سخنگوی صنعت برق کشور:

خرید برق صنایع بالای ۵ مگاوات از بورس انرژی آغاز شد

رجبی مشهدی از آغاز خرید برق صنایع بالای ۵ مگاوات از بورس انرژی و معاملات دو جانبه خبر داد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خریداری برق مصرف کنندگان از بورس انرژی گفت: این مصوبه هیئت وزیران است که صنایع با قدرت بالای ۵ مگاوات در سطح کشور می‌توانند، برق مورد نیاز خود را از طریق بورس یا معاملات دو جانبه تهیه کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر ۶۹۰ صنعت بالای ۵ مگاوات در کشور داریم که ۲۷ درصد از انرژی را به خودشان اختصاص می‌دهند.

سخنگوی صنعت برق کشور اضافه کرد: زمان بندی شده است که برای ایجاد زیر ساخت‌ها و آمادگی این شرکت‌ها که بتوانند در بورس، برق مورد نیاز خود را خریداری کنند؛ از جمله کد معاملاتی بورس را دریافت کنند و آمادگی لازم را در بورس و خرید آن داشته باشند.

رجبی مشهدی گفت: بیش از ۶۰ درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت نیز برای پرداخت پول تولیدکنندگان تابع قیمت‌های تکلیفی است؛ به همین دلیل تولید کنندگان از اینکه دریافت وجه شان با فاصله زمانی قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است، گله مند هستند.

او بیان کرد: در این راستا در جلسه امروز هیئت وزیران پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی به دستگاه‌های مرتبط مبنی بر اینکه مصرف کنندگان بزرگ که شامل مصرف کنندگان پنج مگاوات و بالاتر هستند، برق شان را از بازار بورس انرژی دریافت کنند، موافقت کردند.

او اظهار کرد: این اقدام کمک بزرگی به تولیدکنندگان برق است که می‌توانند سریع‌تر به وجه شان دست یابند و همچنین مصرف‌کنندگان نیز می‌توانند با قیمت مناسب تری برق مورد نیاز خود را تأمین کنند و هم نیز نقش تعیین‌کننده خواهد داشت و دیگر منحصراً خریدار نخواهد بود؛ این اقدام  ان شاءالله در ادامه به رشد و پویایی صنعت برق کمک بزرگی خواهد کرد و اجرای آن نیز بر اساس مصوبه هیئت وزیران آماده خواهد شد.

رجبی مشهدی افزود: اما آن‌هایی که تا به امروز موفق نشده‌اند؛ در خواست ما این است که در وهله اول کد معاملاتی بورس را دریافت کنند و الحاقیه را با شرکت‌های برق منعقد کنند که شرکت‌های برق بتوانند به صورت نیابتی برق را از بورس خریداری و به این صنایع تحویل دهند.

سخنگوی صنعت برق کشور تصریح کرد: قطعا با این اقدام مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌ها بیشتر خواهد شد و انتظار داریم قیمت‌ برق در دراز مدت به صورت واقعی، کاهش یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بورس انرژی ، صنعت برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار