گامی اثربخش در توسعه کیفیت محصولات غذایی

شناخت ماهیت مواد غذایی، عاری بودن از ترکیبات مضر و مصنوعی، ضرورتی است که به انجام آزمایش‌های دقیق نیاز دارد.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عدم شناسایی آلودگی‌های میکروبی در فرآورده‌های غذایی، سلامت حجم انبوهی از مصرف‌کنندگان را با خطرات جدی مواجه می‌کند به همین دلیل استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های مجهز و متخصصان توانمند آزمایشگاهی در این حوزه بسیار ضروری است و کمک بزرگی به تامین سلامتی جامعه می‌کند.  تولیداتی که به طور مستقیم با سلامت ارتباط دارند و نقشی اثربخش در ارتقای کیفیت زندگی ایفا می‌کنند. با این وجود، شناخت ماهیت مواد غذایی، عاری بودن از ترکیبات مضر و مصنوعی، ضرورتی است که به انجام آزمایش‌های دقیق نیاز دارد.

شناسایی میزان آلودگی‌های میکروبی فرآورده‌های غذایی انسانی و دامی، بسیار مهم است و می‌تواند تضمین کننده سلامت یک جامعه باشد. برای تحقق این موضوع نیز نیاز است که آزمون‌های دقیق و مطمئنی انجام شود. آزمون‌های میکروبی بر روی گوشت مرغ، گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی، همچنین محصولات غذایی فرآوری شده مانند پیتزای آماده طبخ منجمد، انواع آبمیوه، زعفران، انواع سس‌ها، فرآورده‌های یخی خوراکی و بسیاری از تولیدات غذایی دیگر، برای تامین این امنیت ضروری است.

البته در این میان نباید از ارتباط موثر میان مجموعه‌های آزمایشگاهی هم غافل شد. کاری که تاثیر مستقیمی در ارتقای ارائه این خدمات دارد. ایجاد ارتباطی موثر میان تولیدکنندگان، همکاران حوزه کنترل کیفیت، پژوهشگران و دانشجویان یک ضرورت است. فرصتی که با کمک شبکه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است. فرصتی برای ارتباط و تعاملی چندسویه با تسهیلات دریافت خدمات.

افزایش حمایت از مجموعه‌های بخش خصوصی می‌تواند گامی اثربخش در توسعه کیفیت محصولات را رقم بزند به همین دلیل حمایت از این مجموعه‌ها منافع زیادی برای کشور و صنعت آزمایشگاهی کشور دارد.

مجموعه آزمایشگاهی شبکه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در همین حوزه تلاش می‌کند تا آزمایش و سنجش کیفیت انواع خوراک دام، طیور و آبزیان در آزمایشگاه دامپزشکی به شکلی مطمئن ارائه کند. با توجه به تنوع و گستردگی خوراک دام، طیور و آبزیان، طیف گسترده‌ای از خدمات آزمایشگاهی در این حوزه مورد نیاز است. برخی از خدمات آزمایشگاهی را که در این حوزه ارائه می‌شود به تعیین ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خوراک دام و طیور، اندازه‌گیری فلزات سنگین خوراک دام و طیور و آبزیان، آزمون‌های میکروبی، شناسایی سموم همچون آزمون مایکوتوکسین (آفلاتوکسین) مربوط است.

همچنین شبکه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک متخصصان و تجهیزات خود توانایی شناسایی تقلبات و کیفیت‌سنجی روغن‌های خوراکی را نیز داریم. کیفیت روغن‌های خوراکی برای داشتن یک زندگی سالم از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین آزمون‌های روغن‌های خوراکی یکی از مهم‌ترین خدمات آزمایشگاهی  است. در این مجموعه آزمون‌های مهمی، چون تعیین رطوبت، تعیین ضریب شکست، تعیین عدد اسیدیته، آزمون‌های اسیدچرب و استرول‌ها و تشخیص عدد صابونی شدن قابل انجام است.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار