در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هنرمندان جهانی باید در حمایت از فلسطین هم صدا شوند

یک کارتونیست گفت: مبارزه با ظلم علیه فلسطین یک مسئولیت مهم است و چه بهتر که بتوان از طریق هنر این مسئولیت را دنبال کرد.

سید مهدی موسوی هنرمند عرصه تجسمی که در نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» حضور دارد، درباره دو اثر خود که در این رویداد ارائه شده است، به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از آثار من نماد پیروزی و تصویر دستی است که به عنوان نماد مقاومت فلسطینی ها معروف است. از آنجا که فراخوان این نمایشگاه بین المللی بود،  در این جنس رویداد‌ها تصاویر و طراحی‌ها باید در بهترین حالت از نماد‌های مشترک برای عموم مردم دنیا استفاده شوند. این اثر این مفهوم را می‌رساند که آزادی و آزادمنشی از آن فلسطینیان است و در نهایت پیروزی نتیجه سال‌ها مقاومتشان خواهد بود. اثر دوم من در این رویداد، برگرفته از نماد خیر و شر، سال‌ها خشم فروخورده و نماد صهیونیسم است و ستاره آبی را نشان می‌دهد که دستی در کادر آن را شکسته است. همچنین این اثر هنری پیام آزادی و رهایی را در بر می‌گیرد.

وی درباره میزان تاثیرگذاری هنر مقاومت در حمایت از فلسطینیان بیان کرد: من ایدئولوژیک به این ماجرا نگاه می‌کنم. کودک کشی در هر جای دنیا جنایت بزرگی است و رژیم صهیونیستی سالهاست که این جنایت را پیش گرفته است. هنرمندان هم جزو انسان‌های آزاده هستند و فارغ از نگاه‌های ایدئولوژیگ نگاه انسان دوستانه‌ای به مسائل مختلف دارند و می‌توانند در هنر خود آن را نمایان کنند. وقتی یک موضوع با فرهنگ‌ها و ایده‌های مختلف به یک رویداد  واحد تبدیل می‌شود، بسیار جذاب است. هنرمندان جامعه جهانی باید در حمایت از فلسطینیان هم صدا شوند.

موسوی درباره همخوانی هنر‌های تجسمی نسبت به سایر هنر‌ها با فضای مجازی در شرایط اجباری و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: در همان هفته‌های اول بحران کرونا، بسیاری از کاریکاتوریست‌ و گرافیست‌ها و به طور کلی هنرمندان تجسمی از فضای مجازی برای نمایش آثارشان استفاده کردند. در این دوران آثار گرافیک بیشتر دیده شد زیرا زبان بین المللی تری دارند. تعدادی از رویداد‌های بین المللی نیز با موضوع کرونا و سایر موضوعات برگزار شد و از نظر تصویری مردم پیام‌های خود را در شرایطی که نمی‌توانستند دیداری با هم داشته باشند، منتقل کردند. مردم به مرور به واسطه همین تصاویر و طراحی‌ها و گرافیک‌ها رفتار‌هایی را برای حفظ سلامت خود در دوران کرونا آموزش دیدند و هنر به فرهنگسازی درباره رفتار مناسب در این دوران کمک کرد.

وی در پایان درباره اهمیت، وظیفه مردم و هنرمندان نسبت به آزادی فلسطین بیان کرد: اگر انسانیت زنده است باید فریادی علیه ظلم داشته باشد و چه بهتر این فریاد در شاکله هنر باشد. حتی صنعت و سایر حوزه‌ها هم از این مسئولیت مستثنی نیستند و نقش خود را باید ایفا کنند.

گفتنی است؛ نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در حال برگزاری است. این رویداد در آستانه روز قدس با شرکت ۳۰۰۰ اثراز سوی هنرمندان ۶۶ کشور دنیا برگزار شده است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار