وزیر صمت مطرح کرد؛

ارائه بسته پیشنهادی وزارت صمت برای تحقق شعار سال در سه محور مهم

رزم حسینی از ارائه بسته پیشنهادی وزارت صمت برای تحقق اهداف سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در سه محور و بخش مهم خبر داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت در مراسم ارائه بسته پیشنهادی وزارت صمت برای تحقق شعار سال اظهار کرد: این بسته پیشنهادی با نظرات بخش خصوصی، فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس تا پایان ماه مبارک رمضان اعلام خواهد شد. مقام معظم رهبری سال‌های اخیر را با توجه به اهمیت تولید با این موضوع نامگذاری کرده‌اند و امسال نیز در همین راستا به عنوان تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها مزین شد.

وزیر صمت گفت: این وزارتخانه از همان ابتدای سال برنامه‌های راهبردی خود را برای تحقق شعار سال تدوین کرد و از همان اوایل فروردین بسته پیشنهادی خود را در ستاد اقتصادی دولت مطرح کردیم.

رزم حسینی با اشاره به استفاده از نظرات بخش خصوصی در تدوین بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این راستا از بیش از ۹۰۰ فعال اقتصادی به صورت مجازی برای تدوین بسته، نظرسنجی به عمل آمد. این بسته در سه محور تدوین می‌شود که محور‌های آن مختص تحریم نیست و در شرایط غیر تحریمی نیز تداوم دارد، اولین محور مربوط به خود وزارتخانه است و کار‌هایی که این وزارتخانه می‌تواند در جهت پشتیبانی و مانع زدایی از تولید انجام دهد.

وزیر صمت گفت: محور دوم بسته پیشنهادی مربوط به دولت، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های مرتبط اجرایی است. این محور در ستاد اقتصادی دولت مصوب می‌شود و مستقیم به دولت ارسال خواهد شد.

وزیر صمت تشریح کرد: بسته سوم مربوط به قوانین مزاحم و مازاد و مخل تولید است که آماده شده و در این راستا بخشی از این قوانین در قالب بسته‌ای در روز رای گیری به مجلس ارائه شد، بخشی دیگر از قبل احصا و تدوین شده بود که این بسته را پس از نظرسنجی با بخش خصوصی به کمیسیون‌های مجلس می‌دهیم.

رزم حسینی بیان کرد: در شرایط سختی قرار داریم و به حول و قوه الهی و با همت جهادی مدیران و فعالان بخش خصوصی تاکنون از این مرحله با موفقیت عبور کردیم که این روند با تعامل و هم افزایی مجلس، دولت و بخش خصوصی تداوم خواهد داشت.

 رشد ۷.۸ درصدی بخش صنعت در سال گذشته

در ادامه مراسم مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت گفت: با برنامه‌ریزی و اقدامات بخش دولتی و خصوصی در حوزه تولید، توانستیم دو چالش را به فرصت تبدیل کنیم و شاهد اتفاقات مثبتی در سال گذشته در این حوزه باشیم. طبق گزارش مرکز آمار در ۹ ماهه سال گذشته بخش صنعت رشد را تجربه کرد و بر اساس آمار بانک مرکزی نیز در بخش صنعت رشد ۷.۸ درصدی را داشتیم.

صادقی نیارکی تصریح کرد: در سال گذشته در بخش صدور پروانه‌ بهره‌برداری رشد ۱۰ درصد را داشتیم، در حوزه اشتغالزایی، اشتغال مستقیم ۱۴۲ هزار نفر، داشتیم و بر اساس آمار در بخش سرمایه‌گذاری رشد ۲۰۰ درصدی را شاهد بودیم. صدور ۴۱ هزار فقره جواز تاسیس هم از جمله موارد مهمی بود که نشان‌دهنده رشد ۴۵ درصدی در سال ۹۹ است.

او افزود: بر اساس آمار ارائه شده توسط معاون امور صنایع وزارت صمت، در بخش واگذاری زمین به بخش تولید در سال ۹۹ رشد ۱۰۰درصدی اتفاق افتاده است به طوریکه از نظر مساحتی از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۹۸ به ۵هزار و۲۰۰ هکتار افزایش پیدا کرده است و از نظر تعدادی نیز از ۶ هزار قرارداد در سال ۹۸ به ۱۲ هزار در سال گذشته رسید.

صادقی نیارکی بیان کرد: در ۱۶ محصول صنعتی از ۲۵ محصول صنعتی منتخب رشد داشتیم. بیشترین تولید لوازم خانگی در سال ۹۶ و در حدود ۱۱ میلیون دستگاه بوده است و این تولید در سال ۹۸ به ۸.۷ دستگاه رسید در حالیکه در سال ۹۹ به ۱۵ میلیون دستگاه افزایش پیدا کرد.

این مقام مسئول گفت: علاوه بر رشد در تعداد تولید، شاهد افزایش عمق ساخت داخل در کشور هستیم. با اجرای پروژه نهضت ساخت داخل و برش استانی برای ساخت داخل و تعیین سهم هر استان توانستیم هدف ۳.۲ میلیارد دلاری تعیین شده را تحقق ببخشیم. حدود ۲ هزار و ۲۰۰ ردیف تعرفه ای با ارزبری حدود ۵ میلیارد دلار مشمول ممنوعیت واردات در سال های ۹۷ تا ۹۹ شد.

او بیان کرد: با پیگیری وزارت صمت تغییراتی در روش تامین ارز انجام شد بطوریکه ۵۰ درصد از ارز نیمایی و ۵۰ درصد از محل ارز حاصل از صادرات تامین شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت صمت ، تولید ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار