کاهش کیفیت آب رودخانه‌های گلستان به دلیل انباشت زباله

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: کیفیت آب رودخانه‌های استان به دلیل انباشت زباله و سموم کشاورزی کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید محسن حسینی مدیرعامل آب منطقه ای گلستان در دیدار با امام جمعه شهرستان رامیان گفت: گلستان استان به ظاهر سبز و پرآبی است، اما میانگین آب  آن از میانگین آب کشور کمتر است.

او افزود: یکی از پرمصرف‌ترین مصارف آب در استان در بخش کشاورزی است که بیش از ۸۵ درصد آب در استان را مصرف می‌کند و این در حالی است که باید بهره وری در این بخش افزایش پیدا کند.

حسینی گفت:  حدود یک سوم محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به دست مصرف کننده پرت می‌شود و این موضوع یعنی یک سوم آب که برای تولید محصول مصرف می‌شود در واقع به هدر می‌رود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: در مجموع این مسائل نشان می‌دهد ما باید به ازای هر کار فنی در بخش آب به همان میزان نیز در بخش نهادینه کردن استفاده موثر و صحیح از آب کار فرهنگی انجام دهیم.

حسینی افزود: رودخانه‌ها وضعیت مناسبی ندارند و گا‌ها متاسفانه تبدیل به زباله دانی می‌شوند و این در حالی است که باید همواره پاکیزه باشند چرا که یا در حال تامین آب شرب یا در حال تامین آب کشاورزی هستند و نباید کیفیت آنان با زباله، سموم و کود‌های کشاورزی از بین برود.

او گفت: برای ۸۵ درصد پتانسیل آب زیر زمین استان پروانه صادر شده است و ۱۳ درصد هم برداشت توسط چاه‌های غیر مجاز از منابع زیرزمینی استان انجام می‌شود.

حجت الاسلام ابراهیمی فر امام جمعه شهرستان رامیان نیز در این دیدار با تشکر از حسن توجه شرکت آب منطقه‌ای استان به مباحث فرهنگی بخش آب گفت: برداشت غیر مجاز شن و ماسه از رودخانه‌ها می‌تواند منجر به رانش زمین شود.

او با اشاره به تخصیص بودجه به سد قره چای رامیان در سفر رئیس مجلس به استان گفت: از شرکت آب منطقه‌ای استان تقاضا داریم در تسریع و شروع عملیات اجرایی این پروژه اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.