سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم:

قُرق ییلاق عشایر قشقایی سمیرم شکسته شد

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم از شکسته شدن قُرق کوچ بهاره عشایر ایل قشقایی در نهمین روز از ماه اردیبهشت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  میثم جباری سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: عشایر که کوچ تدریجی به ییلاق را از اواسط فروردین ماه آغاز کرده بودند، صبح روز گذشته با آزاد شدن قرُق وارد مراتع ییلاقی سمیرم شدند.

به گفته او زمان قانونی ورود عشایر در تقویم کوچ بهار ۲۵ اردیبهشت هر سال است که امسال ۱۶ روز زودتر وارد ییلاق شدند و باز هم شاهد کوچ زودهنگام بودیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی سمیرم با بیان اینکه تجمع دام‌ها و عشایر در مرز‌ها را از ۲ هفته قبل شاهد بودیم، ادامه داد: علت اصلی کوچ زودهنگام امسال همچون چند سال اخیر، گرمای هوای مناطق قشلاقی جنوب کشور و مدیریت ضعیف استان‌های گرمسیری در موضوع کوچ بود.

جباری خاطرنشان کرد: زمانی که بیشتر خانوار‌هایی که در گرمسیر هستند کوچ می‌کنند، قشلاق به یکباره خالی از جمعیت عشایری می‌شود و بقیه خانوار‌هایی هم که ماندند با خلوت شدن آن مناطق، دیگر در قشلاق نمی‌مانند و کوچ می‌کنند.

او تصریح کرد: علاوه بر این، تجمع دام‌ها و خانوار‌های عشایر در مرز‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا اقدام پرریسک و خطرناکی بود.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم مناطق قبرکیخا، زمان کهریز، چهار راه و گردنه بیژن را محل استقرار پاسگاه‌های کنترل کوچ اعلام کرد و گفت: محدوده قبرکیخا در شرق سمیرم اولین مرز عشایری بود که به مرور شاهد ورود دام و خانوار‌های این قشر به آن بودیم.

سختی‌های عشایر در ییلاق (سردسیر) و قشلاق (گرمسیر) و میانه راه با تصرف بی امان ایل‌راه ها، زیاد شدن شمار شهرک‌ها و روستا‌ها و صنایع اطراف شهرها، کم بارشی و کم شدن مراتع و سبزی چراگاه‌ها سال به سال بیشتر می‌شوندو کوچ را برای عشایر دشوار‌تر می‌کنند.


منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.