مدیر جهاد کشاورزی مراغه ؛

لزوم کنترل و مهار به موقع آفت سن غلات در مزارع مراغه

مدیر جهاد کشاورزی مراغه بر لزوم مبارزه به موقع با آفت سن غلات در مزارع غلات شهرستان مراغه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،کریمی اصل  مدیر جهاد کشاورزی مراغه در حاشیه بازدید از مزارع گندم  گفت: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ روزافزون ﮔﻨﺪم و ﻟﺰوم ﺣﻔﻆ اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ، ﻣﺒﺎرزه ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ، ﮐﻤﺎﮐﺎن در ﻣﺰارع آﻟﻮده ﺑﻪ ﺳﻦ ﻏﻼت در ﻣﻨﺎﻃﻘﯽ ﮐﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﺧﺴﺎرت وﺟﻮد دارد، اﻣﺮی اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ و حتما باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارایی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.

او گفت: آفت سن غلات یکی از مهمترین آفات کشاورزی است که همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می‌کند و از لحاظ کمی باعث کاهش تولید شده و پوره‌های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه‌های گندم خسارت وارد می‌کند و باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت نانوایی محصول می‌شود.

او گفت: با حضور کارشناسان شبکه مراقبت در مزارع زیر کشت غلات شهرستان، اولین ریزش سن در تاریخ ٢١ فروردین ماه به مدیریت جهاد کشاورزی اعلام شد که پس از بررسی‌های لازم از تاریخ ٢٧ فروردین ماه مبارزه با سن مادر در سطح ٣٠٠ هکتار از مزارع انجام شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

کریمی اصل گفت: بهترین زمان مبارزه با سن مادر وقتی است که بیشترین جمعیت سن‌های موجود در اماکن زمستان گذران محل خود را ترک و تخلیه کرده باشند.

او افزود: مهار نشدن آفت سن غلات علاوه بر این‌که می‌تواند محصول کشاورزان را از بین ببرد، موجب تشدید این آفت در سال آینده خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.