از رشته‌هایی که جیب تان را پر پول می‌کند تا تحصیل ۵۷ هزار دانشجوی خارجی در ایران

دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی همراه بودند.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه‌ها در هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی مانند «رشته‌هایی که بعد از فارغ التحصیلی جیب تان را پر پول می‌کند»، «تمامی کلاس‌های عملی دانشگاه علم و صنعت مجازی شد»، «نقش انجمن‌های علمی در توسعه اقتصادی/ ظرفیت دانشجویی برای تولید علم جدی گرفته نشده است»، «کلاس‌های عملی دانشگاه علم و فرهنگ برای تمامی مقاطع مجازی شد»، «جزئیات مرخصی تحصیلی ویژه دانشجویان در دوران کرونا»، «باید در رشته‌های علوم پایه سرمایه گذاری شود/ کاهش توجه دانش آموزان به رشته‌های علوم پایه»، «کارایی نداشتن تحقیقات دانشگاه‌ها متناسب با مشکلات امروزی»، «راهکار جدید دانشگاه تهران در مصاحبه دانشجویان دکتری ۱۴۰۰/ ظرفیت پذیرش همانند سال گذشته است»، «تحصیل ۵۷ هزار دانشجوی خارجی در ایران/ پذیرش دانشجویان بین الملل کاهش یافته است» همراه بود. 

رشته‌هایی که بعد از فارغ التحصیلی جیب تان را پر پول می‌کند

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بالا رفتن نرخ بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وزارت علوم را بر آن داشت تا ضمن به روز رسانی دروس دانشگاهی و متناسب‌سازی آن‌ها با نیاز‌های جامعه، دوره‌های مهارت‌آموزی را به صورت گسترده به جریان بیندازد.

او افزود: در کنار این فعالیت طرح پایش رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کلید خورد تا وزارت علوم براساس آن بتواند اطلاعات مفیدی از بازار کسب‌وکار به دست آورد و علاوه بر بهبود برنامه‌ها، با مشاوره‌های شغلی، دانشجویان را به سوی بازار کار مناسب هدایت کند.

سیف تصریح کرد: مطابق جدیدترین طرح پایش وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان وزارت علوم میزان اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) رشد داشته است و این موضوع نشان می‌دهد فعالیت‌ها برای توانمندسازی و اشتغال‌زایی دانشجویان ساماندهی شده  همچنین ایجاد و توسعه مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی کارساز بوده است؛ البته در این میان نمی‌توان از تاثیر برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و کارآموزی دانشگا‌ها در سال‌های اخیر چشم‌پوشی کرد.

تمامی کلاس‌های عملی دانشگاه علم و صنعت مجازی شد

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری دروس عملی باتوجه به وضعیت قرمز پایتخت گفت: قصد برگزاری کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی را به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی داشتیم، اما با توجه به خطرناک تر شدن ویروس کرونا تمامی برنامه ریزی های ما متوقف شد.

او افزود: باتوجه به وضعیت قرمز کرونایی حاد در حال حاضر تمامی کلاس‌های عملی دانشگاه علم و صنعت را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

واحدی تصریح کرد: اگر تا دو ماه آینده وضعیت کشور بهبود یابد برنامه ریزی جدیدی را برای برگزاری دروس عملی به صورت حضوری در نظر می‌گیریم، اما در حال حاضر نمی‌توانیم تا تابستان برای ارائه این دروس صبر کنیم و قصد مجازی برگزار کردن آن‌ها را داریم.

نقش انجمن‌های علمی در توسعه اقتصادی/ ظرفیت دانشجویی برای تولید علم جدی گرفته نشده است

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در تولید علم اظهار کرد: تولید یک یک کار جمعی را طلب می‌کند و نباید به صورت فردی انجام شود.

او افزود: یکی از نقاط ضعف کشورمان این است که افراد در سیستم‌های آموزش عالی عادت به انجام کار‌های فردی دارند، در صورتی که افزایش تولید علم و تولید علم واقعی با کار جمعی، اشتراک گذاری عقاید، تحلیل و ... اتفاق می‌افتد.

صالحی عمران تصریح کرد: یکی از نهاد‌هایی که در دانشگاه‌ها شکل گرفته و در دنیا مهم بوده این است که دانشجو باید در کنار استاد هم آموزی کند تا آموزش‌ها منجر به کار‌های پژوهشی و علمی میان استادان و دانشجویان شود.

کلاس‌های عملی دانشگاه علم و فرهنگ برای تمامی مقاطع مجازی شد

سعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برگزاری کلاس‌های عملی اظهار کرد: کلاس‌های عملی دانشگاه علم و فرهنگ از طریق سامانه‌های مجازی دانشگاه به صورت مرتب در حال برگزاری است.

او افزود: مطابق برنامه ریزی‌های دانشگاه تصمیم داشتیم تا دروس عملی مختص به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را بعد از سال ۱۴۰۰ به صورت حضوری برگزار کنیم، اما به علت قرمز شدن پایتخت و نامساعد شدن کشور از نظر ویروس کرونا تمام اهداف ما متوقف و به زمان مناسب تری موکول شده است.

هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر منتظر بهتر شدن شرایط کشور هستیم تا بتوانیم کلاس‌های عملی را به صورت فشرده و حضوری برگزار کنیم، همچنین تابستان گذشته چنین فرایندی را به خوبی انجام دادیم و امسال هم قصد برنامه ریزی آن را داریم.

جزئیات مرخصی تحصیلی ویژه دانشجویان در دوران کرونا

ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مرخصی تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا اظهار کرد: در ترم اولی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد با دانشجویان متقاضی مرخصی تحصیلی موافقت کردیم.

او افزود: سنوات در صورتی برای دانشجویان متقاضی مرخصی تحصیلی حساب نمی‌شود که دارای شرایط ویژه‌ای مانند بستری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شده باشند و توانایی لازم برای حضور در کلاس ها را به صورت حضوری و مجازی نداشته باشند.

واحدی تصریح کرد: اگر مرخصی تحصیلی به خصوص برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود نداشته باشد آن‌ها می‌توانند متناسب با مدت زمانی که خود یا خانواده اش درگیر بیماری کرونا بوده اند سنوات دریافت کنند.

باید در رشته‌های علوم پایه سرمایه گذاری شود/ کاهش توجه دانش آموزان به رشته‌های علوم پایه

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره لزوم توجه به رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: رشته‌های علوم پایه در واقع پایه‌های علم را تشکیل می‌دهند.

او افزود: دانشمندان معتقد هستند که عوامل توسعه همه جانبه یک کشور وابسته به رشته‌های علوم پایه است، فیزیک، شیمی، ریاضی و ... جزو رشته‌های علوم پایه هستند و هدف اصلی آن‌ها مطالعه خواص طبیعی و فیزیکی جهان است بنابراین به این شناخت بیش از پیش نیاز داریم.

صالحی عمران تصریح کرد: خداوند انسان را به وجود آورده تا مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین رشته علوم پایه برای شناسایی بهتر و عمیق‌تر ما از محیط پیرامون است تا بتوانیم خواص جهان را به خوبی بشناسیم.

او ادامه داد: رشته علوم پایه زمینه ساز بسیاری از علم‌های دیگر است، اما متاسفانه نتوانسته ایم از پتانسیل و ظرفیت رشته‌های علوم پایه استفاده کنیم و بیشتر دانش آموزان به علت کسب درآمد بالا جذب رشته‌های پزشکی و زیرشاخه‌های آن می‌شوند.

کارایی نداشتن تحقیقات دانشگاه‌ها متناسب با مشکلات امروزی

مهدی پورفتح، معاون پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تحقیقاتی که در دانشگاه انجام می‌دهیم تا حدود زیادی معطوف به مسائل مطرح شده در سطح جهان است که در گذشته رفع شده اند و هم اکنون کارایی ندارند.

او افزود: خیلی از مسائل رفع شده در جهان مربوطه به گذشته بوده و در حوزه علم و فناوری جای می‌گیرند. در کشور ما از آن جایی که علم و صنعت با یک دیگر فاصله دارند شاید تحقیقاتی که در دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم مورد نیاز صنعت جامعه ایرانی نباشد.

پورفتح تصریح کرد: شاید این انتقاد وجود داشته باشد که چرا بیشتر تحقیقات دانشگاهی ما معطوف به مسائل بین المللی است؟ در واقع خیلی از مسائل داخلی ما در سطح دنیا امروزی نیستند و در گذشته رفع مشکل شده اند.

راهکار جدید دانشگاه تهران در مصاحبه دانشجویان دکتری ۱۴۰۰/ ظرفیت پذیرش همانند سال گذشته است

حسین حسینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۳۰ فروردین ماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

او افزود: آن دسته از متقاضیانی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی شده‌اند، باید تا روز پنجشنبه ۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشته محل در صورت وجود) با توجه به رشته امتحانی که در آن آزمون داده‌اند، در سایت سنجش اقدام کنند.

حسینی تصریح کرد: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه علمی و سنجش عملی و بررسی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری) در اواخر اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران اضافه کرد: جذب دانشجویان دکتری در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته هیچ تغییری نکرده و برای پذیرش ظرفیت ۱۱۰۰ نفری در اختیار داریم و به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مصاحبه به صورت مجازی انجام می‌شود.

تحصیل ۵۷ هزار دانشجوی خارجی در ایران/ پذیرش دانشجویان بین الملل کاهش یافته است

حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پذیرش دانشجویان خارجی اظهار کرد: تمامی دانشجویان خارجی در ایران به صورت مجازی پذیرش می‌شوند و همانند دانشجویان ایرانی به صورت الکترونیکی آموزش می‌بینند.

او افزود: دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در ایران را دارند زبان و ادبیات فارسی را آموزش می‌بینند و به شیوه دانشجویان ایرانی در کلاس‌های درس شرکت می‌کنند.

سالار آملی درباره تعداد پذیرش سالانه دانشجویان خارجی در ایران گفت: تعداد پذیرش سالانه دانشجویان خارجی در ایران متفاوت است، اما در حال حاضر تعداد میزان دانشجویان خارجی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی (ص) به حدود ۵۶ الی ۵۷ هزار نفر می‌رسد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.