حمل چوب در نهاوند بدون مجوز منابع طبیعی،قاچاق است

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: هرگونه حمل چوب بدون مجوز منابع طبیعی قاچاق محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حسن قیاسوند رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: این روزها در بیشتر نقاط شهرستان نهاوند ایستگاه های جمع آوری چوب راه اندازی شده که اگر مجوز از منابع طبیعی نداشته باشند قاچاق محسوب می شود و متخلفان به دادگاه معرفی می شوند.

او افزود: در چند سال گذشته ۴۹۰ هکتار در شهرستان نهاوند جنگل کاری شده است که ۳۲۰ هکتار آن نهال کاری در طرح صیانت از جنگل های زاگرس با استفاده از بذرکاری گونه جنگلی   بوده است.

 رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: ۴۱۰هکتار گیاهان دارویی در نهاوند کشت شده همچنین کمربند حفاظتی برای اراضی ملی و زرایی با نقشه های بروزشده به مساحت ۹۵هزار هکتار در عرصه منابع طبیعی انجام شده و بیش از ۲۰۰پرونده متخلف به عرصه های منابع طبیعی به مراجع قضایی معرفی شده اند.

قیاسوند افزود: ۱۰۰هکتار از اراضی نهاوند با تسهیلات ۱۰میلیون ریال با نهال یارانه ای نهال صنوبر کاشته شد و همچنین در اسفندماه سال گذشته ۱۵۰هزار اصله نهال بین پارک و بوستان های روستایی و شهری و حاشیه جاده ها توزیع کردیم.

او اظهار داشت: برای ساخت ۱۰چشمه سرویس بهداشتی و سیستم آبیاری و برق رسانی و سکو نشیمن در سراب گاماسیاب ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند بیان کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق بی‌رویه چوب، علاوه بر ممنوعیت قطع درختان جنگلی؛ قطع درختان باغی نیز فقط با مجوز جهاد کشاورزی صورت می گیرد و حمل و نقل آن نیز با مجوز اداره منابع طبیعی شهرستان امکان پذیر خواهد بودو واحدهای حفاظتی منابع طبیعی شهرستان با کنترل محصولات چوبی، زغال، هیزم و محصولات فرعی جنگلی و مرتع در صورتی که محموله از مجوز لازم برخوردار نباشد آن را قاچاق محسوب کرده و طبق قانون پرونده آنان به مراجع قضایی ارجاع می شود.

قیاسوند گفت: مجوز قطع درختان باغی غیر جنگلی در محدوده اراضی شخصی بر اساس ضوابط بر عهده جهاد کشاورزی است لذا متقاضیانی که مجوز لازم را برای قطع درخت دریافت داشته و می‌خواهند چوب‌ها را حمل کنند لازم است قبل از بارگیری مراتب را به اداره منابع طبیعی گزارش کنند تا کارشناسان ضمن حضور در محل و تائید آن مجوز حمل را صادر کنند در غیر این صورت محموله آنان توقیف می شود.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی، این اداره فقط برای درختان صنوبر که هدف از کاشت آن ها فعالیت تجاری است مجوز قطع می‌دهد و برای سایر درختان هیچگونه مجوزی داده نخواهد شد زیرا حفاظت از اراضی طبیعی و جنگلی یکی از وظایف مهم این اداره است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند افزود: در شهرستان نهاوند یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی وجود دارد که این میزان در مقایسه با ظرفیت‌های شهرستان رقم بالایی نیست و در صورت تامین اعتبار ما بسیار بیشتر از این میزان را می توانیم در سطح شهرستان اجرا کنیم.

او از ساماندهی سراب فارسبان به عنوان یکی از مراکز جنگل‌های طبیعی خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولیت ساماندهی سراب گاماسیاب به اداره منابع طبیعی واگذار شده است.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.