پورفتح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

علم باید در دسترس همه قرار بگیرد/ انتقاد از دریافت هزینه برای دسترسی به منابع علمی

مدیر کل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: علم باید در دسترس همه قرار بگیرد تا انتشار آن به راحتی صورت پذیرد.

مهدی پورفتح مدیر کل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقاد از دریافت هزینه برای دسترسی به منابع علمی اظهار کرد: علم در صورت نشر پیدا کردن گسترش می‌یابد.

او افزود: هرچه بیشتر انتشار علم اتفاق بیفتد گسترش آن هم به همان نسبت افزایش خواهد یافت، لازمه انتشار علم این است که امکان دسترسی به آن راحت‌تر و موانع کمتری در پیش روی محقق قرار گیرد.

پور فتح تصریح کرد: در حال حاضر آرکایو (بایگانی نوشتار‌های علمی) محلی است که محققان مقالات چاپ شده خود را در آنجا به اشتراک می‌گذارند تا سایرین از آن مطلع شوند بدون آنکه نیاز به عضویت در ژورنال‌های مختلف با هزینه‌های گزاف را داشته باشند.

او ادامه داد: ناشران در حوزه‌های علمی نه تنها هزینه‌های بسیار کلانی را از خریداران کتاب‌های علمی دریافت می‌کنند، بلکه حق الزحمه‌های ناچیزی به نویسندگان می‌پردازند.

مدیر کل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران اضافه کرد: خیلی از افراد معتقد هستند که علم باید در دسترس همه، محققان و پژوهشگران باشد تا بتوانند از آن به خوبی استفاده کنند، حتی در حوزه‌های دیگر مانند نرم افزار همچین تمهیداتی وجود دارد، در واقع مجموعه‌هایی هستند که به صورت منابع باز در اختیار محققان قرار می‌گیرند و برنامه نویسان و پژوهشگران با کارکردن روی کد‌های مربوط می‌توانند آن‌ها را اصلاح کرده و گسترش دهند که این روش به توسعه فن آوری در این حوزه کمک‌های شایانی داشته است.

پور فتح بیان کرد: باید این مسیر را ادامه داد تا بتوانیم در دنیای آینده نقش خوبی ایفا کنیم، در واقع دنیای آینده مبتنی بر همکاری بین پژوهشگران در سطح دنیاست تا بتوانیم به یک نتیجه موثر دست یابیم. گفتنی است که در حال حاضر کار فردی و گروهی کوچک کفایت نمی‌کند بلکه کار‌های گروهی بسیار بزرگ جواب گوی این مسائل است؛ چرا که علم و فناوری فوق العاده پیچیده شده و با یک تیم کوچک به سختی ما را به نتیجه خواهد رساند، بنابراین باید افراد بسیار زیادی روی حوزه مربوطه کار کنند و این موضوع وقتی حاصل می‌شود که امکان دسترسی به منابع علمی و فن آوری به سادگی میسر باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار