قرار گرفتن بزرگترین مناطق انرژی‌های تجدیدپذیر کشور در شمال سیستان و بلوچستان

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت:بزرگترین مناطق انرژی‌های تجدیدپذیر کشور در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان با ظرفیت تولید حدود ۱۵۰۰ مگاوات برق در مناطق رامشار، میل نادر و گراغه ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: برای انرژی‌های پاک استان سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد و با توجه به پتانسیل کم‌نظیر سیستان در بهره‌مندی از انرژی‌های بادی و خورشیدی برای تسریع و تسهیل در سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر‌های لازم، ایجاد محدوده‌های دارای ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت.
ماندانا زنگنه افزود: این تصمیم در سه منطقه شاخص از لحاظ پتانسل بالای باد و تابش خورشید عملیاتی شد و در نهایت سال کذشته بزرگترین مناطق انرژی‌های تجدیدپذیر کشور در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان در مناطق "رامشار، میل نادر و گراغه"با ظرفیت تولید حدود ۱۵۰۰ مگاوات برق ایجاد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: شروع عملیات احداث منطقه ویژه اقتصادی "رامشار" بعد ١٢ سال، راه اندازی مجدد و احیای کارخانه آرد سیستان، کشتارگاه طیور سیستان، کارخانه شیر زهک، تاسیسات گاز مایع شهرستان نیمروز و اخذ مجوز از تهران برای احداث یک واحد دیگر تاسیسات گاز مایع در شهرستان هامون، تصویب مرز گمشاد به عنوان مرز رسمی در کار ویژه مرز‌های کشور، انعقاد تفاهم‌نامه با افغانستان برای احداث پل دوم ابریشم بعد از سالیان سال پیگیری و افزایش سهمیه آرد منطقه سیستان بعد از ۱۰ سال را هم می‌توان از جمله مهمترین اقدامات اقتصادی انجام شده در حوزه شمال استان برشمرد.
وی گفت: با توجه به طرح‌های اقتصادی در دست اقدام سیستان و بلوچستان و وجود پتانسیل‌های کشف شده‌ای، چون معادن مس، می‌توان گفت آینده روشن اقتصادی پیش روی تمام نقاط استان است و منطقه سیستان هم در آن سهیم خواهد بود.
ماندانا زنگنه با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری سال گذشته در مجموع ۱۰ هزار و ۱۳۰ طرح سرمایه‌گذاری شاخص با صرف بیش از ۵۵ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال در استان اجرا شد افزود: اجرای این طرح‌ها برای حداقل ۲۳ هزار و ۲۹۸ نفر اشتغال مستقیم به همراه داشته است.
وی با اشاره به اینکه حوزه روستایی و عشایری هم استان سال قبل شاهد اجرای طرح‌های مختلفی بود ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت تسهیلات در قالب حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری بود.
ماندانا زنگنه افزود: در این راستا ۶ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به استان ابلاغ شد و تمامی این اعتبار به استان اختصاص یافت و از این مبلغ بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال به ۹ هزار و ۳۰۷ طرح پرداخت شد که اشتغالی به میزان ۱۵ هزار و ۲۰۸ نفر در برداشت و موجب شد تا سیستان و بلوچستان از این نظر رتبه سوم کشور را به دست آورد.
زنگنه با تاکید بر اینکه یکی از پتانسیل‌های ناب سیستان و بلوچستان معادن آن است افزود: در این حوزه سال گذشته ۲۹۹ درخواست صدور پروانه اکتشاف به ثبت رسید که نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۱۷ درصد رشد داشته است.
وی افزود: در بخش پروانه اکتشافات هم سهم سال گذشته ۸۰ پروانه بود که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۰ درصدی داشته است و در کنار آن‌ها ۹ گواهی کشف با تناژ ذخیره قطعی ۳۳ هزار و ۲۷۶ هزار تن صادر شد.
ماندانا زنگنه ادامه داد: در این بخش هم نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۱۲۴ درصد رشد را شاهد هستیم که هزینه عملیاتی ۳۲۰ میلیارد ریالی را هم در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.