۲۸ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغ‌های تویسرکان خسارت وارد شد

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان از خسارت ۲۸ میلیارد تومانی به باغ‌ها و مزارع این شهرستان به واسطه سرمازدگی بهاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  مسعود اکبری,مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان اینکه در فروردین امسال سرمازدگی به بخشی از باغ‌ها و مزارع شهرستان خسارت وارد کرده است، گفت: بنا بر رصد همکاران جهاد کشاورزی در روستا‌ها و باغ‌های حومه شهرستان تویسرکان دربازه زمانی ۹ تا ۱۷ فروردین امسال، سرمازدگی ۲۸ میلیارد تومان به مزارع و باغ‌های تویسرکان خسارت وارد کرد. خسارت ۲۸ میلیارد تومانی سرمازدگی به باغ‌ها و مزارع تویسرکان

او وسعت باغات گردوی شهرستان تویسرکان را حدود ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار دانست و افزود: میانگین ۶۰۰ هکتار از باغات گردو بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به واسطه سرمازدگی خسارت دیدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه سایر تولیدات باغی از جمله زردآلو و آلو به مساحت ۳۰۰ هکتار بین ۴۵ تا ۵۰ درصد از سرمازدگی خسارت دیده است گفت: همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان بین ۱۰ تا ۲۵ درصد آسیب وارد شده است.

اکبری با اشاره به اینکه مجموع خسارت وارد شده به بخش زراعت ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و خسارت بخش باغبانی ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است اظهار کرد: طبق روال طبیعی ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت احتمال خطر سرمازدگی به ویژه برای باغات وجود دارد، اما خسارت سرمازدگی در این بازه زمانی برای زراعت کمتر است.

او با  بیان اینکه متاسفانه امسال از چند جنبه محصولات کشاورزی دچار آسیب خواهد شد افزود: کشت‌های دیم و آبی نه تنها در تویسرکان؛ بلکه در کل کشور از موضوع کمبود بارندگی رنج می‌برد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اجرای تمهیدات برای مقابله با کم‌آبی در برنامه دراز مدت در شهرستان تویسرکان گفت: روش‌های مختلف، چون کشت نشاء محصول در گلخانه، اجرای شیوه‌های مختلف آبیاری نوین و استفاده از ارقام کم‌آب در راستای استفاده بهینه از آب در سطح شهرستان در حال انجام است.

اکبری از اجرای آبیاری نوین به شیوه‌های قطره‌ای، بارانی و کم‌فشار در ۹ هزار هکتار از اراضی تویسرکان خبر داد و اظهار کرد: باغات به لحاظ ساختار سنتی و قدیمی بودن آن‌ها قابلیت اجرای آبیاری قطره‌ای را ندارند و بیشتر آبیاری کم‌فشار کار شده؛ اما باغات جدیدالاحداث که هم الگوی کاشت آن‌ها منظم و هم در اراضی مسطح ایجاد شده‌اند آبیاری قطره‌ای قابل اجراست.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.