وضعیت محصولات کشاورزی جنوب کرمان سامان دهی می شود

استاندار کرمان از فعال شدن کارگروهی برای سامان دهی مشکلات چندساله محصولات کشاورزی جنوب کرمان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، علی زینی وند استاندار کرمان دراولین جلسه شورای گفتگوی دولت وبخش خصوصی استان در سال جدید گفت: ما تلاش زیادی برای ساماندهی محصولات جنوب کردیم، اما اگر می‌بینیم که کار درست نمی‌شود، برویم بازاری برای آن‌ها درست کنیم و می‌طلبد در این زمینه کارگروهی با این رویکرد را در استان تشکیل دهیم.

او با تاکید بر اینکه یکی از موانع اصلی استان قوانین دست و پاگیر آب برای مجوزهاست که مجلس باید در زمینه اصلاح این قوانین همت کند افزود: قیمت آب چقدر است که در کشاورزی مصرف می‌شود، شاید همین آب اگر در صنعت به کار گرفته شود تعدادبیشتری شغل ایجاد کند.

زینی وند با بیان اینکه رویکرد تقویت استفاده از بازار سرمایه باید به صورت جدی دنبال شود بیان کرد: متاسفانه بسیاری از خرد کشاورزها، خرده صنعت‌گران و کسب و کارهای کوچک؛ بیچاره دست بانک ها شده اند و نه تنها بانک ها کاری برای آنها نمی کنند بلکه روز به روز صنعتگران و تولیدکنندگان خرد، بدهکارتر می شوند

او  با قدردانی از فعالیت‌های گذشته شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان و با تاکید بر اینکه امیدواریم بتوانیم در سال جاری و با یک راهبرد مشخص، جلسات این شورا را مانند سال‌های گذشته به صورت عملیاتی و منظم برگزار کنیم، تصریح کرد:  تردیدی برای هیچ کارشناسی در کشور وجود ندارد که مشکل اصلی و خط مقدم مبارزه ما، مسائل اقتصادی است و شاهد اصلی این مطلب نیز این است که بیش از یک دهه، مقام معظم رهبری نامگذاری سال‌ها را که بسیار اهمیت دارد، به این بخش اختصاص داده اند.

استاندار کرمان با بیان اینکه هدفگذاری، تولید گفتمان و جهت گیری‌های کشور باید به سمت تحقق شعار سال و رویکرد این شعار، سوق داده شود اظهار داشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر لزوم تحقق شعار سال برای همه جا افتاده و بسیج امکانات، تمرکز تصمیم گیری‌ها و هدایت منابع کشور به سمت تحقق مولفه‌هایی که در دل این شعار‌ها نهفته می‌باشد، شکل گرفته و به نظر می‌رسد سال به سال نیز توجه به شعار سال افزایش پیدا کرده که جای خوشحالی دارد.

زینی وند با اشاره به اینکه یکی از دقیق‌ترین نامگذاری‌ها در سنوات گذشته، در سال جاری صورت گرفته که هم محوریت اقتصاد و هم معیشت مردم را در دل خودش جای دارد تصریح کرد: در شعار سال هم کلید واژه مهم 'تولید' و هم جایی که 'مانع تولید' وجود دارد و اجازه نمی‌دهد تولید رونق بگیرد و هم 'عدم پشتیبانی' از واحد‌های تولیدی موجود و حفظ مشاغل موجود؛ در دل شعار مطرح می‌باشد که نشان از یک نامگذاری هوشمندانه دیگر از سوی مقام معظم رهبری است.

مقام عالی دولت در استان کرمان با تاکید بر اینکه بزرگترین مانع تولید و کسب و کار، موانع موجود در اقتصاد کشور است اظهار داشت: متاسفانه موانع فرهنگی نیز در کشور وجود دارد که باید روی این موضوع در استان کار کرد و پیشنهاد می‌شود کارگروه رفع موانع فرهنگی توسط اتاق بازرگانی و با همکاریان دانشگاهیان در استان راه اندازی شود.

او تاکید کرد: موانع فرهنگی بیشماری در کشور داریم که نخستین مانع این است هنوز رویکرد کلی کشور به تولید و سرمایه گذار، رویکرد کاملا مثبتی نیست.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید برای سرمایه گذار در استان فرش قرمز پهن کنیم اظهار داشت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مانع کسب و کار و تولید در کشور قوانین و مقررات هستند که اصلاح این قوانین و مقررات یا باید در مجلس صورت گیرد و یا به وسیله دولت قابل پیگیری است که حتی معتقدیم این پروسه اصلاح قوانین توسط دولت راحت‌تر است.

زینی وند با تاکید بر اینکه باید در قوانین شفافیت صورت گیرد تا نتوانیم با تشکیل کارگروه‌هایی در کنار قوانین، آن‌ها را دور بزنیم افزود: مجلس و دولت درفع موانع همت دارند و در این سال فرصتی است که به صورت جدی این موانع را شناسایی و ارائه دهیم و انتظار داریم که اتاق بازرگانی استان در راستای تحقق شعار سال، احصاء پشتیبانی‌ها و شناسائی موانع در حوزه کسب و کار؛ کار‌های لازم را دسته بندی و اجرایی کنند و در این راستا نیازمند یک کارگروه ویژه‌ای هستیم تا در قالب این کارگروه بتوانیم سند راهبردی در زمینه تحقق شعار سال به کل کشور ارائه دهیم.

او به راهبرد‌های استان که باید در سال جاری به صورت ویژه در دستور کار شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و شورای برنامه ریزی قرار گیرد اشاره کرد و گفت: ادامه فعالیت 'کارگروه تقویت زیرساخت ها' یکی از راهبرد‌های استان کرمان در سال جاری است.

زینی وند به تصویب سند سازگاری با کم آبی استان اشاره کرد و گفت: تاکید دارم یک کیلوگرم و یک ریال از مجموع درآمد‌ها و تولیدات کشاورزی استان نباید کاهش یابد، اما باید کیفیت را بالا برده و دانش را به مزرعه ببریم.

او با تاکید بر اینکه در سند سازگاری با کم آبی به دنبال حذف کشاورزی در استان نیستیم اظهار داشت: باید بخشی از موانع و قوانین دست و پاگیر در حوزه آب را عوض کنیم، زیرا هم اکنون در پشتی از قوانین گیر کرده ایم که قطعا آیندگان از عدم حل این مسائل و برخی از کار‌های اداری، ما را مسخره خواهند کرد.

استاندار کرمان به دیگر راهبرد‌های استان اشاره کرد و گفت: در حوزه راه آهن و اتصال به سواحل مکران، به نظر بنده به عنوان یک راهبرد، باید ایرانشهر از طریق ریگان، کرمان و رفسنجان به مهریز وصل شود و این راهبرد کلیدی استان در حوزه ترانزیت ریلی بین المللی است و در این راستا باید با کمک همه نمایندگان و دولت و با تمرکز بر این موضوع بتوانیم این خط ریلی را در پنج سال آینده اجرایی کنیم.

زینی وند با تاکید بر اجرای خط ریلی بم به جیرفت و جیرفت به جاسک به دیگر راهبرد‌های کلیدی استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: محور تصمیم گیری‌های ما باید شرکت‌های دانش بنیان باشند و در این راستا پارک علم و فناوری استان باید طی ۶ ماه آینده خود را در قواره کرمان نشان بدهد، هرچند که معتقدم باید پارک علم و فناوری مستقلی در استان داشته باشیم و بتوانیم پردیس‌های پارک علم و فناوری در جیرفت، سیرجان و رفسنجان در سال جاری راه اندازی کنیم که در اطراف آن‌ها قطعا یک اکوسیستم و مجموعه‌ای از اشتغال‌ها ایجاد خواهد شد.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه بخش خدمات، گردشگری، کارگاه‌های کوچک و مشاغل خرد خانگی باید به صورت مجموعه در استان کرمان شکل بگیرند، افزود: این بخش‌ها هستند که می‌توانند توسعه متوازن را در استان ایجاد و بیکاری را متعادل کنند که نیاز است در سال جاری برنامه جدی برای این مجموعه‌ها داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه باید بخشی از تمرکز برنامه‌های استان را به سمت قشر ضعیف‌تر جامعه سوق داده تا بتوانیم به آن‌ها راهکار داده و آن‌ها را توانمند کنیم اظهار داشت: در این حوزه پیشنهاد داده ایم که شرکت‌های توانمند تخصصی با نیرو‌های متخصص، صاحب ایده و دانش محور تشکیل داده تا بتوانیم با حمایت‌های مالی شرکت‌های بزرگ اقتصادی، بخش‌های خدمات، گردشگری، کارگاه‌های کوچک و مشاغل خرد خانگی را در استان رونق دهیم.

استاندار کرمان با تاکید بر توسعه تجارت خارجی به عنوان دیگر راهبرد استان تصریح کرد: متاسفانه از ظرفیت محور شرق و سواحل مکران برای صادرات در سنوات گذشته استفاده نکرده ایم.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار