیم. 

رسانه‌های قرقیزستان گزارش دادند که درگیری‌های چهارشنبه گذشته بین تاجیکستان و قرقیزستان بر سرکنترل شبکه محلی توزیع آب آغاز شد. درگیری با دخالت نیرو‌های مرزی دو کشور آغاز شد و سربازان با خودرو‌های زرهی از هر دو طرف به منطقه اعزام شدند. تنش بر سر کنترل تأمین آب روز پنجشنبه نیز ادامه داشت.

به گفته وزارت بهداشت قرقیزستان، در این درگیری‌ها حداقل ۳۹ نفر کشته شدند.  

مشخص نبودن خط مرزی و علامت گذاری نشدن آن باعث درگیری‌های فراوان بین ساکنان مناطق مرزی تاجیکستان و قرقیزستان شده و مردم روستا‌های مرزی در مناطق مورد مناقشه برای آب و چراگاه و زمین بار‌ها با هم درگیر شده اند که تعدادی کشته و مجروح نیز به همراه داشته است.

این در حالی است که چندی پیش، وزیران امور خارجه تاجیکستان و قرقیزستان با برقراری آتش بس گسترده در مرز‌های بین دو کشور به توافق رسیدند.  مقامات قرقیزستان و تاجیکستان ضمن ابراز آمادگی برای حل و فصل نزاع مرزی بین دو کشور بر ضرورت اجتناب از حل و فصل نظامی این اختلاف و اتخاذ تدابیر فوری برای کاهش تنش‌های مرزی تأکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار