آفت سن غلات در کمین مزارع آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: کشاورزان مبارزه با آفت سن غلات در مزارع را جدی بگیرند.

اکبر کرامتی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، از آغاز مبارزه با آفت سن غلات در مزارع استان تا چند روز آینده خبر داد و از زارعان خواست: مبارزه به موقع با این آفت را جدی بگیرند.

او گفت: در سال زراعی جاری ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آذربایجان غربی زیر کشت گندم آبی، ۲۹۰ هزار هکتار نیز زیر کشت گندم دیم رفته است و در ۴۵ هزار از اراضی کشاورزی استان جوی دیم و آبی کشت شده است.

کرامتی ادامه داد: سال زراعی ۱۳۹۸ میزان سن زدگی گندم بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن بود که در سال ۱۳۹۹ با رصد و پایش مستمر، شناسایی، مراقبت و مبارزه بهینه با این آفات این میزان به ۸۰۰ هکتار کاهش یافت که موجبات افزایش کیفیت و کمیت گندم تولیدی استان را فراهم کرد.

او با اشاره به اینکه سن گندم مهم‌ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، افزود: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می‌گذارد، اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز مؤثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

کرامتی بهترین زمان مبارزه با آفت سن غلات را اواخر فروردین تا اواخر تیرماه اعلام کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: زراعان باید با این آفت مبارزه کنند و زمان را به تأخیر نیاندازند، در صورت تبدیل به پوره خسارت زیادی به مزارع وارد خواهد شد.

 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.