باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

جای شرکت‌های صادراتی در اقتصاد اصفهان خالی است

صادر کنندگان اصفهانی در سال ۱۴۰۰ دغدغه‌هایی دارند که رفع آن‌ها می‌تواند بازار محصولات صادراتی را گرم کند و اقتصاد را رونق ببخشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،   اقتصاد، زندگی روزمره ما انسان‌ها را به طور آشکار و پنهان تحت تاثیر قرار می‌دهد. از لحاظ فردی، اقتصاد بسیاری از گزینه‌های انتخابی ما را در مورد کار، اوقات فراغت، نحوه مصرف و پس انداز پول در یک چهارچوب تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زندگی ما نیز تحت تأثیر شاخص‌های اقتصادی کلان مانند تورم، نرخ بهره و رشد اقتصادی قرار دارد. نیروی انسان‌ها کنترل کمی بر اوضاع دارد، اما می‌تواند کم و بیش زندگی ما را تغییر دهد.

یکی از عوامل همگانی مهم در اقتصاد، تولید و صادرات است. درسال ۱۳۹۹ تولید، با وجود موانع، بی‌ثباتی قیمت‌ها و نبود مواد اولیه توانست بهبود زیادی داشته باشد هرچند که تولیدکنندگان با موانع صادراتی روبرو هستند.

جای خالی شرکت‌های صادراتی در اصفهان

سید عبد‌الوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران و اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اقتصاد درسال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن، جهش خیلی خوبی داشت و توانست در تولید موفقیت زیادی داشته باشد.

او افزود: در تولیدات داخلی توانستیم کیفیت خیلی‌خوبی را از محصولات مشاهده کنیم و به همین‌علت امروزه در تولید داخلی محصولاتی همچون صنایع ساختمانی مانند کاشی و سرامیک و صنایع پتروشیمی موفق هستیم به‌طوری که فولاد را به اروپا صادر می‌کنیم.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران و اصفهان اضافه کرد: در اوایل سال ۱۳۹۹ به‌علت شرایط کرونایی، ماسک کافی وجود نداشت و تولید کاهش یافت، اما امروز به لطف خداوند ما در تولید ماسک و انواع وسایل پزشکی پیشرفت چشمگیری داشتیم.

او گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات تولیدکنندگان نبود شرکت صادراتی است به همین علت، تولیدکننده خودش باید به‌دنبال صادرات باشد و این کار خیلی سخت است.

جای شرکت‌های صادراتی در اقتصاد اصفهان خالی است/ بازار کشور‌های همسایه بهترین فرصت صادرات


نگاهی به آمار صادرات اصفهان در سال ۹۹

براساس آماری که گمرک استان اصفهان ارائه کرده در سال ۱۳۹۹ به طور متوسط روزانه ۱۷ هزار تن انواع محصولات از اصفهان به مقاصد مختلف دنیا صادر شده است.

رسول کوهستانی مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: در سال گذشته افزون بر ۶ میلیون و ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۲ میلیون دلار از استان اصفهان صادر شده که از لحاظ وزنی نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش، ولی نسبت به سال ۹۷، ۲۳ درصد رشد داشته است.

او اظهار کرد: به دلیل به روزرسانی ارزش کالای صادراتی و اجبار صادر کنندگان به برگشت ارز حاصل از صادرات طی یکی دو سال اخیر صادرات استان از لحاظ ارزشی نسبت به سال قبل ۲۱ درصد و نسبت به سال ۹۷، ۲۲ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان افزود: صدور بخشنامه‌های خلق الساعه و اعمال محدودیت و ممنوعیت در خصوص برخی از کالا‌های صادراتی نظیر محصولات کشاورزی، فولاد، شیر خشک و... از دیگر دلایل کاهش صادرات است.

کوهستانی گفت: ۹۹ آهن و فولاد با یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار سهم ۵۱ درصدی، محصولات پتروشیمی با ۳۲۵ میلیون دلار سهم ۱۶ درصدی، فرش با ۸۴ میلیون دلار سهم ۴ درصدی و محصولات شیمی آلی با ۶۱ میلیون دلار سهم ۳ درصدی از صادرات محصولات استان در سال ۹۹ داشته است.

او با اشاره به اینکه مهمترین مقاصد صادراتی محصولات استان اصفهان کشور‌های عراق، چین، امارات متحده عربی، افغانستان و اندونزی است گفت: تولیدکنندگان اصفهانی در سال گذشته ۵۴۳ میلیون دلار به عراق، ۳۰۰ میلیون دلار به چین، ۲۷۶ میلیون دلار به امارات متحده عربی، ۲۳۱ میلیون، دلار به افغانستان و ۱۰۰ میلیون دلار به اندونزی صادرات داشته‌اند.

جای شرکت‌های صادراتی در اقتصاد اصفهان خالی است/ بازار کشور‌های همسایه بهترین فرصت صادرات
تغییر مداوم قیمت‌ها دغدغه صادرکنندگان

مدیرکل گمرک استان اصفهان اظهار کرد: بزرگترین دغدغه صادرکنندگان، ثابت نبودن قوانین و تغییر مداوم شرایط است.

کوهستانی افزود: با بررسی آمار سال‌های گذشته، مصنوعات طلا و فرش دستباف جزو مهمترین محصولاتی هست که از اصفهان صادر می‌شوند، اما متاسفانه به‌علت تحریم‌ها، صادرات این دو محصول در حد بسیار کم و ناچیز است.

او اضافه کرد: از مشکلات استان اصفهان در زمینه صادرات، می‌توان به نبود شرکت حمل و نقل بین‌المللی اشاره کرد که با پیشنهاد‌های ارائه شده امید است این مشکل امسال حل شود.

مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: گمرک همواره حامی صادرکنندگان بوده و همانند گذشته خدماتی مانند ارزیابی در محل کالا‌های صادراتی، اجرای مسیر زرد و سبز برای بیشتر کالا‌های صادراتی و حمل یکسره ارائه می‌کند.

تاثیر روابط با همسایگان بر صادرات

مصطفی رناسی عضو مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باید سعی کنیم روابط سیاسی را با کشور‌های همسایه تقویت کنیم، چون این موضوع در فعالیت‌های اقتصادی بسیار مؤثر است.

او افزود: به‌علت وجود تحریم‌ها ما علوه بر چین بیشتر به کشور‌های عراق، افغانستان و امارات صادرات داشتیم، چون روابط سیاسی ایران با این چند کشور نسبت به سایر کشور‌های همسایه بهتر است.

عضو مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان اضافه کرد: از دغدغه‌های تولیدکنندگان می‌توان تامین مواد اولیه، بی‌ثباتی قیمت ارز، موانع تولید و تورم را نام برد که دولت برای رفع این موانع هیچ اقدامی انجام نداده است.

رناسی گفت: بنابر بررسی‌ها، بیشتر کالا‌های تولیدی و صادراتی از نفت یا مواد معدنی هستند.

رفع موانع تولید، ایجاد شرکت‌های صادراتی و تقویت روابط‌سیاسی با کشور‌های همسایه تاثیر زیادی در بهبود صادرات و اقتصاد دارد پس با نگاه ویژه مسئولان به این دغدغه‌ها، افزایش صادرات محصولات تولیدی، سود صادرات را به جیب اقتصاد داخلی می‌برد و قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.


گزارش از عارفه ماندگاری

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.