ترکیه: بایدن به دنبال سیاسی کردن وقایع تاریخی است

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که جو بایدن به دنبال سیاسی کردن وقایع تاریخی و کسب دست آورد‌های سیاسی از آن است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازخبرگزاری آناتولی، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا وقایع ۱۹۱۵ را نسل کشی توصیف کند تا واقعیت‌های تاریخی را سیاسی کرده و دستاورد‌های سیاسی از آن کسب کند.

او گفت: بسیاری از مورخان برجسته مانند برنارد لوئیس، ادوارد اریکسون و گونتر لوئی ادعا‌های نسل کشی ارامنه را رد می‌کنند.

کالین افزود: اصطلاح نسل کشی نخستین بار در سال ۱۹۴۸ به کار رفته است بنابراین این اصطلاح نمی‌تواند درباره وقایع قبل از آن تاریخ استفاده شود.

او با اشاره به اینکه دولت آمریکا در فشار‌های لابی ارمنستان در خارج از کشور قرار گرفته است، گفت: ارمنی‌ها بخش مهمی از جامعه ما هستند و ما ۷ قرن در کنار هم زندگی کرده ایم و بنابراین ترک‌های عثمانی نمی‌توانند یک شبه بیدار شوند و به ارتکاب قتل بر علیه ارمنی‌ها اقدام کنند.

کالین یادآور شد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در سال ۲۰۰۵ خواستار تشکیل کمیته مشترکی از مورخان ترکیه، ارمنستان، روسیه، انگلیس و سایر کشور‌ها با هدف مطالعه و بررسی وقایع ۱۹۱۵ شد، اما برخی از دولت‌ها و پارلمان‌ها با یک برنامه سیاسی محدود ترجیح دادند ادعا‌های نسل کشی ارمنستان در آن زمان را ترجیح دهند.

او با تأکید بر اینکه ادعای نسل کشی فاقد هرگونه مبنای تاریخی و حقوقی است، افزود: برای توصیف حادثه‌ای به عنوان نسل کشی، دادگاه بین المللی مربوط به این موضوع باید مسئله را بررسی کنند، همانطور که در خصوص جنایات نسل کشی اتفاق افتاده در سربرنیتسا و رواندا انجام شد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تأکید کرد: اظهارات بایدن به روابط ترکیه و آمریکا آسیب می‌رساند، مقامات ترکیه تمام این نکات را به دولت آمریکا اطلاع دادند، اما به نظر می‌رسد که همه آن‌ها هنگام تهیه آن بیانیه، به نفع برخی از لابی‌ها نادیده گرفته شده است.

ابراهیم کالین تصریح کرد که اظهارات تأسف بار، ناعادلانه و اثبات نشده بایدن، کسانی را که به رادیکال‌های ارمنی در خارج از کشور  کمک می‌کنند، تقویت می‌کند. افرادی که در خصومت مداوم با ترکیه هستند و از بهبود روابط با آنکارا خودداری می‌کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز (شنبه) نسل کشی ارامنه به دست عثمانی‌ها را به رسمت شناخت.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار