بورس فعلی کمکی به رشد اقتصادی نمی کند! / تولید در کدام سبد بورسی؟!

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه اصلی ترین مانع برای کمک بورس به تولید را دخالت دولت در آن و قوانین یک شبه می دانند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نامگذاری کردند، هدف بیشتر بنگاه‌ها افزایش تولید و از بین بردن موانعی است که در این راه وجود دارد، حال افزایش تولید شرکت‌ها و بهبود وضعیت بنیادی و دارایی‌های شرکت‌های پذیرقته شده در بورس باعث افزایش تولید کشور می‌شود، اما این افزایش تولید احتیاج به زیر ساخت دارد، یعنی قبل از تمرکز بر روی تولید باید بستر و شرایطی اقتصادی آن را  فراهم کنیم تا شرکت‌های بورس و غیر بورسی بتواند در این بستر تولید شان را افزایش دهند و در نتیجه تولید ملی کشور را بالا ببرند

بازار سرمایه ویترین اقتصادی کشور است

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که بازار سرمایه چه اثری می‌تواند بر تولید ملی کشور بگذارد؟ بیان کرد: باید به این نکته توجه کرد که، بازار سرمایه ویترین اقتصاد یک کشور است، زمانی که بخواهیم در رابطه با وضعیت یک کشور صحبت کنیم، به وضعیت بورسی و اقتصادی کشور نگاه می‌کنیم، جایی که تمام شرکت‌های حاضر در اقتصاد کارنامه‌ها و عملکرد هایشان را نشان می‌دهند.

وی افزود: این مسئله را می‌توان از بعد‌های دیگر هم بررسی کرد، به این صورت که بازار سرمایه، محلی برای تامین شرکت‌ها از بابت افزایش سرمایه و ... است، هرچی بازار سرمایه فعال تری داشته باشیم می‌توانیم شرایط شرکت‌ها را بهتر کنیم، برای مثال همین طرح‌های عظیم فولادی کشور زمانی به جمع بندی می‌رسد که، در بین سهامداران آن مجمع‌های فوق العاده و افزایش سرمایه‌های ناشی از طرح‌های توجیهی شان به نتیجه برسد و بازار سرمایه کمک می‌کند این طرح‌ها اجرا شود.


بیشتر بخوانید


عمیدی در بیان کرد: پس تمام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه می‌توانند، با انجام طرح‌های توسعه شان اشتغال ایجاد کنند، سپس زمانی که شرکت‌ها افزایش سرمایه می‌دهند، می‌توانند طرح‌های توسعه شان، اشتغال زایی و آمار تولید ملی را افزایش دهند.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه تشریح کرد: بازار سرمایه از جهت رشد اقتصاد ملی حرف اول را می‌زند و یک بازار سرمایه پویا می‌تواند رشد اقتصادی را رقم بزند، نمونه این ماجرا در کشور‌هایی مثل آمریکا و ژاپن رخ داده است.

اقتصاد ایران در کما است

علی حیدری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که بورس در رشد اقتصادی چه مقدار نقش داشته است؟ گفت: با این رویه مدیریتی که بورس در پیش گرفته اند، بازار سرمایه نمی‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند در حال حاضر تولیدی وجود ندارد، چون تورم بسیار بالاست و اقتصاد دریک کما قرار گرفته است و سرمایه گذاران به ناچار مجبور هستند، ازبین بازار سرمایه، طلا، مسکن، خودرو و ... دست به انتخاب بزنند، چون هیچ گزینه‌ای دیگری در اقتصاد وجود ندارد، زمان‌هایی که مسئولان به مردم می‌گویند، نباید به این صورت سرمایه گذاری می‌کردند، فقط در حال فرا فکنی هستند.

وی در رابطه با اثر بازار سرمایه بر تولید ملی گفت: همیشه شاخص بورس نمایانگر اقتصاد کشور است، در ایران شاخص بورس و بازار سرمایه یک نشان خوبی برای وجود تورم در اقتصاد است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با روند مدیریت فعلی که در حیطه اقتصاد کلان داریم، نمی‌توانیم شاهد رشد اقتصاد با استفاده از بازار سرمایه باشیم، زمانی که دولت دست از دخالت بر روی اقتصاد و بازار سرمایه بردارد و نمایندگان مجلس به جای سهم خواهی به دنبال تغییرات اساسی دربازار سرمایه باشند و حاکمیت تعریف دقیقی از اقتصاد داشته باشد، می‌توان آن زمان امیدوار بود بازار سرمایه نقش مفیدی در رشد تولید ملی داشته باشد.

حیدری اظهار کرد: در کل به علت روندی که مسئولان در رابطه با بازار سرمایه در پیش گرفتند، نمی‌توانیم تولید را متاثر از بازار سرمایه بدانیم.

در پایان با بررسی نظرات کارشناس‌ها به این نتیجه خواهیم رسید که، چون وضعیت کشور به صورتی است که تولیدی رخ نمی‌دهد، برای همین بازار سرمایه در شرایط فعلی نمی‌تواند بر روی تولید و رشد کشور اثر گذار باشد، اما می‌توانیم امیدوار باشیم با بهبود وضعیت بازار سرمایه و افزایش تولید شرکت‌های بورسی تولید ملی کشور نیز افزایش پیدا کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار