آغاز مرحله نهایی خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان

آمریکا مرحله نهایی خروج نیرو‌های خود و نیرو‌های ناتو از افغانستان را آغاز کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکا مرحله نهایی خروج نیرو‌های خود و نیرو‌های ناتو از افغانستان را آغاز کرده است و قصد دارد این کشور را تا پایان تابستان ترک کند.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی اسکای نیوز اعلام کرد حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ نظامی آمریکایی و حدود ۷ هزار نیروی ناتو (در افغانستان) باقی می‌مانند.

ارتش آمریکا در هفته‌های اخیر تجهیزاتی را با هواپیما‌های غول پیکر سی- ۱۷ منتقل کرده است. در عین حال، آمریکا اکنون در حال سرعت دادن به کار تصمیم گیری در این باره است که چه چیز‌هایی باید به آمریکا منتقل شوند، به نیرو‌های امنیتی افغانستان تحویل داده شوند یا به صورت وسایل مستهلک در بازار‌های افغانستان به فروش برسند.

گروه طالبان که به نبرد خود برای باز پس گرفتن قدرت در افغانستان افزوده است، همچنان واشنگتن را به نقض توافقی که بیش از یک سال قبل با دونالد ترامپ امضا کرد، متهم می‌کند. آمریکا در آن توافق اعلام کرده بود تا یکم ماه مه به طور کامل از افغانستان خارج می‌شود. در حالی که این مهلت به پایان رسیده است، کابل روز شنبه بی قرار بود و حضور نظامی و امنیتی در پست‌های بازرسی به طور چشمگیری افزایش یافته است. منابع امنیتی اعلام کردند پایتخت افغانستان در حالت «آماده باش سطح بالا» به سر می‌برد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی نظامی طالبان روز شنبه گفت خارج نشدن نیرو‌های آمریکایی بر اساس ضرب الاجل توافق شده، زمینه را فراهم می‌کند تا این گروه هر اقدام متقابلی را که ضد نیرو‌های اشغالگر مناسب می‌داند، انجام دهد.

در عین حال او گفت جنگجویان حاضر در میدان نبرد اقدامی نخواهند کرد تا اینکه رهبرانشان به آن‌ها بگویند که این کار را انجام دهند و هرگونه تصمیم گیری برای این کار بر اساس «حق حاکمیت ارزش‌ها و منافع بالاتر کشور» خواهد بود.

خشونت در افغانستان از زمان امضای توافق خروج نیرو‌ها در فوریه ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان که بخشی از این توافق  بود که قرار بود موجب برقراری صلح پایدار شود، به سرعت تضعیف شد.

تصور می‌شود آمریکا در دو دهه گذشته بیش از دو تریلیون دلار پول در افغانستان هزینه کرده باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار