عراقچی: اروپایی‌ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند / نشست امروز بسیار جدی و چالشی بود

معاون وزیر امور خارجه ایران نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را بسیار جدی و چالشی خواند و گفت: اروپایی‌ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،   سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت وگویی بعد از نشست امروز عنوان کرد: امروز جلسه کمیسیون مشترک مجدد برگزار و تقریبا دو ساعت به طول کشید. قرار شد گروه‌های کاری در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کار خودشان را امروز بعدازظهر از سر بگیرند. همه توافق داشتند که وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم‌هایی که آمریکا باید بردارد لیست شود و مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد نیز لیست شود و توافق درباره آن صورت بگیرد و اجرایی شود.

عراقچی بیان کرد: جلسه بسیار جدی و حتی چالشی بود. تحولاتی که بین این جلسه و جلسه قبل داشتیم از جمله حادثه نطنز و ... فضای جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث‌ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر از اتفاقات این مدت بود.

معاون وزیر خارجه اظهار کرذ: مواضع کشور را خیلی روشن در نشست بیان کردیم. حادثه نطنز چیزی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت و انتظار ما که کشور‌های مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند انتظار کاملا جدی و به حقی بود. غیر از روسیه و چین، سه کشور اروپایی نه تنها این کار را صورت ندادند، بلکه در حوزه تحریم‌ها مواردی را اضافه کردند.

وی بیان کرد: حسن نیت از سوی کشور‌های اروپایی به شدت از سوی ما زیر سوال رفت. آن‌ها باید جدیت خودشان را در مذاکرات نشان دهند و این گونه نیست که با این حرکات بتوان به جمع بندی خوبی رسید، مگر این که کشور‌های اروپایی جدیت را در عمل نشان دهند.

عراقچی با بیان اینکه ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و اصلا مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم، خاطرنشان کرد: باید سریع‌تر به جمع بندی برسیم و باید این را در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد، در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی‌بینیم.

عراقچی درباره اینکه آیا دو طرف توانستند لیست‌ها را آماده کنند و موارد اختلافی چیست؟ گفت: لیست‌ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم‌ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می‌شود کامل و شامل باشد. قرار است گروه‌های کاری کار خودشان را جدی‌تر جلوتر ببرند. همه کشور‌ها از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که در مرحله‌ای هستیم که دیگر نیازی به بحث‌های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست‌ها را تهیه و نهایی کرد و بعد درباره اختلافات صحبت کرد تا لیست نهایی تهیه شود.

معاون وزیر خارجه درباره بحث راستی آزمایی خاطرنشان کرد: تحول جدیدی رخ نداده است و اول باید فهرست تحریم‌ها روشن شود و بعد راستی آزمایی صورت بگیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث راستی آزمایی تحول جدیدی رخ داده و مدت زمان آن چقدر خواهد بود، اظهار کرد: تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است و مواضع ما کماکان هم است. ما الان در مرحله‌ای هستیم که باید فهرست تحریم‌ها و فهرست اقدامات ایران روشن شود وقتی این قطعی شد مرحله بعدی آن است که راستی آزمایی را تعیین کنیم که آن هم بحث و مذاکرات خودش را دارد و ان شاءالله به آن می‌رسیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از نشست امروز امیدوار به رسیدن به جمع بندی هستید؟ اظهار کرد: اگر امیدوار نبودیم الان این جا نبودیم، ولی این که مسیر، مسیر آسانی نیست را همه قبول دارند و امیدوار هستیم در این دور از مذاکرات به یک مسیری برویم و به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملا روشن شده باشد. امیدواریم در طول چند روز آینده به این امر برسیم. هنوز زود است که بگوییم که قطعا بگوییم خواهیم رسید یا نه، به دلیل مشکلات و سختی‌هایی که وجود دارد. ولی با این حال امیدواریم

وی افزود: اگر طرف‌های اروپایی و آمریکا می‌توانند تعهداتشان را انجام دهند ما هم تعهدات خود را انجام می‌دهیم.

عراقچی گفت: گروه‌های کاری کارشان را انجام می‌دهند و هر زمان لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برگزار شود ما این جلسه را تشکیل می‌دهیم. هنوز زمانی مشخص نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
بااین دولتمردان صحبت کردن آب درهاونگ کوبیدنه هرکاری دلشون بخوادمیکنن به نام مردم،رهبرگفتن سیاست مامشخصه ،این آقایون می خوان مذاکره کنن شاید این دوره انتخابات فرجی بشه براشون ،خدانکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
یکی نیست به اون تیم ایرانی بگه الان شما به هزینه ملت دقیقا اونجا چکار می کنید. تا کی چپاول سرمایه کشور. کمی حیا داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
این که لیست تحریم ها در حال آماده شدن است یعنی چی؟ مگر دو طرف فراموش کردیم که چه تحریم هایی گذاشتند ؟ آیا این به معنی سوا کردن برخی تحریم ها نیست؟ ما که گوجه می خریم پول هم می دهیم یارو وانتیه خودش در هم خوب و بد میریزه و سوا کردن نداره که ؟ این حرف تحریم کلا برداشته شود و راستی آزمایی شود، کجاش ابهام داره ؟ غیر از وقت کشی و برای خسته کردن هیئت ایرانی و ملت ؟ غیر از یافتن راه هایی برای ضربه زدن به ایران و اماکن هسته ای ؟
اگر این هزینه ها را صرف شرق می کردیم هم بهتر بود و بون ریسک ، و هم زودتر به نتیجه رسیده بودیم.
Germany
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ایرانی می گوید: شما با یک امضا ا برجام خارج شدید
با یک امضا هم برگردید!
ایرانی دیگر حوصله مذاکره با شما را ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اروپاییها حتماً جدیت بیشتر نشان می دهند آقای عراقچی، اونایی که دو روز پیش تحریم شدن ژنرالها و نهادهای ایرانی بودند، منظورت همینه؟ یعنی تحریم کنند یک کسایی رو؟ واقعاً من نمی فهمم شماها چه وقت بیدار میشین!
Iran (Islamic Republic of)
؟
۰۸:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مگه یه بار بین سال های ۹۲ تا ۹۴ مذاکره نکردید ؟
مگه منتج به برجام نشد ؟
خب نتیجه و دستاورد آن چی بود ؟ تقریباً هیچ .
این بار هم مثل دفعه پیش .
مذاکرات از ابتدای ۱۴۰۰ در وین آغاز شده و تا الان دستاورد و نتیجه اش هیچ بوده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
آقا اینا میخواستن ایران را ضعیف کنن، نگاه کنید به اتفاقات بعد برجام، اولا خود اوباما بود و برجام نتیجه نداد، دوما ترامپ اومد و تحریم پشت تحریم، سردار سلیمانی را که ستونی بود زدن، دو بار نطنز را زدن، کشتی ها را زدن، پول ها را بلوکه کردن و نمی دن، دکتر فخری زاده را زدن، حرکت پرسرعت صنعت هسته ای را تقریبا متوقف کردن و ................ خلاصه این دولت بزرگ نرین سرمایه ایران که عزت و شرف باشه را برده لبه پرتگاه، خدا را شکر که دو سه ماه دیگه بیشتر وقت ندارن
Kuwait
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ای مسئولین اروپائیها وآمریکاهیا هیچوقت با شما جدی نیستند ودر واقع شما را در باطن مسخره میکنند متاسفانه سیاست شما سیاست بچه ۸ساله است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
سلام
چرا این قدر نادان و ذلیل هستید؟
این چه مذاکره پوچی است که می کنید؟
از خون شهدا خجالت بکشید.
کمی هم به فکر قبر و قیامت خود باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اینا اتفاقا خیلی جدی وعده میدن، خیلی جدی مذاکره میکنن و خیلی جدی سر شما هم کلاه میزارن. فقط در قول خود جدی نیستن و مردانگی ندارند. البته شما هرگز اینو نفهمیدید و قبول نکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
من نمی دونم برجام که امضاشده فقط بایداجرابشه ایران که اجراکرده بودوغرب زیرش زده حالایکی برای ماتوضیح بده سرچی الان مذاکره می کنندمگراینکه می خوان یک تفسیروشرح چندجلدی ازش بنویسندیادارندسرموشک وحقوق بشرو...مذاکره می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
خدایا مارا از شر این دولت نجات بده.فقط دستشون جلو آمریکا درازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
تا کی میخواهین دلتون رو به مذاکره با دشمن خوش کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چالشی یعنی مثلا عراقچی دوباره یه اخم کرده و خودکاری پرتاب کرده و گفته هرگزیک ایرانی رو تهدید نکنین
اونا هم گفتن‌چشم
ما فقط مثل قبل از فرق سر تا کف پاهاتون کلاه سرتون میذاریم
عراقچی هم گفته باشه اون که مسئله ای نیست ما اصلا اومدیم که کلاه سرمون بذارین!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
8 سال مذاکره کردین تحریم بردا‌شته نشد حالا که 80 روز دیگه انتخاباته و آمریکا در برجام نیست بحث چالشی شده و قراره تحریم برداشته بشه. عجب دولت عصاب خورد کنی داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اسراییل یا اقدام تروریستی دست ایران رو خالی کزد و دیگه خیالشون راحته و عجبه ای هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
باز حتما بایدن کلی گرینکارت آمریکا برای شما وعده داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
خفت نکشیدیدکه اروپا همزمان با مذاکره در وین چند نفر ایرانی را تحریم کرد.... چه ذلالتی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
در برجام هم خیلی جدی و پرچالش مذاکره کردید ولی آخرش توی چاله افتادید می ترسم الان توی چاه بیفتید.نمی دانم عادت کرده ایم هی کلاه سرمان بگذارند و ما هم به این کلاه افتخار کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
عراقچی داری به خودت موعظه میکنی
این 4+1 فردا 3+1 میشه خودتو خسته نکن این قصه سر درازی دارد
کدام اروپا اصلا چیزی به نام اروپا ما داریم .
این اصطلاحات و گذاشتند من و شما را گمراه کنند
والسلام نامه تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
دولت : بازار مرغ
دولت : احقاق حقوق هسته ای
دولت :دست وپا زدن برای منافع شخصی و چشم به حمایت غرب
کدامشان به واقعیت نزدیک تره ?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
لطفا یکی توضیح بدهد با هسته می شود مرغ خرید
India
ناشناس
۰۰:۵۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
پس هیچی به هیچی، هیچی نه هیچی .
Iran (Islamic Republic of)
Azqhandi
۰۰:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
چیزی که آمریکا واروپا برای ادامه کار برجام ارایه خواهند کرد چیزی نیست جز یک کلاه گشادتر برای سر ملت ایران.اگر کسی فکرمیکند که امریکا یا اروپا میخواد به ایران کوچکترین امتیازی بابت اجرای دوباره تعهدات برجام بپردازد باید گفت زهی خیال خام . .تنها اراده اروپامریکااینست که با مذاکره و فریب وبی هیچ امتیازی دوباره محدودیتهای حقارت آمیز برجام را به ایران تحمیل کنند.
France
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
حتی اگه تو با جدیت و چالشی نشستی ولی اونا بات شوخی کردن !فقط مواظب باش یه دفه عصبانی نشی خودکارتو پرت کنی ها...
خودمارت حیفه...
France
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
بلاخره چی شد؟ نشست امروز جدی و چالشی بود یا نبود. نکنه اون جدی و چالشی نشسته بوده ولی اروپائیها باش شوخی کرده باشن... نامردای بی ادب ...!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۰۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
کاش میشد،اینا با خودشون شنود ببرن تو جلسه،یه عده از اینطرف رو کار اینا نظارت میکردن.میترسم اینا دوباره دسته گل ب آب بدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
حتما دوباره کلی بهتون وعده دادند . یه کم به خودتون بیاید برای یک ایرانی خیلی زشته اینقدر التماس کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
مذاکرات ،همش بازیه ...خدا لعنت کنه امریکارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
دیگه چی رو می خوان بدن هسته‌ای رو که دادن آبرو هم روش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
بله برین مذاکره کنین اون دفعه چی شد، معلومه هیچی، الان مثل اون دفعه، این بار هم می خوان امتیاز بگیرن، دیدن ایران با این همه تحریم و فشار خیلی راحت می تونه غنی سازی رو تا ۱۰۰ درصد برسونه و هیچ نیازی هم به آژانس و فن آوری دیگر کشور ها نداره و خودش در اکثر حوزه های حیاتی داره جلو می ره حالا ترسیدن و تازه اومدن دارن در مورد غلطی که در مورد تعهدات قبلی شون کردن صحبت می کنن اونم در یه پوشش جدید و طولانی مدت تا باز امتیازی دیگه بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
بایدن تحریمها رو بر نمیداره و ایران هم دست از دشمنی با آمریکا برنمی داره کاش ملت ایران بمیرن و این جور زجر کش نشن ما زخم ناشی از دشمنی آمریکا رو تحمل میکنیم اما دزدی مسئولین رو چی بگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
ایران با آمریکا دشمن نیست، آمریکاست که جهانخواره و دست از دشمنی با ایران برنمیداره. با بحث دزدی شما موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
مگه نگفتن عجله کار شیطونه پس چرا انقدر عجله میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
به خاطر انتخابات دارند تلاش میکنند ، اتفاقا" آمریکا هم میخواهد دولت بعدی ایران از اصلاح طلبان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
آنچنان کلاه گشادی سرتان برود
که بعدها برای توجیه بگویید:
امضای فلانی تضمین بود و ما به اعتبار امضای فلانی مذاکره کردیم و امتیاز دادیم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
یک استدلال پیشنهادی می تونه این باشه که اگر دولت بایدن قبول دارد که خروج ترامپ از توافق هسته ای اشتباه بوده باد هر اتفاقی و هر تحریمی که بعد از خروج از برجام تصویب کرده لغو کند چون منشاء و سرآغاز آن، خروج از برجام بوده و همه اقدامات خصمانه بعد از آن با هدف بالا بردن تنش با ایران و با هدف تقویت تحریم های برجامی انجام شده. در نتیجه برای کاهش تنش باید مسیر طی شده را برگشت و غیر از این هرکار دیگری بی نتیجه خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۰۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
برداشتن تمام تحریمها ونه فقط تحریمهای زمان ترامپ و راستی آزمایی 6 ماهه ایران اگر غیر از این توافق شد مطمئن باشید به ضرر ایران خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
اصلا مذاکره الان توجیهی نداره آمریکا تحریمها رابرداره و بعد از اطمینان ایران از رفع تحریمها آنوقت ایران به تعهداتش برمیگردد، دعوا برسد لحاف ملاست میخواهند در انتخابات ایران اصلاح طلبان پیروز بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
برای شیطان بزرگ و غربیهای خبیث و قلدر استدلال کارساز است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
احسنت محمد آقا و آنهم احتیاج مذاکره ندارد
Iran (Islamic Republic of)
Pow
۲۲:۵۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
چقدر تحمل داری آقا برجام رو ول کنید . اروپا و آمریکا ول کردن شما جدی گرفتید... برجام = صفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
حالا این که گفتی یعنی چه؟؟؟
Germany
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
آقای عراقچی شما مذاکره بر سر چی میکنی
آیا در محتوای برجام سال 2015 تغییری پیش امده
آیا دارید برجام را به روز میکنید به نفع کی؟؟
لطفا شفاف سازی کنید
آخرین اخبار