آیا فیلترهای هوا در کاهش یا افزایش کرونا تاثیری دارند؟

گروهی از محققان دانشگاه بریستول انگلیس در جریان تحقیقی به این سوال که آیا فیلترهای هوا تاثیری در کاهش یا افزایش ویروس کرونا دارند، پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، یک مطالعه مهم توسط محققان دانشگاه بریستول هشدار می‌دهد شواهد مهمی در مورد اثربخشی مداخله بالقوه و مقرون به صرفه برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های تنفسی در محیط داخلی از جمله کووید-۱۹ وجود دارد.

عفونت‌های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا در همه گروه‌های سنی شایع است و می‌تواند ویروسی یا باکتریایی باشد. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند از طریق صحبت کردن، سرفه یا عطسه در هوا منتقل شوند. ویروس کرونا (ویروس جهانی کووید-۱۹ ) کنونی نیز عمدتا توسط قطرات موجود در هوا پخش می‌شود و تا به امروز منجر به مرگ بیش از سه میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

کنترل نحوه دستیابی و انتقال عفونت‌های تنفسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به ویژه در محیط‌های داخلی مانند بیمارستان‌ها، خانه‌ها، مدارس، ساختمان‌های اداری و بیمارستان‌هایی که مردم با یکدیگر در تماس نزدیک هستند. چندین تولید کننده فیلتر هوای قابل حمل ادعا کرده‌اند که محصولات آ‌ن‌ها باکتری‌ها و ویروس‌های بالقوه مضر از جمله ذرات ویروسی کووید-۱۹ را از هوای داخل پاک می‌کنند؛ با این حال غالبا هیچ شواهد دقیقی در وب سایت‌های آن‌ها برای تایید این ادعا برای بررسی مصرف کنندگان قبل از خرید ارائه نشده است.

تیمی از محققان دانشگاه بریستول انگلیس، مطالعات قبلی را بررسی کردند تا دریابند که آیا فیلتر‌های قابل حمل هوا که در محیط‌ها داخلی استفاده می‌شوند، می‌توانند از بروز عفونت‌های تنفسی بکاهند یا خیر؛ آیا شواهدی وجود دارد که استفاده از آن‌ها را در این تنظیمات برای کاهش شیوع کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی توصیه کند؟ این تیم همچنین بررسی کرد که آیا فیلتر‌های قابل حمل هوا در محیط‌های داخلی باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در هوا را از بین می‌برند یا خیر و در این صورت چه عواملی به طور خاص تاثیر دارند؟

محققان هیچ مطالعه‌ای در مورد تاثیر فیلتر‌های هوا قابل حمل و موجود در بازار بر بروز عفونت‌های تنفسی در هر محیط داخلی پیدا نکردند. دو مطالعه از حذف یا گرفتن باکتری‌های منتقل شده در هوا در محیط‌های داخلی (مطب و اتاق اورژانس) خبر داد که نشان می‌دهد فیلتر‌ها باکتری‌های موجود در هوا را گرفته و میزان آن‌ها در هوا را کاهش می‌دهند.

بر اساس این مطالعه فیلتر‌های هوا قابل حمل بر بروز عفونت تنفسی یا این که آیا فیلتر‌ها باکتری‌ها و ویروس‌های ذرات معلق در هوا را از هوا گرفته و یا از بین می‌برند، تاثیری ندارد.

دکتر اشلی هاموند، اپیدمیولوژیست بیماری‌های عفونی در مرکز مراقبت‌های اولیه دانشگاهی دانشگاه بریستول در این باره گفت: مطالعه ما شکاف قابل توجهی را در شواهد مربوط به اثربخشی فیلتر‌های هوا قابل حمل در جلوگیری از عفونت‌های تنفسی از جمله کووید-۱۹ برجسته می‌کند. ما به شواهدی دست یافتیم که نشان می‌دهد استفاده از فیلتر‌های هوا از طریق تئوری می‌تواند با کاهش ذرات معلق در هوا در کاهش انتشار کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی نقش داشته باشد، اما شواهدی در مورد اینکه آیا در واقع از بروز این موارد می‌کاهد، وجود ندارد.

به گفته یکی دیگر از محققان این مطالعه، آزمایش‌های کنترل شده تصادفی برای نشان دادن اثرات فیلتر‌های هوا قابل حمل بر بروز عفونت‌ها از جمله کووید-۱۹ ضروری است. سوالات اصلی تحقیق باید در درجه اول حول این مسئله باشد که آیا استفاده از فیلتر‌های هوا قابل حمل در هر محیط داخلی می‌تواند باعث کاهش عفونت‌های تنفسی در مقایسه با محیط‌های بدون فیلتر هوا قابل حمل شود یا خیر.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شواهد مهمی در مورد اثربخشی مداخله بالقوه و مقرون به صرفه برای جلوگیری از انتقال عفونت‌های تنفسی در محیط داخلی از جمله کووید-۱۹ وجود دارد
آخرین اخبار