در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

توسعه مینی پالایشگاه ها راهکار کاهش خام فروشی نفت در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها

کارشناس صنعت نفت گفت: راه اندازی مینی پالایشگاه‌ها با سرمایه مردمی، راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی نفت است.

سید سجاد پورالحسینی، کارشناس صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع مینی ریفاینری (احداث پالایشگاه‌های کوچک مقیاس به جای پالایشگاه‌های بزرگ مقیاس)، بیان کرد: کشور در شرایطی قرار دارد که باید در جهت توسعه ملی، گام‌های بنیادی و استوار برداریم و کشور برای عبور از این مرحله حساس باید قدم به قدم، به خام‌فروشی پایان دهد.

او افزود: به نظر می‌رسد که افزایش تولید نفت، کلید موفقیت کشور در سطح کلان نیست؛ اگرچه در سطوح بالادستی، افزایش تولید نفت موفقیت محسوب می‌شود، اما افزایش تولید زمانی یک دستاورد کلان و ملی محسوب می‌شود که بتوانیم از نفت و گاز تولیدی، به عنوان خوراک اولیه کارخانه‌ها و پالایشگاه‌های خودمان استفاده کنیم.

این کارشناس فعال در رشته ازدیاد برداشت نفت ادامه داد: به نظر می‌رسد که بهترین راه برای حل این مسئله، راه اندازی مینی پالایشگاه‌ها در سطح کشور باشد. علت این تاکید بر روی مینی پالایشگاه‌ها این است که توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ دارند و همچنین سریع‌تر و با سرمایه مورد نیاز کمتری به بهره‌برداری می‌رسند.

او با تاکید بر محسوس بودن تاثیر این مینی پالایشگاه‌ها در اشتغال و تولید ملی به دلیل کمتر بودن زمان مورد نیاز برای راه اندازیشان نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ، اظهار کرد: با توجه به نوع نفت ایران و مرغوبیت آن، در گام نخست می‌توانیم از پالایشگاه‌هایی که فقط جداسازی فیزیکی یعنی تقطیر را انجام می‌دهند و تکنولوژی کاملا ساده و ارزانی دارند، در جهت تولید مشتقات نفتی مثل بنزین و گازوئیل استفاده کنیم و در فاز‌های بعد، به سراغ پالایشگاه‌های با فرآیند‌های پیشرفته شیمیایی مثل کراکینگ برویم.


بیشتر بخوانید


پورالحسینی در ادامه بیان کرد: اهمیت ساخت این مینی پالایشگاه‌ها در این است که علاوه بر اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده، محصولات و فرآورده‌های نفتی را به بازار راهی می‌کند که حتی با وجود تحریم نیز مشتری زیادی دارند. یعنی در یک فضای کاملا رقابتی، محصولات تقریبا غیرقابل تحریم تولید می‌شود.

او درباره تامین مالی این مینی پالایشگاه‌ها اظهار کرد: قطعا برای ساخت آن‌ها به سرمایه و سرمایه‌گذاری نیاز داریم که برای حل این مسئله، علاوه بر سرمایه‌گذاری از سمت دولت، می‌توان با یک ساز و کار مناسب از طریق بورس و جذب مشارکت مردمی، سرمایه لازم را فراهم کرد. البته این سازوکار باید بنیادی باشد تا اتفاقاتی مانند حواشی سال گذشته در مورد بورس رخ ندهد و مردم از کسب سود، اطمینان حاصل کنند.

این کارشناس صنعت نفت در پایان ضمن تاکید بر این که این سازوکار باید مطابق با استاندارد‌های جهانی و تا حد ممکن مستقل از مسائل سیاسی داخلی کشور باشد، گفت: این سازوکار باید در راستای ایجاد یک صنعت انرژی ارزیِ ترجیحاً غیر دلاری باشد. یعنی ارزی که اعتبار بین‌المللی بالایی داشته باشد، اما دلار نباشد و با توجه به سیاست‌های کلان کشور، قابل تعیین شدن است. از سوی دیگر، چون این مینی پالایشگاه‌ها خیلی سریعتر به تولید و بهره برداری و سوددهی می‌رسند، اعتماد مردم خیلی راحت‌تر جلب می‌شود و می‌توان قدم به قدم آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در این طرح ترغیب کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار