رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد؛

اهمیت تولید صادراتی در تحقق شعار سال

زادبوم گفت: تولید به ویژه تولید صادراتی در جهت نیل به اهداف توسعه‌ای کشور و تحقق شعار سال اهمیت زیادی دارد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  حمید زادبوم معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران  در رابطه با شعار سال ۱۴۰۰، اظهار کرد : با نگاهی به نامگذاری‌های انجام شده از سوی مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر این نکته مستفاد می‌شود که برنامه ریزی برای افزایش تولید، ماموریت اصلی دولت و بخش خصوصی بوده و تاکید بر نامگذاری سال‌ها با عناوینی همچون جهش تولید، رونق تولید و نامگذاری امسال با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بیانگر ضرورت برون رفت از مشکلات و تنگنا‌ها با استفاده از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل داخلی است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تأکید کرد: هر چقدر از این فرایند‌ها حمایت و پشتیبانی بیشتری صورت پذیرد نیل به اهداف از پیش تعیین شده در برنامه‌های توسعه و همچنین افق ۱۴۰۴ با سهولت بیشتری انجام خواهد پذیرفت.

نقش تولید در خنثی کردن تحریم‌ها

وی بیان داشت: اصولا در سال‌های اخیر و به ویژه با شدت یافتن تحریم‌های ظالمانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد اخلال در معیشت و رفاه مردم، این تولید بوده که با اثرگذاری بر اشتغال و درآمد مردم، نقش به‌سزایی در کمرنگ کردن فشار‌های وارده به کشور و به فعلیت رساندن ظرفیت‌ها و استعداد‌های بالقوه داخلی داشته است.

اهمیت تولید صادراتی در توسعه کشور

زادبوم افزود: نگاهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه پیشرفت و توسعه کشور بیانگر اهمیت تولید به ویژه تولید صادراتی در جهت تحقق اهداف توسعه‌ای کشور بوده و درونگرایی و برون‌زایی اقتصاد به عنوان فصل‌الخطاب این سیاست‌ها، بیانگر تکیه و تاکید بر ظرفیت‌های تولید داخلی جهت حضور در بازار‌های هدف صادراتی و در نهایت تحریک مجدد تولید و افزایش اشتغال است.

معاون وزیر صمت، در خصوص پشتیبانی از تولید تصریح کرد: لازم است با بهره‌گیری از تمامی ابزار‌ها در جهت افزایش کمی و کیفی تولید با هدف افزایش صادرات و توسعه آن، با تقویت متغیر‌های مثبت اثرگذار بر تولید و به حداقل رساندن متغیر‌های منفی به عنوان موانع فراروی آن، در نهایت شاهد برجسته‌تر شدن مولفه‌های مثبت و اثرگذار تولید باشیم.

حمایت از تولید با ایجاد فرهنگ تولید صادراتی

وی اثرگذارترین ابزار پشتیبانی از تولید را تأکید بر فرهنگ تولید صادراتی و ترویج آموزه‌های آن در جامعه عنوان کرد و گفت: مهمترین کارکرد پشتیبانی، تولید برای صادرات و تفکیک تولید صادراتی از تولید برای مصرف داخلی است.

زادبوم تاکید کرد: افزایش کیفیت تولید به عنوان شاخصی اثرگذار جهت بهبود نام و نشان کالا‌های ایرانی در داخل و خارج از کشور مسئولیتی خطیر است که باید با برنامه ریزی لازم، امکانات مورد نیاز در این مسیر فراهم شوند.

توانمندی ایران برای حضور در بازار‌های بین المللی

 رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اهمیت پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید زمانی مشخص‌تر می‌شود که وضعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در جنوب غرب آسیا و منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفته و تمایزات منحصر به فرد با سایر کشور‌ها استخراج شود. شاید کمتر کشوری در دنیا با ۱۵ کشور مرز آبی یا خشکی مشترک داشته باشد و توانمندی رفع نیاز‌های وارداتی کشور‌های همسایه را داشته باشد.

۱۰۰ میلیارد دلار سهم ایران در تامین نیاز کشور‌های همسایه

وی با اشاره به بازار هزار و ۶۰۰ میلیاردی ۱۵ کشور همسایه ایران، آن را بازار مناسبی برای تولیدات ایرانی توصیف کرد و ادامه داد: ایران در شرایط فعلی توانمندی تامین ۱۰۰ میلیارد دلار از نیاز‌های این کشور‌ها را دارد که این میزان، فقط حدود ۷ درصد از نیاز‌های این کشور‌ها را به خود اختصاص داده و لازم است با سرمایه گذاری مناسب، این سهم افزایش یابد.

ضرورت توسعه تجارت با کشور‌های همسایه

زادبوم بیان داشت: نکته قابل توجه اینکه در حال حاضر حدود ۲۵ میلیارد دلار از صادرات ۴۰ میلیارد دلاری کشور به ۱۵ کشور همسایه صورت می‌گیرد که هر چند این میزان بیش از ۶۰ درصد ارزش صادرات کشور را به خود اختصاص داده، ولی فقط ۱/۵ درصد از واردات این کشور‌ها و ۲۰ درصد ظرفیت و توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران به این کشور‌ها را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار