در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقال مالکیت خودرو فقط از طریق تنظیم سند رسمی/ برگ سبز به هیچ عنوان در محاکم پذیرفته نیست

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: انتقال مالکیت خودرو فقط با سند رسمی صورت می‌گیرد و برگ سبز پذیرفته نیست.

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این سوال که آیا اسناد خودرو جز اسناد رسمی به حساب می‌آیند یا خیر اظهار کرد: افراد موظف هستند اسناد رسمی را به ثبت برسانند و اسناد خودرو هم جزو همین دسته به حساب می‌آیند و در ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تکلیف اسناد رسمی خودرو مشخص شده است. معتقدیم نیازی به تفسیر ماده ۲۹ نیست، پس از تعویض پلاک باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود و سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه این قانون کاملاً شفاف و مشخص است گفت: در این قانون کاملاً شفاف صحبت شده و می‌گوید کسی که تعویض پلاک انجام می‌دهد، اگر به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکند یعنی انتقال مالکیت خودرو انجام نشده و صرفاً مالکیت پلاک تغییر یافته، انتقال مالکیت منوط به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی است.

خندانی در پاسخ به این سوال که از آن جا که پلیس برگ سبز را قبول دارد، اما قانون درباره تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی صحبت می‌کند و در سال‌های گذشته مشکلاتی در این رابطه میان پلیس و دفاتر اسناد رسمی به وقوع پیوسته بود، آیا این مشکلات رفع شده اند یا خیر گفت: نمی‌توان خلاف قانون توافق کرد و ما هم در این رابطه توافقی نداشته‌ایم. مجموعه راهور عنوان برگ سبز را از "شناسنامه مالکیت"به "سند مالکیت" تغییر دادند، اما با تغییر عنوان، رویه کار تغییر نمی‌یابد و مالکیت منتقل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسند افزود: پس از تصویب ماده ۲۹ در دهه ۸۰، اختلاف نظر‌هایی بین پلیس و دفاتر اسناد رسمی وجود داشت که برطرف شد. در همین راستا هم معاونت حقوقی ریاست جمهوری نظری شفاف درباره تنظیم اسناد و الزام به ثبت آن‌ها در دفاتر اسناد رسمی ارایه کرد. همچنین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز نظری شفاف درباره الزام به ثبت اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی ارایه داد.

مدارک خودرویی که به ثبت نرسد در محاکم فاقد اعتبار است

وی با بیان اینکه بخشنامه رئیس وقت قوه قضائیه این بود که محاکم به اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده اند، ترتیب اثر ندهند گفت: بر این اساس کسی که تعویض پلاک انجام داده، اما آن را در دفاتر به ثبت نرسانده، مدارک او در محاکم فاقد اعتبار است.

وی درباره رای اخیر دیوان عدالت اداری درمورد اسناد وکالتی خوردرو بیان کرد: آن رای درخصوص بخشنامه معاون اسبق سازمان ثبت درمورد تنظیم وکالت نامه اسناد خودرو در دفاتر بود که جنبه ارشادی داشت، زیرا در بخشنامه عنوان شده بود حتی المقدور دفاتر از تنظیم اسناد وکالتی خودداری کنند.

خندانی ادامه داد: رای دیوان عدالت اداری در راستای آن وکالت نامه‌ها بود هرچند که دیوان در مقدمه رای به موادی اشاره کرد که با تصویب ماده ۲۹ قانون راهنمایی و رانندگی منسوخ شده است. این ماده به تنظیم سند تصریح دارد و معاونت دیوان عدالت اداری هم خود در توضیح رای گفته است هیچگونه عدم الزامی به دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد و کماکان مراجعه به این دفاتر برای تنظیم سند خودرو الزامی است.

نداشتن سند رسمی مشکلاتی را برای مالکان ایجاد می‌کند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بیان کرد: رای دیوان به اینکه آیا برای تنظیم سند باید به دفاتر مراجعه کرد یا خیر اشاره نکرده است و کماکان معتقد هستیم حضور در دفاتر اسناد رسمی اجباری است و لازم است پس از تعویض پلاک حتماً برای نقل و انتقال مالکیت خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه شود، زیرا در غیر این صورت مشکلات حقوقی برای افراد ایجاد می‌شود.

خندانی در پاسخ به این سوال که آیا برگ سبز در محاکم مورد قبول واقع می‌شوند یا خیر اظهار کرد: به هیچ عنوان برگ سبز در محاکم پذیرفته نیست. محاکم تنها زمانی دعوای افراد را می‌پذیرند که سند رسمی در دفترخانه به نام فرد مدعی تنظیم شده باشد.

وی تصریح کرد: مطمئناً افرادی که به برگ سبز اکتفا کنند و برای تنظیم سند رسمی به دفتراسناد رسمی مراجعه نکنند، باید آمادگی این را داشته باشند که هر مشکلی برای آن‌ها به وجود بیاید. مالکیت برای این افراد بدون تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی، ثبت نشده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عظیمی
۰۳:۱۴ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
اولا از صد درصد مبلغی که دفترخانه پرداخت میکنید ۹۰ درصد از مبلغ به حساب دولت و خزانه واریز میشه . بعد برادر گرفتار نکن خودتو به مشکل بخوری مالک قانونی نیستی طرف هزار بامبل میتونه سرت دربیاره . از ما گفتن اقا پول زوره درست ولی قانون داره میگه سند رسمی و قطعی حالا یه عدده دلال اینجا چرت و پرت میگن نشد ملاک . باید حتما گیر یه ادم ناباب بیفتی تا بفهمی چه خبره . وقتی برگ سبز تصوب شد و اجرایی شد محضر نرید ولا که العان این قانون تصویب نشده . خلاصه از ما گفتن بود برگ سبز بگیر بزار زیر سرت تا بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
برادر. خواهر گرامی . یه نصیحت از بنده بشنوید . که به روز من دچار نشوید و بلای که سر من امد سرتون نیاد . منم مثل اکثر مردم نشستم کامنتها رو خوندم . یکی گفت برگ سبز کافیه یکی گفت من الان برگ سبز دارم هیچ کاری هم نکردم یکی گفت پول زور هستش یکی گفت راهنمایی راست میگه . خلاصه از این حرفها و چرت و پرتها خوندم و گوش کردم تا بلا به سرم اومد . برادر وقتی ماشین چند میلیونی میخری و قانون به صراحت داره میگه که فقط سند رسمی باید زد تا مالک قانونی باشی باید قبول کرد حالا دفاتر اسناد رسمی پول زور میگیرن چاره ای نیست چون نه مجلس نه قانونی و نه اجرایی در مورد این موضع وسع شده که معتبر باشه . برادر من خودرو پارسال خریدم تعویض پلاک کردم پلاک خودرو قبلیم زدم رو این خودرو برگ سبز رو گرفتم و تمام . حالا بعد چند ماه خواستم ماشین رو بفروشم و رفتم معامله کردم و طرف خواست سند به نام خودش بزنه نشد چون من مالک قانونی نبودم به من گفتن نمیتونی بفروشی چون مالک نیستی باید مالک خودرو که سند به نامش هست بیاد امضا بده خلاصه نه قولنامه نه برگ سبز هیچ کاری نتونستم بکنم . با هزار بدبختی رفتم مالک خودرو که ازش خریدم از شهری دیگه با چند بار رفتن و امدن و التماس راضی کردم بیاد محضر سند قطعی بزنه . تازه اونم با مبلغی پول راضی شد امد . یک میلیون به اسم شیرینی و این حرفها دادم باز خدا رو شکر راضی شد سند بزنه وگرنه میتونست حالا حالا بیچاره کنه منو . خلاصه مطلب اینکه اگه شکایت هم بکنی دوندگی داره چون قانون به صراحت داره میگه فقطبا زدن سند رسمی و قطعی مالک ۶ دانگ قانونی هستی . وگرنه دیگه دردسرها با خودت هستش . خلاصه گوش به حرف یه عدده که دوست ندارن پول محضر که میگن زور هستش و نباید داد و برگ سبز سند قانونی هست و این حرفها ندید گوش ندید . اقا درسته پول زور هستش ولی قانونه تا این قانون هم لغو و ابطال نشه همینه که همینه . خلاصه برادرانه گفتم که دردسر من نکشید . چند میلیون ماشین خریدی یه الی دو تومان هم بزار سند خرج ببره که خیالت راحت باشه و کالک قانونی باشی . یاعلی مدد
Iran (Islamic Republic of)
افسر راهنمایی و رانندگی
۰۰:۱۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام خدمت همه هموطنان عزیزم.مرجع اصلی و تنها مرجع معتبر نقل و انتقالات پلاک فقط مراکز تعویض پلاک می باشند و اینکه پلاک به اسم افراد میباشد به این معنی است که پلاک روی هر خودرویی نصب باشد یعنی تمام 6 دانگ خودرو بنام صاحب پلاک میباشد و مراجعه به دفاتر ثبت اسناد فقط به باد دادن پولتان هست.لطفا به این درخواست ها هیچ توجهی ننمایید.با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
برگ سبز بعنوان سند مالکیت بحساب میاد.خودرویی که الآن دارم بعد از 4 مالک به من رسیده.هیچکدوم هم سند ثبتی نداشتن و هیچ اتفاقی هم براشون نیوفتاده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آی کیو ! خودت میگی برگ سبز فقط یعنی پلاک به اسم شخص هست.خوب وقتی پلاک روی خودرو باشه یعنی خودرو هم مال منه.من چندتا ماشین خرید و فروش کردم فقط تغییر پلاک و برگ سبز.ماشین الآنم هم فقط در مرکز تعویض پلاک انتقال دادم.هیچوقت کسی ادعا نمیکنه این ماشین مال اونه.سند ثبتی نداره و هرگز نخواهد داشت.ثبت اسناد اینقدر بگه تا زبونش مو دربیاره.برگ سبز یعنی سند مالکیت خودرو.هر کی هم بره دفتر ثبت اسناد واقعا پول مفت میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
هر دم از این دولت خبر نحسی می‌رسد
شُورشو در آورد ه این دولت بی تدبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای خدا به داد مردم ایران برس.همه دستگاه های دولتی دستشون تو جیب مردمه.بانکها دفاتر ثبت اسناد،کلا دولت ایران از جیب مردم مایه میذاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرم تا وقتی خریدار تعویض پلاک نکرده، نباید حق فروش خودرو رو داشته باشه. خیلی از دلال‌ها خودروهایی که تو بازار می‌خرند، بدون تعویض پلاک به نفر بعدی می‌فروشند. اینطوری خودرو بین چندین نفر دست به دست میشه در حالیکه پلاکش هنوز به اسم فروشنده‌ی اولی هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله وقتی برای سانتافه ۳۵ میلیون میگیره سند انتقال میده خب معلومه که میگه باید حتما سند ثبت بشه . معلومه که به ضررش میشه اگه نریم دفترخونه.
دیوان عدالت اداری میگه برگ سبز کفایت میکنه دفترخانه اختیاریه هر کس دوست داشت بره پولش رو بده محضر
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چن چندین باخودتون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
انتقال مالکیت خودرو فقط از طریق تنظیم سند رسمی/ برگ سبز به هیچ عنوان در محاکم پذیرفته نیست . بعد از این وظایف پلیس راهنمایی رانندگی را هم شما انجام بدین برای کسب درآمد دست تو جیب مردم کردن بهترین گزینه است یه مشت از خدا بی خبر دو تا کتاب خواند ه و نخوانده شده وکیل که بیش از 50 % شون
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۶:۰۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه راهنمایی و رانندگی برای پلاک تعویض پلاک میکنه نیازی به دفتر اسناد نیست پس چطور کشورهای دیگر ابن مشکلات ندارن این فقط ففط به نفع دفتر اسنادهاست تا جیب خودشون پر کنن همه میخورن سما هم بخورید اینجا ایران
Italy
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
من چند ساله که ماشین های مختلفی خرید و فروش کردم که سند دفترخانه نگرفتم و سند سبز نیرو انتظامی کافی بوده همیشه. اصلش هم همینه. شما هم نرید. وقتی هیچ کس نره، حساب کار دستشون میاد
Italy
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آقا خودش رئیس سر دفتر هاست، نمیاد بگه که برگ سبز کافیه. میگه بیاید برای سند پراید یک میلیون بدید تا سندتون رسمی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما را دیوانه کردید ! به جهنم که فاقد اعتبار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا سنگ خودشونو به سینه میزنن من که فقط برگ سبز گرفتم هرجاهم میرم برگ سبز میخوان نه سند.تازه خیلی ازفروشندهای خودرو برای اومدن ثبت سندسواستفاده میکنن یاهزینه رونمیدن یاپول اضافی ازخریدارطلب میکنن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
پول مفتی که دفتر داران باید . آقای رییسسی راست میگی هزینه انتقال سند خودرو های ایرانی حداقل مجانی کن تا جلوی مفت خوری دفتر داران گرفته بشه.خودرو مگر ملک هست که سند بخورد.برگ سبز که نیروی انتظامی صادر میکند قوه قضاییه موظف است ملاک قرار دهد .
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
رییسی اگه واقعا ادعای مبارزه با فساد رو داری این سند رو حذف کن ...دیگه فساد ب چی میگن...
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام دوست عزیز تمام این پولی میگی ۹۰ درصدش در جیب دولت است و ده درصدش در جیب سردفتر.قضاوت نا به جا نکنید اول مطمئن شوید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب حکومتت اگه ب فکر ملته ۹۰درصدشو نگیره ۱۰درصد ب اسناد میدیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرکی یه چیزی میگه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۴۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
برائر من چرا مردم رو فدای جیبتان می کنید...مالکیت پلاک دیگه چه صیغه ای هست؟؟ پلاک رو میخام به کجا بچسبونم؟
تموم کنید این داستان ها رو...بیچاره مردم...
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۳۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
به این میگن دولپی خوردن دولت // یه پولی برا برگ سبز میسونن // یه پولی هم سر دفتر داران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله دیگه پول مفت میگیری قانون میداری...پس چرا برای خودروی ک صفره سند قطعی نمیخواد...چرا از خودتون قانون درمیارین...این مسله جرا نمیخواد حل بشه ک برگ سبز همون سنده...اقا لطفا ب دفترخانه مراجعه نکنین ..پول مفت ندین لطفا...مثلا برای پژو پارس مدل ۱۴۰۰ چرا باید برای سندش ۳میلیون بدیم...اینا همش حقه ی ک از مردم بینوا پول مفت میگیرن ..معلوم نیس پشت این اسناد رسمی ب کی گرمه ک اینجوری پول زور میگیره از ملت....اقای رییسی لطفا یکبار برای همیشه این مسله رو حل کنین ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرجع هر نوع مالکیت فقط اداره ثبت اسناده.
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس بریم واسه یخچال و اجاق گاز و فرش هم سند قطعی بزنیم...حتما دفتر اسناد داریا ...فقط مردمو بچاپین ..دیکه حناتون واسه مردم رنگی نداره ..طولی نمیکشه ک دیگه هیچ کس سند نمیزنه مطمن باش
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۳:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثلا بنده الان یه فرش دویست میلیونی دارم باید برم سند بزنم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
کی این را گفته ؟ آیا ماشین ملک هست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
این راهنمایی و رانندگی یه تنه داره کل قوانین رو نقض میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
پرفسور نیروی انتظامی داره به نفع مردم کار میکنه.
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالت خوب نیستا ....راهنمایی رانندگی داره از هزینه اضافی ک میدارن رو دست مردم دفاع میکنه ک پول مفت ملت ندن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
این ساده انگاری شماست دعوا سر این هست که راخنمایی رانندگی این پولو میخواد بزاره جیب خودش و شما فکر میکنید داره از حقوق ملت دفاع میکنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بفرمایید کدوم قوانین رو نقض کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
ییخشید میخواستم رای منفی بدم اشتباهی مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
اسدی-یک بازنشسته
۱۶:۴۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا مهدی عزیز راهنمایی رانندگی بذاره جیبش بهتر تا به محضر دار بدیم لااقل خرج مملکت میشه
آخرین اخبار