چرا امام حسن مجتبی (ع) را کریم آل طا‌ها می‌خوانند؟

امام حسن (ع) بر اساس احادیث و روایات مظهر صفات پسندیده ای بودند که به همین دلیل او را «کریم آل طه» می‌خوانند.

حجت الاسلام محمد ابراهیمی پور کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: امام حسن مجتبی (ع) نخستین فرزند امیرالمومنین (ع)  و فاطمه زهراء (س) است که در پانزده رمضان سال سوم هجری به دنیا آمد به هنگام تولد پیامر (ص) قوچی برای ایشان عقیقه کردند.

او با بیان اینکه امام حسن (ع) مظهر تمام صفات پسندیده است، اما صفتی که در امام (ع)  بارز بوده صفت کرم است، افزود: امام حسن (ع) در مورد معنای کرم می‌فرمایند: کرم یعنی آغاز به بخشش قبل از درخواست کردن. کرم و سخاوت این امام همام  به حدی بود که در روایت آمده است که هیچ گاه سائلی را رد نکرد و در برابر درخواست او «نه» نگفت، به همین دلیل است که او را «کریم آل طه» می‌خوانند.

حجت الاسلام ابراهیمی پور اظهار داشت: در روایتی که مرحوم مستنبط در کتاب شریف القطرة نقل می‌کند که یکی از غلامان امام حسن (ع) خطاء وجنایتی کرد که مستحق عقاب بود امام (ع) امر کرد که او را بزنند در همین حال بود که غلام  قسمتی از آیه  ۱۳۴ سوره آل عمران  را برای او  خواند: العافین عن الناس (متیقن از مردم در می‌گذرند) امام (ع) وقتی این را شنیدند فرمودند: از تو گذشتم، غلام مجددا آیه  دیگری را خواند: والله یحب المحسنین (خداوند محسنین را دوست دارد)، او فرمود تو را در راه خدا آزاد کردم و از آن تو باد ۲ برابر آن چه به تو می‌دادم.

کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: در روایت دیگری نقل شده که کنیزی یک دسته گلی  به امام حسن (ع) داد، امام (ع) آن کنیز را در راه خدا آزاد کردند راوی می‌گوید به ایشان عرض کردم که آقا جان یک دسته گل به شما داد، شما او را آزاد کردید؟ فرمودند: خداوند ما را چنین تربیت کرده اگر کسی به ما خوبی کرد به بهتر از آن یا همانند آن جبران می‌کنیم. اهمیت این فرمایش امام حسن (ع)  که خداوند ما را اینگونه تربیت کرده که اگر کسی به ما نیکی کرد به  بهتر از آن در حقش جبران می‌کنیم، با اضافه کردن یک سری امور دیگری روشن می‌شود: از طرفی به حکم آیات و روایات فراوان کسانی که در راه خداوند جهاد کرده و کشته شده اند را نباید مرده پنداشت، بلکه آن‌ها زنده‌تر از هر زنده‌ای هستند و ما شیعیان بالوجدان این معنی را حس کرده ایم چرا که کرامات و معجزات زیادی از حضرات معصومین (ع)  دیده ایم و الطاف این بزرگان همیشه شامل شیعیان وحتی غیر شیعیان شده است.

او اذعان داشت: به طور کلی اولیاء خدا بالاخص معصومین (ع) با مرگ ظاهری دستشان نه تنها بسته نمی‌شود بلکه دست آن‌ها برای دست گیری از نیازمندان و شیفتگانشان باز‌تر است بنابراین با اضافه کردن این مطالب به جمله‌ای که از امام حسن (ع) ذکر شد، باید گفت که هر کسی برای معصومین (ع) کوچکترین خدمتی بکند آن‌ها این خدمت او را به بهترین شکل پاسخ می‌دهند حال می‌خواهد این خدمت خواندن قرآن باشد یا گرفتن مراسم روضه و...، چون حضرات معصومین (ع) خاندان کرم هستند اگر کسی یک قدم برای آن‌ها برداشت قطعا بی پاسخ نمی‌ماند حال یا جزای کار را در همین دنیا می‌دهند یا در سرای باقی.

کارشناس مذهبی در ادامه بیان کرد: با توجه به نکات گفته شده چه خوب است که ما شیعیان تا می‌توانیم در همه  کارهایمان رضایت حضرت صاحب الزمان ارواحنا له الفداء را درنظر بگیریم و سعی بر آن داشته باشیم که قدمی در راه خشنودی امام عزیزمان برداریم.

حجت الاسلام محمد ابراهیمی پور گفت: مرحوم آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی این عالم ربانی و مرد خوب خدا سخن زیبایی دارد که خواست خودتان را فدای خواست امام زمان (عج) بکنید آن حضرت آقا است، گذشت دارد، آن وقت کار خودتان هم درست می‌شود لذا اگر حالی داشتید و دل شکسته‌ای داشتید فرج آن حضرت را بخواهید، تمام صحبت همین است که خداوند به گونه این حضرات معصومین (ع) را تربیت کرده که اگر کسی کاری برای آن‌ها انجام داد بی پاسخ نمی‌ماند، چه خوب است برای فرج مولای غریبمان دعا کنیم که به گفته خودشان قطعا امام عصر ارواحنا له الفداء نظر می‌کند و حاجت خودمان هم برآورده می‌شود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.